Skip to main content

In het kader van tweede kerstdag uitbuikprojectjes heb ik een pi-hole servertje opgezet. Deze stappen doorlopen:

  • Raspberry Pi Zero W gepakt
  • clean install 2021-10-30-raspios-bullseye-armhf-lite (link)
  • headless install en in m'n netwerk gehangen
  • toegekende IP adres adres gereserveerd op het de DHCP server 
  • OS en alles bijwerken met: sudo apt update && sudo apt full-upgrade -y
  • PI-hole geïnstalleerd met: curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash
  • In Pi-hole bij het menu ‘Local DNS > DNS Records’ het domain mijnmodem.kpn met ip 192.168.2.254 toegevoegd
  • wat block-lists opgeduikeld en 1.6miljoen servers worden geblokkeerd
  • x aantal services op de whitelist gezet zodat je windows updates nog doorkomen enzo
  • draaien maar!

Als eerste test heb ik op mijn telefoon en vaste pc de DNS service handmatig verwezen naar m'n Pi-hole en alles werkt naar behoren. Alles draait via wifi en snel zat, DHCP draait nog steeds op m'n experia box.

Nu ik dit werkend gezien heb, wil ik mijn hele netwerk via m'n RPI laten lopen, dus op https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/mybox/dns/server heb ik ipv het ip-adres van de router, het ip-adres van m'n Pi-hole ingevoerd. Het lijkt er echter op dat Windows 10 pc alles lekker via IPv6 laat lopen en z'n eigen plan trekt.

Open ik een command box en check ik met ipconfig /all wat m'n DNS-servers zijn, dan krijg ik voor IPv4 het adres van m'n Pi-hole, maar voor IPv6 nog steeds het KPN router.

Q: Kan ik ergens instellen welk IPv6 DNS er meegegeven moet worden aan devices die IPv6 gebruiken?

Work-arounds die ik kan verzinnen zijn:

  • handmatig instellen aan de ontvangende kant
  • IPv6 uitschakelen op de Experiabox (als dat kan?)
  • ?

Bonus vraag: levert de Experiabox genoeg stroom op de USB poort om daar een RPI zero W aan te hangen? :-)

 

Benieuwd naar jullie ervaringen en input!

Remco

Toevoeging 1: IPv6 uitschakelen werkt om je hele netwerk via je RPI pi-hole te laten lopen. Als iemand toch de oplossing heeft het icm met IPv6 te gebruiken hoor ik het graag.

 

Toevoeging 2: of de Experiabox v12 voldoende stroomt levert kom je natuurlijk achter door het gewoon te proberen. In het “ergste” geval werkt het niet. M'n pi zero w hangt inmiddels in de meterkast geschroefd en is in de USB3 poort van de V12 geprikt. Ik zie geen under-voltage meldingen in de logging, dus zal wel goed zijn. So far so good!

 

 


Hi @RemBrandNL! Gezien dit een stukje buiten de ondersteuning ligt heb ik niet direct een antwoord op je vragen. Wel begrijp ik uit eerdere topics dat dit onder andere ligt aan het type Experiabox dat je hebt. Zou je aan kunnen geven welke Experiabox je op dit moment van ons hebt? Mocht je gebruikmaken van een Experiabox V10 zou je dan eens in dit topic kunnen kijken? Verder staat in dit topic een een opmerking van @wjb die antwoord lijkt te geven op je vraag. Zou je eens kunnen kijken of dat ook zo is? Nogmaals, ik heb zelf niet bijster veel verstand van het instellen en gebruiken van een pi-hole maar ik zal mijn best doen om te zien of we het zo kunnen instellen zoals je het wilt hebben. 


Hi @Bram_,

Dank voor je reactie. Vanuit support oogpunt zal ik de vraag anders formuleren.

Ik heb een Experiabox V12 die zowel IPv4 als IPv6 ondersteunt. Waar kan ik een alternatieve DNS server ingeven voor IPv6? IPv4 kan ik aanpassen, zie onderstaand, waar geef ik dit in voor IPv6?


Zoals in m’n toevoeging aangegeven is IPv6 uitschakelen een tussenoplossing wat @wjb ook aangeeft.


Mvgr,

Remco 

 

 


@RemBrandNL ik heb navraag voor je gedaan en in dit geval zal dan de enige optie helaas zijn de IPv6 uit te zetten. Het is namelijk inderdaad nog niet mogelijk om dit voor IPv6 aan te passen. Dit is wel iets dat op de planning staat alleen is hier nog geen concreet tijdstip voor. Dit omdat we eerst bezig zijn met de mesh-ondersteuning op de Box12.


Dank voor de toelichting, helaas, maar dan zoek ik niet verder. Krijg je automatisch bericht als er een nieuwe update voor de V12 is zodat je de release notes kan checken?

mvgr,

Remco 


@RemBrandNL in de meeste gevallen berichten we niet automatisch over dit soort dingen. Ik zou in dit geval willen aanraden om ons topic over mesh updates te volgen. Dan ben je het snelst op de hoogte. 


Is het probleem met het uitdelen van de IPv6 DNS-server al opgelost? Het probleem is al meer dan een jaar bekend maar in SGEJ10000516 nog steeds niet opgelost. Dit maakt de hele feature om zelf een DNS-server mee te geven onbruikbaar voor alle DHCP-clients die IPv6 ondersteunen.


Nee. Je kunt ipv6 uitzetten volgens mij. Maar een echte oplossing is dat natuurlijk niet.


Uitzetten op de clients bedoel je? Dat lijkt me inderdaad niet echt een oplossing.


Uitzetten op de clients bedoel je? Dat lijkt me inderdaad niet echt een oplossing.

Vogens mij kan dat op de KPN Box. 

 


Dat zou een aardige tijdelijke oplossing zijn, maar ik kon die optie niet vinden in de webinterface van de V12. Heb je een tip?


U ziet op mijn schermafdruk waar u het vinden kunt toch?


U ziet op mijn schermafdruk waar u het vinden kunt toch?

Excuus, die zag ik er in eerste instantie niet bij staan. Bedankt.


U ziet op mijn schermafdruk waar u het vinden kunt toch?

Excuus, die zag ik er in eerste instantie niet bij staan. Bedankt.

Ow het kan wezen dat ik die afbeelding iets later toegevoegd heb 😁


Als je serieus met IPv6 aan de gang wil op je eigen netwerk en een eigen DNS server zoals een pihole via zowel IPv4 als IPv6 wilt gebruiken, kun je de Experia v12 beter vervangen door een Fritz!BOX 7590. Op de Experia v12 kun je een paar essentiele IPv6 instellingen niet aanpassen, zoals een alternative IPv6 DNS server adverteren, maar ook IPv6 prefix delegation werkt niet op een v12. Je kunt zelfs niet het interne IPv4 subnet aanpassen.

 

Met een Fritz!BOX is dit allemaal relatief eenvouding te configureren. Ik gebruik m'n pihole met IPv4 en IPv6 en deze fungeert ook als DHCP server voor m'n interne VLAN. Daarnaast heb ik nog 2 VLANs, 1 voor gasten en 1 voor m'n zakelijke devices (met in dat subnet een 2e router voor de VPN naar m'n werk). Elk met hun eigen IPv4 en IPv6 subnets. Met een Experia v12 kan dit simpelweg gewoon niet.