Skip to main content
Vraag

Probleem met VNC na firmware-update ExperiaBox V10

• June 9, 2025
  • 8 reacties
  • 83 keer bekeken

(Beste KPN),

Sinds de recente firmware-update van mijn ExperiaBox V10 ervaar ik problemen met interne VNC-verbindingen binnen mijn eigen netwerk (LAN). Concreet:

• Ik gebruik VNC Viewer om verbinding te maken met een pc in mijn netwerk waarop VNC draait als service.

• Sinds de update mislukt de eerste verbindingspoging standaard met een time-out.

• Wanneer ik het daarna direct opnieuw probeer, werkt het in één keer zonder vertraging.

• Als ik direct verbind met het IP-adres in plaats van de hostnaam, gaat het ook in één keer goed.

Wat ik al heb geprobeerd:

• Firewallniveau verlaagd van Middel naar Standaard: geen effect.

• UPnP is uitgeschakeld (standaard).

• Poorten worden niet geforward; dit betreft puur intern verkeer binnen het LAN.

• De VNC-service draait stabiel en was vóór de firmware-update probleemloos bereikbaar.

• Verbinding getest vanaf meerdere clients binnen het LAN met identiek resultaat.

Het lijkt erop dat de ExperiaBox sinds de update anders omgaat met LAN-naar-LAN verkeer via hostname, mogelijk door gewijzigde NAT-handling of DNS/NAT-combinatie. De eerste connectie blijft “hangen”, de tweede werkt direct — wat wijst op een delay of mislukte TCP-handshake bij de eerste poging.

Ik had direct na de firmware-update ook problemen met Sneller Internet Buitengebied (SIB) — de 4G-verbinding werkte niet meer en het "Internet Buitengebied"-blokje was verdwenen uit de GUI.
Pas na drie keer bellen met 0800-0402 heeft een KPN-medewerker dit handmatig aangepast. Daarna functioneerde SIB weer zoals voorheen.

1. Is dit VNC-probleem bekend bij andere gebruikers of KPN zelf?

2. Is dit een bug of bewust gewijzigd gedrag in de firmware?

3. Kan dit via een profiel- of firmwareaanpassing worden hersteld?

Alvast dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Henk

8 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Daarnaast is de snelheid voor SIB (Snel Internet Buitengebied) naar mijn mening drastisch naar beneden geschroeft.
Waar ik voor de update, eenvoudig 100 MBs kon halen, kom ik nu max op 75 MBs uit.
Dat is toch een downgrade van 25%.

Hebben meer mensen hier last van?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 10, 2025

Sinds de recente firmware-update van mijn ExperiaBox V10 ervaar ik problemen met interne VNC-verbindingen binnen mijn eigen netwerk (LAN). Concreet:

• Ik gebruik VNC Viewer om verbinding te maken met een pc in mijn netwerk waarop VNC draait als service.

• Sinds de update mislukt de eerste verbindingspoging standaard met een time-out.

• Wanneer ik het daarna direct opnieuw probeer, werkt het in één keer zonder vertraging.

• Als ik direct verbind met het IP-adres in plaats van de hostnaam, gaat het ook in één keer goed.

Wat ik al heb nagekeken:

• Firewallniveau verlaagd van Middel naar Standaard: geen effect.

• UPnP is uitgeschakeld (standaard).

• Poorten worden niet geforward; dit betreft puur intern verkeer binnen het LAN.

• De VNC-service draait stabiel en was vóór de firmware-update probleemloos bereikbaar.

• Verbinding getest vanaf meerdere clients binnen het LAN met identiek resultaat.

Het lijkt erop dat de ExperiaBox sinds de update anders omgaat met LAN-naar-LAN verkeer via hostname, mogelijk door gewijzigde NAT-handling of DNS/NAT-combinatie. De eerste connectie blijft “hangen”, de tweede werkt direct — wat wijst op een delay of mislukte TCP-handshake bij de eerste poging.

Ik had direct na de firmware-update ook problemen met Sneller Internet Buitengebied (SIB) — de 4G-verbinding werkte niet meer en het "Internet Buitengebied"-blokje was verdwenen uit de GUI.
Pas na drie keer bellen met 0800-0402 heeft een KPN-medewerker dit handmatig aangepast. Daarna functioneerde SIB weer zoals voorheen.

Daarnaast is de snelheid voor SIB (Snel Internet Buitengebied) naar mijn mening drastisch naar beneden geschroeft.

