Skip to main content

Ik word er een beetje moe van om op de KPN site als leek behandeld te worden. Daarom stel ik mijn vraag maar hier.

 

Ik heb momenteel ziggo Giganet waarvan mijn modem in Bridge modus draait.

Daarachter zit mijn TP-Link TL-ER8411 gateway als secure firewall met daarop diverse routeringen en VLANS geconfigureerd waarvan er diverse via VPN over ook over internet gerouteerd worden.

Nu heb ik de glasvezelbrief ontvangen van KPN en bij onderzoek blijkt dat bij de modem/routers van KPN Bridgemodus niet beschikbaar is.

Mijn huidige router doet load-balancing tussen Ziggo en Vodafone 5G om de beschikbaarheid van mijn internet zo hoog mogelijk te hebben. (ja ik heb ook noodbatterijen)

Nu heeft mijn TP-Link 1 SFP poort om voorbereid te zijn op glasvezel. Echter kan ik nergens verhalen vinden of deze router wel met het KPN netwerk gaat werken.

Graag zou ik weten of ik mijn TL-ER8411 gewoon rechtstreeks kan koppelen (als bridge modus niet beschikbaar is) en wat dan de beperkingen zijn.

 

Ik vermoed dat er meer mensen zijn die dit soort vragen hebben en zou graag ook een link naar de site van KPN waar niet alleen vraagscriptjes staan voor mijn oma maar ook duidelijke info staat voor mensen die er iets meer van snappen dan mijn 94 jarige oma.

Ik heb nog niet bepaald of ik KPN als provider ga nemen en wanneer niet mogelijk bij KPN zou ik graag weten met welke provider mij wel serieus kan faciliteren als consument.

Last but not least ik heb van mijn meterkast al Single mode kabels naar zolder getrokken voor koppeling met mijn router ik kan nergens vinden of Multimode of Single mode gebruikt word al vermoed ik door de afstand dat het single mode is.

 

Daar hoef je niet moe van te worden want de meeste klanten zetten het standaard modem neer en klaar. Hier zit je goed wat jouw vragen betreft want er zijn hier genoeg forumleden die ook graag aan modems sleutelen. 


Hallo @Maikel Lourenssen , bij glasvezel is de bridgemode niet meer van toepassing omdat het glasvezelpunt eigenlijk het modem is en je erachter alles kunt aansluiten wat je wilt onder bepaalde  voorwaarden.

Zie binnen dit forum en binnen kpn.com het onderwerp eigen router aansluiten en aan welke eisen deze dient te voldoen.

Succes 


Je kunt volgens mij niet door met glasvezel. De KPN glas-modems stellen ethernet ter beschikking.


Zolang u geen tv heeft van KPN kan er heel veel. En ik denk ook wat u wilt. Zodra u wel tv heeft van KPN word alles een heel stuk moeilijker.

Dus de grote vraag: tv van KPN? 


Dank voor het antwoord. Hebben de modem/routers verstrekt door KPN wel een fiber uitgang waaraan ik mijn netwerk kan koppelen? 

Alle verbindingen komen binnen in de meterkast welke bijna even dik beton is als bij een kooi van faraday waar zelfs een dect-signaal slecht doorheen komt.

Hierom heb ik nooit wifi door de ISP laten verzorgen maar heb ik naar alle verdiepingen vanuit een centrale patchkast (op zolder) cat6a kabels getrokken en een PoE switch zorgt er voor dat op iedere verdieping tenminste 1 soms 2 AP’s werken (zo ook in de tuin).

Mijn buren kijken jaloers naar hoe goed het internet hier werkt want geen enkele versterker samenstelling lijkt zo snel te zijn als mijn netwerk oplossing waar 24 netwerk-kabels het gehele huis voorzien van een uitstekende verbinding.

Omdat ik zelf mijn eigen cloud host heb ik dus ook veel ingangen naar binnen voor mijn synology NAS welke met 1 netwerkkaart in de DMZ draait en de andere netwerk-kaart met het interne netwerk verbonden is. 

Dankzij mijn VPN over VPN verbindingen werken TV apps vaak niet doordat men denkt dat ik in het buitenland ben dus voor IPTV kan ik de benodigde apparaten in mijn opstelling in het juist VLAN zetten ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het porteren van het IP-tv signaal.

 


Dank voor het antwoord. Hebben de modem/routers verstrekt door KPN wel een fiber uitgang waaraan ik mijn netwerk kan koppelen? 

