Skip to main content

Ik heb een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk wifi netwerk dat bestaat uit een experiabox V10 en twee experia wifi's. 

Nu viel het mij laatst op dat ik geen apparaten kon aanmelden op wifi en dat in sommige gevallen dat het lukte dit slechts voor korte duur was of een ander apparaat werd afgemeld. Na wat zoekwerk kwam ik op dit artikel: https://www.kpn.com/faq/15220

 

Maar nu lees ik elders dat de experiabox v10 252 verschillende IP-adressen zou moeten toestaan. Betekent dit dat het handmatig toepassen van vaste IP adressen mijn probleem kan oplossen?

 

》Klopt het tevens dat het toewijzen van vaste IP adressen alleen verstandig/kan? voor apparaten die alleen éénzelfde wifi netwerk gebruikt worden zoals een chromecast/smartTV/beveiligingscamera? 

 

 

Beste Ruben,

Kijk eens naar je DHCP instellingen in je experiabox, die optie is verantwoordelijk voor het uitdelen van ips in je netwerk.

Wat betreft 40 clients die verbinden, zou ik zelf naar een iets meer professioneel accesspoint kijken. Ik heb zelf een accesspoint van de Ubiquiti lijn en hier erg tevreden over. Ik weet niet of de Experiabox 40 gelijktijdige clients 'trekt'. 


Beste Ruben,

Kijk eens naar je DHCP instellingen in je experiabox, die optie is verantwoordelijk voor het uitdelen van ips in je netwerk.

Wat betreft 40 clients die verbinden, zou ik zelf naar een iets meer professioneel accesspoint kijken. Ik heb zelf een accesspoint van de Ubiquiti lijn en hier erg tevreden over. Ik weet niet of de Experiabox 40 gelijktijdige clients 'trekt'. 

 

Bedankt voor je info. Ik zie geen apparaten boven de ip xxx.50 uit gekomen terwijl hij toch enkele eruit 'gooit' en niet meer dan 32 apparaten tegelijk toont.

Het is dan verstandig om al mijn 'vaste/thuis apparaten' een vast IP adres te geven tussen de ip.xxx.150 en xxx.200 bijvoorbeeld toch? Gezien ip xxx.253, .254 en .255 gereserveerd zijn en ik een beetje overzicht kan houden en de experiabox standaard nieuwe apparaten op xxx.1-50 lijkt toe te wijzen.

 

Klopt mijn conclusie en zijn en apparaten 'die je echt geen vastIP moet willen geven?'.

 

 

En andere accespoint is leuk voor de toekomst maar nu geen noodzaak gezien ik tevreden ben over mijn wifi stabiliteit en snelheid zoek ik het liefst eerst naar een softwarematige oplossing.

 


Hallo @Ruben. Zijn al die apparaten constant 24/7 in de lucht dan?


Hallo @Ruben. Zijn al die apparaten constant 24/7 in de lucht dan?

Dat is wel de bedoeling😃


Hoi,

@TimSvd . ik heb precies zelfde probleem, maar op een V10a en ongeveer 8 apparaten - 10 apparaten.

het lijkt dat de V10a moeite heeft met ip adressen uit te delen. Ik moet bij sommige handmatig de gegevens erin te zetten om internet verbinding te krijgen. Enig idee hoe ik het kan oplossen? Ik heb paar keer contact gehad met de klantenservice. Die had mij geadviseerd om mijn internet snelheid te upgraden terwijl het probleem daar niet aan ligt :joy:


Ik heb vandaag geprobeerd enkele apparaten een vast IP adres te geven volgens de omschrijving die ik in eerdere reactie gaf. Ik merkte dat het voor maximaal 10 apparaten mogelijk was om een vast IP te wijzen. Helaas werd is het beschikbaar aantal IP adressen niet vergroot.

 

Gaat het DHCP toewijzen vanuit de experiabox of provider? Anders kan ik wellicht beter kijken of een Fritzbox dit probleem niet heeft.


Veertig!?!? :hushed:  :scream: Wat voor apparaten hebben we het hier over?

Het lijkt me i.i.g. verstandig om de 2.4 en 5 ghz wifi te scheiden met aparte inlognamen en wachtwoorden.

