Skip to main content

Beste forumleden, ik ben zeer recent One Drive gaan gebruiken met de bedoeling dat ik dan een groot deel van mijn bestanden niet meer lokaal opsla. Zo had ik het dacht ik ingesteld. Ik heb achter mijn mappen een wolkje staan. Voor zover mij bekend is het dan in de cloud opgeslagen. Maar de bestanden nemen op de lokale harde schijf van mijn device ook nog steeds opslagruimte in en dat is niet wat ik wil. Ik vind de informatie van Microsoft niet duidelijk en ik kom er niet uit. Ik hoop hier wat heldere informatie en beter nog hulp te krijgen. 

Ik duik er verder in en laat het jullie weten als ik een goede informatie heb.


Schiet u niks mee op. Als u vanaf de pc zomaar bij de bestanden van u werk kunt, of bij de bestanden op uw nas kunt zonder handmatigeen wachtwoord in te kloppen, dan kan ransomware dat ook. Of de bestanden echt op de schijf staan of niet maakt niet uit. De enige manier om bestanden tegen ransomware te beschermen is deze achter een wachtwoord zetten wat in uw hoofd zit en niet in de pc.

Automatisch back-uppen naar een nas is iets 9 van de 10 x nutteloos is voor ransomware. Het werkt alleen als de bestanden na het back-uppen niet meer gewijzigd of verwijderd kunnen worden. En dat word nogal eens vergeten.

---

@Nick83 Je hebt gelijk. Wat ik in mijn verhaal niet verteld heb, is dat ik daarom ook nog wekelijks een handmatige backup maak naar een externe HD.


Op aanraden van de verkoper de pc teruggezet naar fabrieksinstellingen en dan zou ik de bestanden via de browser in One Drive moeten uploaden. Ik had echter de bestanden niet weggehaald uit One Drive (cloud/online) maar daarin laten staan. Alles weer opnieuw ingesteld en weer het zelfde verhaal als er voor. Ik heb nu in de instellingen van One Drive ontkoppeling van de pc gedaan en nu heb ik in elk geval geen 90+ GB op de lokale schijf.

Ik heb geen idee of dat de juiste oplossing is.

De medewerkers van het bedrijf waar ik de aankoop heb gedaan wisten het ook niet ondanks dat de ene zichzelf als expert in One Drive betitelde en de ander het ook zelf gebruikt.


Hallo @Vraagtekentje, ik zie dat de community je al goed helpt. Fijn!

Ik had je graag geholpen. Maar ben bang dat dit mijn pet te boven gaat. One Drive is van Microsoft. Hoewel ik de gratis versie zelf gebruik, ben ik geen expert. Mijn advies is daarom om jouw vraag in de Microsoft community te stellen. :blush:


@Denise_  het blijft nog een vraagteken voor mij hoe op de beste manier met One Drive om te gaan. Ik heb de vraag gisteren ook al uitgezet in het MIcrosoft forum.