KPN levert een glasvezel modem. Dat is een kastje waar glasvezel in gaat en utp uit gaat. Je kunt het vergelijken met het Ziggo modem wat in bridge modus staat. Daar aan word normaal gesproken de Experiabox of KPN Box gekoppeld. Dat is dus de router van KPN. Maar u kunt daar uw eigen TP-Link aan koppelen. 

Alle verbindingen komen binnen in de meterkast welke bijna even dik beton is als bij een kooi van faraday waar zelfs een dect-signaal slecht doorheen komt.

Hierom heb ik nooit wifi door de ISP laten verzorgen maar heb ik naar alle verdiepingen vanuit een centrale patchkast (op zolder) cat6a kabels getrokken en een PoE switch zorgt er voor dat op iedere verdieping tenminste 1 soms 2 AP’s werken (zo ook in de tuin).

Mijn buren kijken jaloers naar hoe goed het internet hier werkt want geen enkele versterker samenstelling lijkt zo snel te zijn als mijn netwerk oplossing waar 24 netwerk-kabels het gehele huis voorzien van een uitstekende verbinding.

Omdat ik zelf mijn eigen cloud host heb ik dus ook veel ingangen naar binnen voor mijn synology NAS welke met 1 netwerkkaart in de DMZ draait en de andere netwerk-kaart met het interne netwerk verbonden is. 

Dankzij mijn VPN over VPN verbindingen werken TV apps vaak niet doordat men denkt dat ik in het buitenland ben dus voor IPTV kan ik de benodigde apparaten in mijn opstelling in het juist VLAN zetten ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het porteren van het IP-tv signaal.

TV van KPN word met uw installatie waarschijnlijk een hele uitdaging. 


Hallo @Maikel Lourenssen , zelf heb ik geen tot zeer weinig beton in huis en haal met mijn Gigabitverbinding en het standaard modem van KPN in de huiskamer, bijna dezelfde snelheid op de 1e etage via wifi6 als bekabeld, dus meer als 900Mbit/s zonder aanvullende apparatuur.


@NHendriks gebruikte u ook niet een TP-Link router? Met tv? Of ben ik in de war met iemand anders?


@NHendriks gebruikte u ook niet een TP-Link router? Met tv? Of ben ik in de war met iemand anders?

Er zijn pogingen ondernomen om een TL-ER605 in te richten zodat deze op een KPN aansluiting voor Internet en TV gebruikt zou kunnen worden. Voor Internet is dat geen enkel probleem maar het inrichten van de benodigde IGMP Proxy server in combinatie met vlan 4 voor het KPN TV platform gooit (nog) roet in het eten.

Wellicht een interessant topic om te bekijken is

 


@NHendriks gebruikte u ook niet een TP-Link router? Met tv? Of ben ik in de war met iemand anders?

Er zijn pogingen ondernomen om een TL-ER605 in te richten zodat deze op een KPN aansluiting voor Internet en TV gebruikt zou kunnen worden. Voor Internet is dat geen enkel probleem maar het inrichten van de benodigde IGMP Proxy server in combinatie met vlan 4 voor het KPN TV platform gooit (nog) roet in het eten.

Wellicht een interessant topic om te bekijken is

 

Dank voor de info. Dit is wat ik zocht.


Ik ben leek dus mijn vraag is.

Ik heb 22 internetkabels in de meterkast vanuit alle ruimtes in huis.

In de meterkast komt glasvezel.

 

Wat en hoe sluit ik nu aan?

Op experiabox passen geen 22 internetkabels

Bij de tv komt het tv zenderkastje

Ik heb nog 2 wifiversterkers

 

Maar wat heb ik nodig en in welke volgorde sluit ik alles aan?

En waar sluit ik wat aan?

 

Hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt


Je zult dan een switch met 24 poorten moeten gebruiken. Als je ook televisie van KPN hebt, zorg er dan voor dat die switch IGMP snooping ondersteunt.


Dank voor uw bericht

Welke switch zou ik dan nodig hebben / merk type?


Heb je paleis soestdijk gekocht? 

Je hebt in elk geval een aantal netwerkswitches nodig,

3 met acht poorten of

1 met 16 poorten en 1 van 8 poorten.

of 1 van 24

Dit moeten goede switches zijn, met IGMP snooping.

Als je er 3 van 8 poorten neemt, kies dan een zoals de https://tweakers.net/pricewatch/424304/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs108ev3.html

Die kosten zeg 40 euro per stuk.

