Skip to main content
Antwoord

Opnsense en voip op vlan7?

• August 24, 2025
  • 2 reacties
  • 53 keer bekeken

Hallo,

Ik wil een Opnsense router direct aansluiten op mijn glasvezel ONT en mijn huidige Fritz!box in het LAN hangen voor VOIP only (Fritz in client mode).

Nu heb ik gelezen dat je Opnsense aan de WAN kant moet configureren met PPPoE over VLAN 6 voor Internet (met priority=1); dit is allemaal wel te doen.

Nu gebruikt VOIP op de WAN kant VLAN 7 met DHCP en priority 5. Echter, ik zie op sommige fora dat tegenwoordig VLAN 7 voor VOIP niet meer gebruikt wordt? Dit lijkt zo te zijn sinds 2022.

Het KPN document “20220163_KPN_VastBellen_specificaties_v20220127.pdf” lijkt dit te bevestigen als ik de volgende paragraaf lees:

Voor deze diensten gebruiken we virtuele netwerken, ofwel VLAN’s. Je modem splitst deze VLAN’s en kent de bandbreedte toe: eerst telefonie, daarna IPTV en daarna internet. VLAN 6 zorgt voor internettoegang en telefonie (VoIP). VLAN 4 handelt het televisiesignaal af.

Kortom, Internet en VOIP gebruiken beiden VLAN 6, alleen moet voice prioriteit 5 krijgen in QOS packet markering volgens het zelfde document:

QOS packet markering:  IEEE802.1p (priority) = 5 (Voice, low latency and jitter) en optioneel
DSCP met de waarde“ EF” of dec=46 of Hex=0x2E

Heeft iemand hier ervaring mee dat VOIP werkt zonder VLAN 7 te gebruiken?

Bedankt.

Beste antwoord door Rene_K

Ik heb mijn eigen vraag kunnen beantwoorden :-)

In KPN document “2022263_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20230123.pdf” lees ik het volgde:

VLAN 7 wordt alleen gebruikt bij oudere type Experiabox voor bellen.

Ik kan dus VLAN 7 voor VOIP vergeten.

Hopelijk heeft iemand anders nog wat aan deze info.

2 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 24, 2025

Ik heb mijn eigen vraag kunnen beantwoorden :-)

In KPN document “2022263_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20230123.pdf” lees ik het volgde:

VLAN 7 wordt alleen gebruikt bij oudere type Experiabox voor bellen.

Ik kan dus VLAN 7 voor VOIP vergeten.

Hopelijk heeft iemand anders nog wat aan deze info.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

@Rene_K De VoIP gegevens kan je opvragen https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials en gebruiken in je VoIP client