Skip to main content

 Ik had hiervoor ADSL via een andere aanbieder, en daar ging alles prima. Ik weet dus dat het werkt/kan werken, maar sinds ik ben overgestapt op glasvezel van KPN krijg ik het gewoon niet werkend.


Goed, het probleem.

Ik heb een NAS waar Plex Media Server (PMS) op draait. Ik wil PMS beschikbaar maken via het internet, en dat kan gemakkelijk binnen PMS zelf. Standaard poort voor Plex remote access is 32400, maar je kunt eventueel zelf een poort kiezen. Deze poort moet natuurlijk wel opengezet worden. De modem die ik van KPN heb gekregen is de KPN Box 12.


De NAS is direct verbonden met de KPN Box 12, er zitten geen andere apparaten (zoals een switch) tussen.

Ter bevestiging de Network Map van de modem:


 

Het IP-adres van de NAS is vastgezet/gekoppeld via het MAC-adres, dus altijd hetzelfde IP-adres via DHCP:
 

 

En natuurlijk ook de port forwarding-instellingen:


 

Ik heb normaal gesproken een handmatig gekozen external poort, dat vervolgens doorverwijst naar internal poort 32400… Maar om het makkelijk te houden, heb ik zowel external en internal even op 32400 gezet.

Goed, aangezien ik de poort voor alle externe apparaten wil openzettten, is de external host een sterretje. Protocol hoort TCP te zijn. En de internal host is natuurlijk het IP-adres van de NAS.

Voor zover ik kan zien, staat hier dus alles goed ingesteld.


UPnP staat uit:

 

 

En dan de instellingen in Plex:

Het gekke is dat het eerst wel lijkt te werken. Als ik op 'retry' klik, dan staat er eerst dat het 'in orde' is, maar een paar seconde later wordt dat dus "not available outside your network".

 

Ik heb tig instellingen geprobeerd, maar wat ik ook doe, het lukt me niet om dit in orde te krijgen.
Ik heb alle apparaten opnieuw gestart (modem, NAS, telefoon, laptop), maar het helpt niet - resultaat blijft hetzelfde.

 

Wat zie ik nou over het hoofd?

Ik heb natuurlijk gekeken of er eerder over gepost is. Ben twee posts tegengekomen:

 

 Exact hetzelfde probleem, helaas geen oplossing geboden.

 

Ook hier hetzelfde, user heeft een workaround, maar dat levert weer andere problemen op, dus geen oplossing.


Het is echt heel frustrerend, ik snap gewoon niet wat het probleem is… Echt tig verschillende instellingen uitgeprobeerd, word er gek van. 😛.


Een van de hoofdredenen waarom ik ben overgestapt was voor Plex; de uploadsnelheid van glasvezel is subliem tegenover de uploadsnelheid van ADSL.

Ik baal er dus echt van dat het niet werkt.


Wanneer ik overigens via een online tool controleer of de poort wel daadwerkelijk open staat, kom ik er achter dat verschillende tools aangeven dat de poort gewoon gesloten is…

 

Dit zou een uitleg kunnen zijn waarom Plex niet helemaal goed werkt, alleen is de vraag dan weer waarom de poort niet opengezet wordt. Ik heb toch echt in de instellingen aangegeven dat die poort open mag.

 

 


Lekker dan.

 

Ik zie nu pas dat niet alle plaatjes zichtbaar zijn. Ik heb de openingspost meerdere malen aangevuld, en merk nu pas dat alleen maar 1 van de screenshots wordt weergegeven.

 

Dit topic mag dicht, ik open wel een nieuwe waar alle screenshots zichtbaar zijn.

 

Edit:
Topic blijft open, ik zal later de screenshots opnieuw toevoegen.


Hoi @Yavuz Selim, welkom op ons forum! Ik heb de berichten verplaatst zoals je had verzocht.
Inhoudelijk kan ik hier helaas verder niet zo goed mee helpen omdat dit verder buiten de ondersteuning valt. We hebben hier echter wel een handig kennisbankartikel over en de community weet hier misschien ook meer over.

 


Kan je vanaf jouw LAN die plex server wel benaderen op 192.168.2.103 poort 32400?


Hoi @Yavuz Selim, welkom op ons forum! Ik heb de berichten verplaatst zoals je had verzocht.
Inhoudelijk kan ik hier helaas verder niet zo goed mee helpen omdat dit verder buiten de ondersteuning valt. We hebben hier echter wel een handig kennisbankartikel over en de community weet hier misschien ook meer over.

 

Bedankt voor het verplaatsen/rechtzetten van de berichten.

 

Ik heb dat artikel gelezen en ik heb inderdaad alles gedaan/ingevuld zoals daar is beschreven.

 

Dus het zou moeten werken, maar ergens is er dus iets nog niet goed. Hm...


Kan je vanaf jouw LAN die plex server wel benaderen op 192.168.2.103 poort 32400?

 

Ja.

Wanneer ik op mijn thuisnetwerk zit, werkt alles naar behoren. Zowel op mobiel als laptop als tv werkt alles vloeiend, en zijn er geen foutmeldingen.

Zowel de lokale webinterface (http://192.168.2.103:32400/web/) als inloggen via https://app.plex.tv/ gaat prima dus wanneer via de LAN.

 


@Yavuz Selim ; toevallig dit nog werkende gekregen? Ik heb zelf net de KPN Box 12 ontvangen en loop tegen ditzelfde issue aan..

edit: fixed it.. ik gebruik een andere router voor mijn interne netwerk; daar had een firmware update blijkbaar mijn forwarding settings verwijderd. Daar 32400 weer toegevoegd en het werkt nu voor mij :)


Probeer eens om ipv6 uit te zetten op de KPN Box. Daarna alles opnieuw opstarten. 

Als dat niet helpt: nieuwe installatie van Plex.


Ik had hetzelfde probleem. Maar ik gebruik een eigen router. Daardoor was er sprake van ‘double NAT’. Maar het lijkt bij jou anders te zitten  

Technisch gezien zit de kpn box bij mij dus helemaal niet in mijn netwerk, maar erbuiten. Waardoor remote access noodzakelijk is. En de portforward dus anders doorverwezen moet worden vanwege double NAT. 
 

 


Enige oplossing om het werkend te krijgen bij mij was IPv6 uitzetten op het modem en vervolgens poort 32400 open te zetten…..


Enige oplossing om het werkend te krijgen bij mij was IPv6 uitzetten op het modem en vervolgens poort 32400 open te zetten…..

Hoi @PimmoNL en welkom hier :)
Dank voor het delen van jouw oplossing hier, dat kan voor eventuele meelezers super nuttige informatie zijn!


Reageer