 

Met meer poorten kom je op een 16 poort versie als deze:

https://www.routershop.nl/netgear-prosafe-jgs516-16-poorts-10-100-1000mbps-gigabit-switch/pid=25530

of

https://www.routershop.nl/zyxel-gs1900-24e/pid=34184

Sluit met een korte ethernetkabel de switches aan op de router, en dan kun je de 22 kabels verdelen over deze switches.


Wel goed dat je kabels gebruikt, dat is altijd beter dan Wifi. 

Ik zou zo min mogelijk switches nemen met zo veel mogelijk poorten zodat je nog ruimte hebt voor uitbreiding. De snelheid tussen de apparaten is beter via 1 switch dan wanneer je van switch naar switch naar switch zal moeten communiceren. Zelf heb ik voor mijn 6 Wifi Accespoints die POE+ ondersteunen een TP-link POE Switch aangeschaft.

Mooie is dat ook mijn met kabel aangesloten Zigbee gateways met PoE gevoed worden waardoor er per apparaat maar 1 netwerkkabel nodig is. 

Let wel dat de meeste PoE switches ventilatoren aanwezig hebben waardoor je ze wel kan horen. Mijn Switch staat op een plek waar dit niet erg is maar ik zou zo’n switch niet in een slaapkamer neerleggen. 

Voor mijn netwerk gebruik ik de TL-SG3428XMP van TP-Link met ook 4 glaspoorten waardoor je (mocht er uitbreiding komen) je ook direct glasvezelkabels je switch in kan brengen. 

Met een prijskaartje van bijna €400 is het misschien wel veel geld maar je bent dan als consument zo goed als ongelimiteerd met Wifi Accespoints die PoE nodig hebben.

Per verdieping heb ik de TP-Link Omada EAP245 momenteel verbonden voor iets minder dan €100 per AP. 

De TP-Link OC200 (via PoE gevoed en verbonden) beheer ik alle netwerk apparaten. 

Deze kostte destijds €57 maar is tegenwoordig >€100

Ik heb de enige woning in mijn straat waar kinderen niet klagen over slechte wifi met geweldige dikke betonnen muren die bijna alle signalen kunnen tegenhouden. 

 

Sorry dat mijn antwoord zo lang is, ik ben nu eenmaal soms lang van stof. en heb dan veel tekst nodig om het uit te leggen.


Dank voor uw bericht.

 

Aan welk kenmerk zie ik dat een switch igmp snooping heeft?

 

Ik wil een 24 poort switch voor internet, en televisie met igmp snooping.

 

Heeft dat dat bij de hierbovenstaande link en voorbeelden?

 

 


Persoonlijk zou ik gaan voor een Netgear GS116Ev2 gecombineerd met een GS108Ev3. Je hebt dan 21 bruikbare LAN poorten en de 22 kan je natuurlijk in de KPN Box zelf prikken.


Dank voor uw bericht.

 

Aan welk kenmerk zie ik dat een switch igmp snooping heeft?

 

Ik wil een 24 poort switch voor internet, en televisie met igmp snooping.

 

Heeft dat dat bij de hierbovenstaande link en voorbeelden?

 

 

https://www.routershop.nl/zyxel-gs1900-24e/pid=34184

deze heeft IGMP snooping, en zyxel is een A merk net als netgear.

Met het voorstel van wjb ben je wel een paar tientjes goedkoper uit. 


Met het voorstel van wjb ben je wel een paar tientjes goedkoper uit. 

Ik houd ook niet zo van een enkele switch. Mocht die stuk gaan dan ligt je hele netwerk eruit terwijl met twee die kans weer een stukje kleiner is.

Ik heb 14 netwerkkabels vanuit mijn meterkast naar de uithoeken van mijn woning lopen en ik gebruik daarvoor twee GS108Ev3's.


Ik heb sinds afgelopen weekeind naast mijn Netgear GS108EV3 nu ook een Tp-Link TL-SG108PE in de MK erbij geplakt. Afgezien dat deze laatste ook PoE op 4 poorten ondersteund, heeft die verder ook IGMP aan boord. Maar deze lijkt mij echt niet onder te doen tegenover de Netgear. Zien er hetzelfde uit, gebruikersinterface is net zo simpel. En updaten gaat makkelijk.

Nu 8 netwerkkabels door huis heen lopen, 2 netwerkkabels in de MK in de Switch. Hou ik nog ruimte voor 6 opties.