Skip to main content
Vraag

Onecta - Daikin airco's offline na herstart modem

• July 22, 2025
  • 6 reacties
  • 118 keer bekeken

Goedemorgen, vorige week (16-07) kreeg ik op de TV boven (die heel weinig wordt gebruikt) een melding dat het modem (KPN Box 12)  herstart moest worden i.v.m. het ontbreken van de internetverbinding.  

De TV beneden gecheckt en dezelfde melding in beeld.  Dit gedaan (probleem boven met het internet is  helaas niet opgelost), maar sindsdien zijn de 3 Daikin airco's offline en krijg ik deze ook niet meer online in ons thuisnetwerk.

Ik heb alle stappen vanuit de Onecta app gevolgd, om verbinding opnieuw tot stand te brengen, het probleem is op meerdere smartphones en ook met beide telefoons geprobeerd (telefoons ook herstart - volgens advies website Daikin). Alle tips van de website van Daikin geprobeerd, maar kom niet veel verder. 

De installateur gevraagd en die denkt dat er een update in het modem heeft plaatsgevonden, waardoor er nu een “miscommunicatie” in het thuisnetwerk zou zijn, dus dat het probleem wellicht bij KPN zou kunnen liggen. Normaal gesproken, zouden bij een herstart van het modem, de units automatisch weer moeten connecten, zegt hij. 

Omdat ik online las dat de units alleen verbinding maken met een 2,4 GHz wifi-netwerk, wou ik gister  (rond 19u) dit 2,4 netwerk “open-zetten” en de units specifiek daarmee te verbinden, maar toen bleken ze spontaan ineens weer online te zijn, dus heb deze actie verder niet doorgezet. Tot gister 23u zijn ze sowieso online gebleven, alleen vanmorgen waren ze weer offline. 

Het airco-systeem heeft vanaf de installatie in februari zonder problemen via de app gewerkt (altijd online), alleen sinds het herstarten van het modem dus niet meer. Het systeem van de zonnepanelen, die ook van het 2,4 netwerk gebruik maakt, geeft geen problemen. 

Hebben meer mensen soortgelijke problemen gehad en wat is toen de oplossing geweest?

Ik zal sowieso nog weer gaan proberen om de units met dat 2,4 netwerk te verbinden. 

Ik ben nu niet thuis, dus kan verder niks testen, maar dan kan ik dit vanavond of van de week nog weer proberen.  

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 22, 2025

Gelukkig kun je de airco ook nog met de standaard afstandsbediening bedienen todat de ‘storing’ opgelost is ​@wuppie1976 of met de knoppen op het apparaat zelf.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 22, 2025

Gelukkig kun je de airco ook nog met de standaard afstandsbediening bedienen todat de ‘storing’ opgelost is ​@wuppie1976 of met de knoppen op het apparaat zelf.

Klopt, het is natuurlijk ook een luxe probleem 😀 - alleen het heeft altijd gewerkt (units online), dus zou fijn zijn als het weer gewoon goed zou functioneren en de units via de app zijn te bedienen.  

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Heb je het nog kunnen oplossen ​@wuppie1976? Heeft je modem recent een update gehad? Wellicht moet je dan even resetten en opnieuw een 2.4 GHz netwerk opzetten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2025

Heb je het nog kunnen oplossen ​@wuppie1976? Heeft je modem recent een update gehad? Wellicht moet je dan even resetten en opnieuw een 2.4 GHz netwerk opzetten. 

Waar kan ik het checken of het modem recent een update heeft gehad? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 31, 2025

@Remco van KPN  Het probleem is nog niet opgelost en lijkt wel in ons thuisnetwerk te zitten.  

Het heeft afgelopen dagen spontaan gewerkt, nadat we wederom het modem hadden herstart.

Alleen nadat ik gister het modem weer moest herstarten (melding in beeld van TV) zijn ook de airco's weer offline gegaan en weer hetzelfde probleem.

Het opzetten van een 2.4 netwerk is in de tussentijd gedaan, alleen is dat dus nog niet de oplossing geweest om de airco's online te houden.

Waar/hoe kan ik zien of en wanneer er een update in het modem is geweest?  

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat vervelend Wuppie vreemd dat hij de verbinding dan niet vasthoudt. Het enige wat me nog te binnenschiet is dat hij dan na een reset een nieuw update krijgt. Je zou nog eens kunnen testen wat er gebeurd als je wel verbinding krijgt en je vervolgens een vast IP-adres toewijst aan jouw airco.