Hallo allemaal,
Vorige week de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN.
De KPN monteur is langsgeweest om een en ander te installeren.
Wat opvallend was, was dat het KPN modem al vrijwel direct een factory reset moest hebben omdat de WiFi het niet deed. Dat leek te helpen.
Bij Ziggo was mijn netwerk als volgt:
Ziggo modem (router) => Netgear Orbi mesh (router mode) => al mijn devices.
Dubbele NAT, maar dat was prima.
Dat werkt helaas niet met IpTV van KPN, dat had ik me nooit zo gerealiseerd.
Ik heb het dus veranderd bij KPN naar:
KPN modem (router) => Netgear Orbi mesh (AP mode) + al mijn devices (direct achter KPN modem)
Dat ging goed tot afgelopen maandag. Dinsdagochtend werd ik gewekt door de jongste dat “het internet” het niet deed.
KPN modem werkte gewoon, maar mijn internet netwerk had problemen. Mijn laptop kreeg soms wel en soms niet een DHCP adres toegewezen, andere keren een 169.254.x.x adres (DHCP fail). Dat gebeurt alleen bedraad! Ook wanneer ik direct aan het KPN modem ga hangen, onafhankelijk welke poort.
Ook mijn TV en IPtv doosje kregen geen IP adres. Die verbinding loopt wel via 2x additionele switches.
Via WiFi geen problemen.
Ik krijg ook mijn Orbi niet meer in de lucht.
Ik heb nu maar 2x NetGear GS108e besteld om VLANs te gaan gebruiken en die staan ook dat IGMP snooping toe dat nodig is voor IPtv heb ik gelezen op het forum.
Daarmee is het prijsvoordeel helaas wel teniet gedaan.
De vragen die ik heb:
- Is er iets raars met de ExperiaBox V12 dat het fout gaat met DHCP over bedraad netwerk?
- Klopt mijn toekomsttekening?
- Is het handiger om de Orbi in Router mode of in AP mode te gebruiken? Voorkeur is denk ik wel Router mode.
- Ik lees overal dat je WiFI op de KPN router uit moet zetten. Op zich kun je toch WiFi aan laten op de KPN router zolang je maar niet hetzelfde SSID gebruikt als voor de Orbi? Of is er iets andere reden?
Alvast bedankt!