Skip to main content

Ik hoop dat iemand me hier wat tips kan geven, ook al heb ik strikt genomen nog geen KPN internet (aansluiting 1-12)...

Ik maak dus de overstap naar KPN glasvezel en zal dan een Experia 12 krijgen blijkt uit de informatie. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn heb ik nog wat vragen.

Momenteel zit ik bij Ziggo en heb ik het Ziggo modem in bridge mode staan. Daarachter staat mijn eigen router (met daarop OpenWRT) in de woonkamer, in ons souterrain is nog een OpenWRT switch/AP bekabeld aangesloten.

Als we KPN internet hebben dan wil ik het als volgt aansluiten. Experia box in de woonkamer als router en wifi AP. OpenWRT switch/AP in het souterrain wil ik behouden. Maar moet ik daar verder nog iets in doen qua instellingen? Ik denk dat ik die een IP binnen de range van de Experia moet geven (192.168.2.xx)? Verder natuurlijk DHCP etc uit, dat is nu ook al zo. Anders nog iets?

En additionele vraag, kan je in de Experia de SSID veranderen? Dit zodat ik niet alle client over hoef te zetten, maar ze gewoon met huidige SSID naam en (sterke) wachtwoordzin kan verbinden.

Ik heb zelf de V10A en de volgende opstelling in gebruik.

Vanuit de muur loopt er een kabel naar de Experiabox. Van deze box heb ik de wifi uitgeschakeld/onzichtbaar gemaakt en op de experiabox is wel de huistelefoon en de digitale tv ontvanger aangesloten. De experiabox geeft hieraan een IP adres uit. Op één van de poorten is een deco M9 plus systeem aangesloten. In de experiabox zie ik dus ook een IP adres gekoppeld aan het Mac adres van deze deco.

In de experiabox heb ik dit macadres vastgezet en dacht ik ook een dmz aangezet naar deze router.

Vervolgens heb ik de deco niet zoals geadviseerd in acces point modus gezet maar geeft de deco in een andere range IP adressen aan al mijn apparatuur. Ik heb zo'n 40 dingen nu die een IP krijgen al zijn er gemiddeld 20 actief per keer.


De ssid kan ik van mijn experiabox aanpassen.


Ik heb zelf de V10A en de volgende opstelling in gebruik.

Vanuit de muur loopt er een kabel naar de Experiabox. Van deze box heb ik de wifi uitgeschakeld/onzichtbaar gemaakt en op de experiabox is wel de huistelefoon en de digitale tv ontvanger aangesloten. De experiabox geeft hieraan een IP adres uit. Op één van de poorten is een deco M9 plus systeem aangesloten. In de experiabox zie ik dus ook een IP adres gekoppeld aan het Mac adres van deze deco.

In de experiabox heb ik dit macadres vastgezet en dacht ik ook een dmz aangezet naar deze router.

Vervolgens heb ik de deco niet zoals geadviseerd in acces point modus gezet maar geeft de deco in een andere range IP adressen aan al mijn apparatuur. Ik heb zo'n 40 dingen nu die een IP krijgen al zijn er gemiddeld 20 actief per keer.

 

 

Bedankt voor je reactie, maar het is niet helemaal wat ik voor ogen heb. Ik wil eigenlijk de Experia 12 als hoofd router laten fungeren. Die heeft dan dus de IP adressen uit. In het souterrain wil ik vervolgens het huidige WiFi AP aanpassen zodat deze vanuit de Experia IP adressen uitgeeft.