Verder zijn er een hoop toepassingen die wifi juist verstoren:
videobewakingssystemen of alarmsensoren, DECT-telefoontoestellen, draadloze lichtschakelaars, babyfoons, weerstations en magnetrons (bron)


Veertig!?!? :hushed:  :scream: Wat voor apparaten hebben we het hier over?

Het lijkt me i.i.g. verstandig om de 2.4 en 5 ghz wifi te scheiden met aparte inlognamen en wachtwoorden.

Verder zijn er een hoop toepassingen die wifi juist verstoren:
videobewakingssystemen of alarmsensoren, DECT-telefoontoestellen, draadloze lichtschakelaars, babyfoons, weerstations en magnetrons (bron)

Ik heb sowieso alle bovenstaande 'storingsbronnen' en nog wel een beetje meer. Zie het als een kleine koopverslaving. Maar aangezien alle andere apparaten naadloos werken tot ver in de tuin als naast de magnetron en babyfoon lijkt het uitgeven van IP adressen eerder een oorzaak.

 

 


Jeetje. Ik heb maar twee apparaten op wifi. Mijn nieuwe laptop en de printer. Oh, nee, 3. Ik gebruik nog heel af en toe mijn oude heel trage laptop ook nog. (echt traag: opstarttijd 7 minuten)

Een smartphone heb ik m.i. niet nodig. Ik ben 99,99 % van de tijd thuis (ook buiten corona) en bellen op de fiets en auto mag niet, hoge boetes, en vind ik bovendien niet te doen. En tijdens boodschappen doen is heel irritant en lastig. En een tablet ook niet… heb thuis dus 2 laptops.

En dan particulier 40… dat is best veel. Geen idee wat en of er een maximum is zoals bv bij dect-telefoons (tot 4).

Interessant artikel:
https://www.lantech.nl/blogs/hoeveel-apparaten-kunnen-er-op-een-acces-point/


Iedereen heeft andere behoeftes, zo ook ik. Veelal heeft betrekking tot beveiliging en automatisering in huis wat het leven gemakkelijker maakt om tijd over te houden voor andere dingen. Daarnaast gewoon 'omdat het kan'.

Bandbreedte is in dit geval het probleem niet. Met alles actief is mijn snelheid nihil verminderd en zijn er nog voldoende IP adressen beschikbaar.

 

Ik heb zojuist in mijn experia wifi's ingelogd en zag dat circa 5-6 apparaten opgeslagen waren maar niet verbonden. Deze kon ik verwijderen en dit heb ik gedaan. In de hoop dat er 'ruimte vrij komt' maar ook om te checken of er inderdaad moeite is met het uitgeven van nieuwe IP adressen. 

Nadat ik deze offline apparaten verwijderd had kon ik nieuwe aanmelden. Ik heb zojuist 4 nieuwe slimme apparaten succesvol aangemeld en werken nu circa 2uur, kortom hoopvol.

 

Nu hopen dat als er visite komt met 2/3 apparaten niet alle drama opnieuw begint. Eigenlijk wil ik nog steeds de oorzaak verhelpen. Voornamelijk probeer ik apparaten in de toekomst doormiddel van een smarthome hub aan te melden maar helaas zijn enkele producten wifi only te krijg.

 

Iemand die op basis van deze informatie (oude opgeslagen apparaten in experia wifi) nog verder tips heeft? Reset had ik al gedaan maar na herstart komen al mijn oude gegevens terug, alles moet dus handmatig heb ik inmiddels wel geleerd.


Er zal echt wel een max zijn. Maar of dat in aantal apparaten, IP adressen of gebruikte bandbreedte zit of combi van 2 of alle 3 weet ik niet. Kan me in alle jaren forumhulp niet herinneren dat deze vraag ooit eerder is gesteld…

Via internet deze op kpn-forum: max 32.

T-mobile: max 24.


Er zal echt wel een max zijn. Maar of dat in aantal apparaten, IP adressen of gebruikte bandbreedte zit of combi van 2 of alle 3 weet ik niet. Kan me in alle jaren forumhulp niet herinneren dat deze vraag ooit eerder is gesteld…

Via internet deze op kpn-forum: max 32.

