Skip to main content
Antwoord

PlayStation 5 werkt niet online via Hotspot na kabelbreuk

• October 30, 2025
  • 11 reacties
  • 69 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Maandagochtend zijn bij graafwerkzaamheden een glasvezelkabel geraakt, hierdoor hebben tientallen huishoudens geen internet en TV meer. 

Hoewel KPN hier niks aan kan doen is het natuurlijk wel helemaal waardeloos in deze digitale tijd. Mijn hotspot werkt perfect met mijn onbeperkte abonnement, behalve via mijn PlayStation 5.

Ik kan gewoon verbinding krijgen, zelfs met snelheden boven de 100mbit. Ik kan ook updates binnenhalen en er wordt connectie gemaakt met PSN. Echter wordt ik niet geaccepteerd om bij een game online te komen, vermoedelijk ligt dit aan het protocol waarover KPN werkt “CGNAT”.

aangezien de verstoring mogelijk nog meerdere dagen kan duren, hebben jullie tips?

Ik heb al afwijkende APN’s gebruikt zoals: Advancedinternet of portalmmm.nl

Maar met beide heb ik dan geheel geen internet meer.

Beste antwoord door Nieloz

Hoe staat het er nu voor ​@Nieloz? Heb je de PS5 alsnog online gekregen? Zo ja, hoe precies? Hoor het graag 😊

Hoi Maja, helaas nog steeds geen glasvezel hier. De hotspot van mijn vriend werkt wel op de ps5, het lijkt echt bij KPN vandaan te komen helaas. Jonker glasvezeltechniek is vandaag wel weer bezig hier buiten, hopelijk vandaag weer internet na een week! :)

11 reacties

• October 30, 2025

Misschien kan je een VPN gebruiken. Anders gewoon een poosje geen spelletjes spelen. Er zijn ergere dingen op de wereld...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Misschien kan je een VPN gebruiken. Anders gewoon een poosje geen spelletjes spelen. Er zijn ergere dingen op de wereld...

Al geprobeerd, maar helaas. Snap ook wel dat er ergere dingen zijn, maar dat neemt niet weg dat het vervelend is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Kleine toevoeging, een vriend op de hoek kan gewoon online met zijn Odido hotspot. Hoe kan het dat die van KPN niet werkt?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 31, 2025

Welkom op de community ​@Nieloz, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat zuur dat je verbinding er nu een poosje uit ligt 😑

Heel fijn dat je de meeste dingen wel gewoon kunt doe via je Hotspot, maar erg jammer dat het met de PS5 dan juist niet lukt. Wat er de reden van is dat dit niet werkt, dat weet ik niet precies. Heb je wellicht al gekeken of het bij jou thuis wél lukt via die hotspot van je vriend? Stel dat het dan ook niet lukt, dan ligt het misschien toch aan een instelling ergens in de PS5, toch wel de moeite waard om even te controleren lijkt me! Als het gelukt is om dit te testen, zou je hier dan nog willen laten weten wat de uitkomst was? Ben wel benieuwd!

• October 31, 2025

Kleine toevoeging, een vriend op de hoek kan gewoon online met zijn Odido hotspot. Hoe kan het dat die van KPN niet werkt?

Omdat KPN IPv6 gebruikt op het mobiele netwerk. Bij Odido hebben ze nog nooit gehoord van IPv6.

• October 31, 2025

Al geprobeerd, maar helaas. Snap ook wel dat er ergere dingen zijn, maar dat neemt niet weg dat het vervelend is.

Heb je de VPN op de Playstation ingesteld? Niet op de mobiel. Dat heeft geen zin. Ben ik onlangs zelf achter gekomen. VPN instellen op de mobiel heeft alleen zin voor de mobiel zelf. Apparaten via hotspot verbonden gaan er gewoon langsheen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 3, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@Nieloz? Heb je de PS5 alsnog online gekregen? Zo ja, hoe precies? Hoor het graag 😊

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Heb je de VPN op de Playstation ingesteld? Niet op de mobiel. Dat heeft geen zin. Ben ik onlangs zelf achter gekomen. VPN instellen op de mobiel heeft alleen zin voor de mobiel zelf. Apparaten via hotspot verbonden gaan er gewoon langsheen. 

Ja klopt wat je zegt, al krijg ik met een VPN op mn telefoon een melding dat IPV6 niet wordt ondersteunt, ik denk dat het punt zit dat KPN cgnat gebruikt, ik kan namelijk alle online services aanroepen, behalve PSN (online gamen).

jk heb even gezocht maar een VPN instellen op de PS5 kan voor zover ik weet niet. Dus nog maar even geduld. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 3, 2025

Hoi Maja, helaas nog steeds geen glasvezel hier. De hotspot van mijn vriend werkt wel op de ps5, het lijkt echt bij KPN vandaan te komen helaas. Jonker glasvezeltechniek is vandaag wel weer bezig hier buiten, hopelijk vandaag weer internet na een week! :)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 3, 2025

Oeh, dan hoop ik voornamelijk dat het vandaag allemaal weer hersteld is ​@Nieloz 🤞🏼

Ik wil nog wel even proberen te achterhalen hoe het zit met cgnat, maar durf niet te beloven dat ik daar echt veel wijzer over zal worden. Als dat wel het geval is, plaats ik een update in dit topic!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 14, 2025

Hi ​@Nieloz, nog even over cgnat; dit is actief op onze mobiele netwerk, maar óók bij Odido. Het is wel zo dat het kan zijn dat je vriend een APN in heeft gesteld waarbij cgnat niet actief is, dat zou het verschil kunnen verklaren!