Skip to main content

Het probleem is hier al vaak voorbijgekomen nl. geen externe toegang met Portforwarding via het KPN 4G netwerk naar de Huawei B525S modem, maar de oplossing die bij mij werkt heb ik nog niet gevonden.

Het Instap Internet abbonnement met een Experia V9 modem is hier uitgebreid met een Huawei B525S 4G modem voor Sneller Internet Buitengebied.

Om externe toegang over het internet naar een IPcamera te krijgen is het volgende gedaan:

B525S MobieleNetwerk/ProfielBeheer op advancedinternet gezet, PasToe en opnieuw opgestart.

Via WatIsMijnIP.nl gezien dat het externe IP is veranderd naar 89.200.xxx.xxx

B525S Beveiliging/VirtueleServer WAN poort 100 TCP/UDP doorgezet naar LAN IP 192.168.8.115 poort 100 (status AAN)

Op het lokale netwerk krijgt 192.168.8.115:100 gewoon verbinding met de camera.

Extern inloggen op 89.200.xxx.xxx:100 krijgt geen antwoord.

 

Wat kan ik nog meer controleren/doen om extern toegang te krijgen tot de camera?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Overzetten naar APN advancedinternet is volgens dit Forum de oplossing, maar hoe kan ik deze wijziging controleren?

De Klantenservice van de KPN had geen informatie om te bevestigen dat mij 4G modem nu via APN advancedinternet met het internet verbonden is.

 

Wie helpt mij verder?

 

 


Hoi @Paul1957, ik kijk graag even met je mee! Port forwarding heb ik niet zo veel kaas van gegeten maar ik kan wel kijken of je APN goed staat aan onze kant.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Zou je daarbij ook de gegevens van je SIB simkaart willen vermelden bij de persoonlijke opmerkingen?


Hallo Thomas, bedankt dat je hier aandacht aan wil besteden. Mijn profiel heb ik ingevuld. Ter info, modem staat in een recreatiewoning en is momenteel niet ingeschakeld.


Bedankt voor je gegevens @Paul1957, ik ben voor je op zoek geweest. De APN advancedinternet gebruiken we tegenwoordig niet meer.
Ik vrees dat dit dus op deze manier ook niet meer gaat werken.


Thomas, ik had deze APN (advancedinternet) geselecteerd en kreeg daarmee wel verbinding náár het internet.

Welke APN is geschikt om zowel náár als  vanáf het internet een verbinding met mijn thuisnetwerk te krijgen is nu dus de vraag.

Ik hoor het graag wanneer je hier iets over kunt zeggen.


Als port forwarding daar een vereiste voor is gaat dat met een mobiele verbinding helaas niet lukken vrees ik.


@Paul1957 Je kan kijken of in de B525S ergens bij device info het WAN IP adres hetzelfde is als dat wat whatismyip website rapporteert. Al het verschillend is, is die APN advancedinternet niet actief/effectief en zal een portforward nooit kunnen werken.


@tmoesel Bedankt voor deze info. Het WAN IP adres dat de modem aangeeft is verschillend van het adres dat whatismyip meldt. Bij Profielbeheer heb ik wel als APN advancedinternet staan maar dat geeft dus geen garantie dat deze ook actief is. Voor uitgaand verkeer heb ik overigens wel internetverbinding.

Vreemd dat volgens vele berichten op dit forum advancedinternet instellen de oplossing is om binnenkomend verkeer mogelijk te maken maar dat dit hier niet lukt.

Nogmaals dank voor de reactie en ik sta open voor meer advies.


Voor Sneller Internet Buitengebied 4G, dus met los 4G modem, heeft KPN een tijd terug plots dat advancedinternet uitgezet. Er is wel een lang topic over, zelfs ook op andere fora. Door het vele protest is het toen weer (even) aangezet, maar nu steeds meer mensen op hybride over zijn is het al weer geruime tijd uitgezet.

Bij jouw is denk ik de ADSL snelheid maar 2 Mbps of zo, dan is dat hybride geen optie. Iemand anders kon ook net als jij nu, geen portforwarding meer gebruiken op een los SIB4G Huawei modem. Als je dat echt nodig hebt, zou je kunnen kijken of T-Mobile ‘4G voor Thuis’ bij jouw kan leveren. Die hebben tegenwoordig een 500GB bundel. Eventuele andere methodes om toch een camerastream buitenshuis te bekijken zijn er wel, maar moet je zelf min of meer ICTer zijn en ook zelf uitvissen en optuigen en werkend houden.


Bedankt, dat is relevante informatie, nu hoef ik niet meer tijd te besteden aan het verkrijgen van een van buitenaf bereikbaar WAN IP adres.

Ik ben geen ICTer van beroep maar ook niet geheel leek. Ik kan mijzelf voorstellen dat wanneer ik met bv een RPi aanmeld bij een server die 'elders' draait mijn netwerk kan worden samenvoegd met het thuisnetwerk 'elders'. Wanneer ik dan vanaf het internet wel toegang heb tot 'elders' krijg ik ook van buitenaf toegang tot het netwerk achter de SIB Huawei modem.…

Als deze gedachte juist is, kun je dan svp wat pointers geven zodat ik gericht kan zoeken wat voor configuratie/server/hardware etc. ik hiervoor nodig heb.

Alvast hartelijk dank:thumbsup_tone1:


Bedankt, dat is relevante informatie, nu hoef ik niet meer tijd te besteden aan het verkrijgen van een van buitenaf bereikbaar WAN IP adres.

Ik ben geen ICTer van beroep maar ook niet geheel leek. Ik kan mijzelf voorstellen dat wanneer ik met bv een RPi aanmeld bij een server die 'elders' draait mijn netwerk kan worden samenvoegd met het thuisnetwerk 'elders'. Wanneer ik dan vanaf het internet wel toegang heb tot 'elders' krijg ik ook van buitenaf toegang tot het netwerk achter de SIB Huawei modem.…

Ja dat is inderdaad de meest voor de hand liggende methode. Topic waar het ooit begon is dit: https://forum.kpn.com/internet-9/storing-port-forwarding-op-4g-buitengebied-470529

In dat topic had iemand een Amazon AWS VPS aangemaakt, daarbij kun je een vast publieke IP adres regelen. Dat is dan het vaste punt ‘elders’. En dan met OpenVPN de link naar thuis leggen.

Als deze gedachte juist is, kun je dan svp wat pointers geven zodat ik gericht kan zoeken wat voor configuratie/server/hardware etc. ik hiervoor nodig heb.

Alvast hartelijk dank:thumbsup_tone1:

Heb zo geen URLs, het zit allemaal in grote lijnen in mijn hoofd, maar de routering heeft nog wel wat voeten in de aarde.

Â