T-mobile: max 24.

Probleem blijft zich voordoen ondanks wissel v10 naar v10a, deze kan wel meer vaste IP adressen toewijzen maar dit lijkt het probleem niet te verhelpen dat apparaten verbonden blijven op netwerk. De afstand maakt overigens niet uit, heb zelfs deze situatie met een apparaat dat 1,5 meter van de experiabox af staat.


Ik gebruik nu een externe router/AP maar op mijn v10A had ik tot sinds kort 28 aparaten aangemeld waarvan er gemiddeld 24 actief waren tegelijkertijd.


Ik denk persoonlijk dat je voor een betere router (bijvoorbeeld een Fritz!Box) en/of betere access-pointsmoet gaan kijken, zeker als de EB maar een max aantal clients aankan. De EB’s zijn er naar mijn mening niet echt voor gemaakt en zeker de experia wifi’s niet. Die heb ik na 2 weken al in de kast gelegd. Sinds ik overgestapt ben naar (in mijn geval) TP-Link EAP 245 heb ik nergens last meer van. En tijdens een feestje zijn er (inclusief onze eigen draadloze apparaten) ongeveer 50 draadloze devices verbonden.


De Experiabox is nog wel aangesloten bij mij en hierachter een Deco ingesteld als router. Maar ook als AP kon hij bij mij die aparaten allemaal een ip-adres geven. In theorie zou de Experia toch bijna 200 stuks aan moeten kunnen?


In theorie kan de Experiabox zo ongeveer 250 ip adressen uit delen ja. En als je 250 apparaten bekabeld aansluit ... wie weet gaat dat nog lukken ook 🤗

Maar 250 apparaten via WiFi verbinden kun je wel vergeten denk ik. Met een fritzbox ga je wellicht verder komen dan met een Experiabox. Maar ... 250? Ik denk dat ook een fritzbox de witte vlag allang gehesen heeft voordat je in de buurt van de 250 komt 😁 


Probleem blijft zich voordoen ondanks wissel v10 naar v10a

Ik denk dat het bij KPN Consument gewoon echt niet mogelijk is om op een Experiabox (welke dan ook) zo veel apparaten tegelijk aangemeld te hebben. Het maximum zal echt 32 zijn met de Experiabox v8, v9, v10 of v10a voor de consumentenmarkt. Vind ik al gigantisch voor één huishouden….

T-mobile hanteert dus zelfs “maar” 24.

Via KPN Zakelijk krijg je tenslotte ook geen Experiabox maar volgens mij altijd al een Fritz!box. Zakelijk lijkt het me heel gebruikelijk om soms vele 10-tallen apparaten aangemeld te hebben.
Gelukkig kun je bij KPN Consument tegenwoordig ook voor een Fritz!box kiezen voor € 7,49 per maand extra. Daar kom je wellicht verder mee.
Fritz!box bij KPN; zelf kopen mag ook maar dan heb je geen ondersteuning.
Heb je géén Interactieve TV dan ben je helemaal vrij in je modemkeuze. (met ITV Experiabox of Fritz!box)

Met een Experiabox gaat het, ook met accesspoints of Experia wifi’s écht niet lukken. Die pogingen kun je staken; verspilde moeite (hoewel we tegenwoordig wel meer tijd hebben natuurlijk).


Waar vind je dat?

"Het maximum zal echt 32 zijn voor de consumentenmarkt. En de Experiabox v8, v9, v10 of v10a."


Waar vind je dat?

Ik ga af op de info van @wjb in dat andere topic. (klik maar op de link). Wjb heeft altijd zeer betrouwbare info hieromtrent. Als hij meldt dat KPN 32 aanmeldingen op wifi in een Experiabox toestaat vertrouw ik daarop.
En dat lijkt inmiddels toch ook jouw gebruikersbeleving te zijn? Waarom vertrouw je niet op je eigen waarneming: steeds worden er een paar van die 40 weer uitgegooid. Dat zeg je zelf!


Nee nee, ik heb er zelf 29 nu zie ik net die het prima doen op een Deco en daarvoor op de Experia. Maar ik vind het wel interessant omdat steeds meer aparaten slimmer worden en ik dus nu bijna op de max zit terwijl mijn kinderen nog moeten studeren.

