Skip to main content

Ha forum,

 

Op locatie 1 (extern) installeer ik een router (TP-Link), waarin ik een KPN 4G Simkaart stop. Ik koppel een beveiligingscamera aan dit netwerk.

 

Dan ga ik weer naar kantoor (locatie 2, Blackgate internet). Vanaf het kantoor-wifinetwerk moet ik nu de beveiligingscamera kunnen besturen, die dus is gelinkt aan het internet van de KPN-simkaart.

De KPN 4G simkaart haalt het internet van de server van de provider. Het WAN IP dat ik krijg moet public zijn. Want als het private is, dan lukt het niet om de camera van buitenaf te benaderen. (zie https://help.keenetic.com/hc/en-us/articles/213965789-What-is-the-difference-between-a-public-and-private-IP-address-)

→ Is dit mogelijk bij KPN?

Het stappenplan dat we moeten kunnen uitvoeren om het werkend te krijgen:

1. verbind laptop met TP link (LAN)
2. open management paneel van TP link
3. verbind camera met TP link
4. zoek naar nieuw IP adres dat binnen komt (intern IP)
5. typ IP adres in browser om verbinding te maken met de camera (live feed etc)
6. in beheerpaneel van TP-link: port forwarding, invullen random port naam, laten forwarden naar intern IP (stap 4) met bijbehorende poort XX, protocol DHCP (of beide)
7. ga naar website myip nl om extern IP adres van netwerk te achterhalen
8. ga naar extern IP : random-port-naam om camera van buitenaf te bekijken/besturen


Bij voorbaat dank!

Ha forum,

 

Op locatie 1 (extern) installeer ik een router (TP-Link), waarin ik een KPN 4G Simkaart stop. Ik koppel een beveiligingscamera aan dit netwerk.

 

Dan ga ik weer naar kantoor (locatie 2, Blackgate internet). Vanaf het kantoor-wifinetwerk moet ik nu de beveiligingscamera kunnen besturen, die dus is gelinkt aan het internet van de KPN-simkaart.

De KPN 4G simkaart haalt het internet van de server van de provider. Het WAN IP dat ik krijg moet public zijn. Want als het private is, dan lukt het niet om de camera van buitenaf te benaderen. (zie https://help.keenetic.com/hc/en-us/articles/213965789-What-is-the-difference-between-a-public-and-private-IP-address-)

→ Is dit mogelijk bij KPN?

Portforwarding werkt alleen op een 4G mobile verbinding als je de standaard APN aanpast. Anders krijgt de router een privaat IP adres (CGNAT) toegewezen.

Bij KPN doe je dat door ergens bij de mobile instellingen in de TP-Link router  in te stellen:

APN=advancedinternet

 


Beste @Jildou de Jong, welkom! Ben jij geholpen met het advies van tmoesel?


Dank beiden voor de reactie! @Marcia_ ik heb een  TP-link router MR6400V1. En ik ga dan de volgende SIM-kaart kopen, zie afbeelding.

 

→ Kun je dan de garantie geven dat ik dit werkend ga krijgen? Ik moet vanmiddag uiterlijk beslissen of ik de KPN-simkaart koop vanwege een deadline.
→ En hoe pas ik precies de APN aanpassen bij deze router/SIM-kaart combi?

 

Dank alvast!
 

 

 


Je kunt inderdaad de APN advancedinternet gebruiken. Daar kan je dan portforwards mee instellen, zoals @tmoesel aangeeft. Hoe je dit op de router in kunt stellen, durf ik niet te zeggen. Dit staat ongetwijfeld in de handleiding van het apparaat!


Dank voor het snelle antwoord!

Dubbelcheck:
Kloppen de onderstaande settings? Ik kom hier door: Verbinden met router, dan naar dit IP gaan: 192.168.1.1 (standaard setup voor TP-link routers)

 

 


Daar moet ik je het antwoord schuldig blijven! We bieden geen ondersteuning hierop, behalve dan de standaard instellingen die wij aanbieden met de ‘normale’ APN ‘internet'. Wellicht is er iemand binnen de community die je er verder mee kan helpen (@tmoesel ?)


Je krijgt een dynamisch ip adres van kpn mobiel van af de zendmast  in ieder geval op kpn unlimited  data voor consumenten.

Het zou kunnen dat zakelijke 4g/5g wel een vast ipadres hebben. Dat weet ik niet. 

 

Dus je zou zelf een Dynamisch DNS (DynDNS) dienst moeten afnemen om deze dynamische ip adressen.

vast te zetten. middels dns.

Als je ipadres van kpn mobiel dan verandert door een disconnect dan zorgt de (DynDNS) dienst er voor dat je portforwards weer werken. 

 


Je krijgt een dynamische ip adres van 4g/5g netwerk vanaf de zendmast.

Je zou dus een Dynamisch DNS (DynDNS) dienst ergens moeten afnemen om te zorgen dat deze dynamische IP-adressen middels deze dienst vastgezet worden in de dns. 

Daarna kan je portforwarding instellen.

Mocht dan je ip veranderen van uit je mobiele kpn verbinding of je reconnect dan zorgt de Dynamisch DNS (DynDNS) dienst dat je portforwarding  weer werkt .

Dus je zou  Dynamisch DNS (DynDNS) moeten afnemen ergens.