Ik haak aan op dit topic en ben niet de vraagsteller.


Jeroen Ruiter schrijft: Ik haak aan op dit topic en ben niet de vraagsteller.

Oeps...

Dan knikker je er toch een paar overbodige weer uit. Van een koelkast, thermostaat of lichtschakelaars via wifi met je mobiel bedienen zie ik totaal het doel niet.

Ik ben aboluut een gadgetfreak. Maar sommige dingen….

a gewoon omdat het kan (maar overbodig)
b geschapen behoefte

Een RING deurbel zou ik dan wel weer willen hebben, maar in een flat moet men toch eerst op het centrale bellenbord bellen….


Probleem blijft zich voordoen ondanks wissel v10 naar v10a

Ik denk dat het bij KPN Consument gewoon echt niet mogelijk is om op een Experiabox (welke dan ook) zo veel apparaten tegelijk aangemeld te hebben. Het maximum zal echt 32 zijn met de Experiabox v8, v9, v10 of v10a voor de consumentenmarkt. Vind ik al gigantisch voor één huishouden….

T-mobile hanteert dus zelfs “maar” 24.

Via KPN Zakelijk krijg je tenslotte ook geen Experiabox maar volgens mij altijd al een Fritz!box. Zakelijk lijkt het me heel gebruikelijk om soms vele 10-tallen apparaten aangemeld te hebben.
Gelukkig kun je bij KPN Consument tegenwoordig ook voor een Fritz!box kiezen voor € 7,49 per maand extra. Daar kom je wellicht verder mee.
Fritz!box bij KPN; zelf kopen mag ook maar dan heb je geen ondersteuning.
Heb je géén Interactieve TV dan ben je helemaal vrij in je modemkeuze. (met ITV Experiabox of Fritz!box)

Met een Experiabox gaat het, ook met accesspoints of Experia wifi’s écht niet lukken. Die pogingen kun je staken; verspilde moeite (hoewel we tegenwoordig wel meer tijd hebben natuurlijk).

 

Ik kan alleen maar zeggen dat ik je denkwijze enorm waardeer. Ik denk dat ik wat wifi apparaten de prullenbak in mieter en vervang voor apparaten met een ander verbindingsprotocol of toch voor die fritzbox ga. 》Is er een artikel over hoeveel wifi apparaten de Fritzbox vermoedelijk/in ieder geval ondersteund?

 

*Lichtschakelaars met wifi kan (naar mijn mening) wel zinvol zijn. Ik heb mijn stroom en internet kabels allemaal weg gewerkt vanwege een kruipende kleine. Dus alle spotjes zouden pas bediend kunnen worden als je een kabel achter de kast weg trekt. In mijn geval heb ik een schakelaar vervangen voor een slimme die gekoppeld is met al mijn spotjes in de woonkamer. Dus nu bedien ik met één schakelaar alle lampen (ook die aangesloten zijn een normale stekker achter meubels). 

Maar klopt, ik had ook een klik aan/uit systeem met een losse afstandbediening kunnen kiezen en dat kan ook nog steeds.


Is er een artikel over hoeveel wifi apparaten de Fritzbox vermoedelijk/in ieder geval ondersteund?

Daar heb ik nog niet echt naar gezocht. Aangezien je zelf ook over internet (en google) beschikt tenslotte. Maar ik denk dat KPN op de Fritz!box v.u. KPN geen beperkingen oplegt.


Is er een artikel over hoeveel wifi apparaten de Fritzbox vermoedelijk/in ieder geval ondersteund?

Daar heb ik nog niet echt naar gezocht. Aangezien je zelf ook over internet (en google) beschikt tenslotte. Maar ik denk dat KPN op de Fritz!box v.u. KPN geen beperkingen oplegt.

Zeker heb ik google, en geraadpleegd voorafgaand aan mijn vraag maar helaas niet kunnen vinden.

 

Vermoedelijk os het antwoord daarom je laatste zin gezien de fritzbox vrij instelbaar is. Wellicht tijd dat ik het ga testen en mijn bevindingen kan delen.


Er zal heus wel een beperking zijn bij een Fritz!box.