Waar ik voor de update, eenvoudig 100 MBs kon halen, kom ik nu max op 75 MBs uit.

Met vriendelijke groet,
Henk

Admin: Dubbele topics samengevoegd

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 12, 2025

Goedemorgen ​@HenkComp , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Dank voor je uitgebreide en goed onderbouwde bericht , dat helpt enorm bij het analyseren van het probleem. Voor zover ik weet, zijn er op dit moment nog geen grootschalige meldingen bekend over dit specifieke VNC issue maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dit een waardevol signaal is. 

Goede en ook terechte vragen die je hier stelt. De eerste vraag kan ik dus tot een bepaalde hoogte beantwoorden in die zin dat ik hier geen verdere meldingen over voorbij heb zien komen. Ze kunnen er wel zijn maar het is zeker niet iets grootschaligs.

De andere 2 vragen kan ik niet direct voor je beantwoorden, daarvoor moet ik navraag doen en dat ga ik ook voor je doen. Zodra ik daar meer over weet, laat je dat uiteraard via deze weg weten.

Misschien dat ​@hmmsjan_2 hier ook nog iets over kan zeggen? Volgens mij is hij aardig thuis in deze materie 🙏🏻

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 12, 2025

Een goed probleemrapport verdient een goede diagnose. Ik heb een vermoeden. 

Firewall, uPNP, e.d. hebben allemaal met de buitenwereld te maken, twee systemen op de LAN kunnen elkaar altijd bereiken tenzij er een adres of route probleem is.

Een diagnose uit te voeren op beide systemen, ik neem aan beide Windows:

Open een commando prompt, onder Windows is het gemakkelijkste zoeken naar “cmd”

Type: “ipconfig   /all”

Een lijst met de gebruikte adressen komt voorbij.

Het gaat om de IPv6 adressen. IPv6 is een parallel internet met een astronomisch aantal IP adressen dat steeds belangrijker wordt en tot nu toe parallel aan IPv4 draait. KPN Mobiel is al IPv6-only.

Een IPv6 adres bestaat uit tot 8 blokken met cijfers en letters  (a-f ) gescheiden door een dubbele punt.

Het gaat om de adressen die met “2a02:” beginnen. Het vierde blok moet een 0 zijn, waarbij een nul eventueel weergegeven kan worden als “::”

Zijn er adressen die als vierde blok “1” hebben? Dan is het fout en is de PC niet compatibel met de nieuwe firmware.  Ik verwacht dat een van beide systeem fout is, waarschijnlijk de server, als ze allebei fout zijn zoeken ze het onderling wel uit buiten de router om.

Workaround: IPv6 uitzetten op het “foute” systeem of helemaal uitzetten op Box10.

Wat is er aan de hand als dit het probleem is: op de LAN aansluitingen lift het gast netwerk mee in een “Virtueel LAN”, dan kan een superwifi die twee uit elkaar plukken en beide beschikbaar maken. Het is een bug of “unsupported feature” in sommige Windows Ethernet drivers die al in XP zat, waarbij het “VLAN” onterecht met het normale netwerk vermengd wordt.  Via Wifi is het probleem er niet.

Het is dus geen fout van KPN, maar een “bijwerking” van de nieuwe firmware, waar ook het gastnetwerk IPv6 gekregen heeft. IPv6 systemen configureren zichzelf na ontvangst van een zgn.  “router advertisement”, en als beide netwerken door elkaar gegegooid worden, dan zit het systeem dus op twee IPv6 netwerken tegelijk, en dat kan niet.

Als dit het probleem niet is moeten we verder nadenken, maar het feit dat verbinden met IPv4 adres gewoon werkt wijst wel heel erg naar een IPv6 probleem. Helaas kan de IPv6 van het gast netwerk (nog?) niet separaat uitgezet worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het probleem onderzocht aan de hand van jou suggesties, inclusief de IPv6-hypothese.

Wat blijkt:

• Beide systemen hebben géén actief publiek IPv6-adres, enkel link-local IPv6 en regulier IPv4. IPv6-problematiek is hiermee uitgesloten.

• Bij testen met ping op de hostname bleek dat deze resolveerde naar een verouderd intern IP-adres, wat niet meer in gebruik is.

• Dat verklaart waarom de eerste verbindingspoging faalt: het systeem probeert te verbinden met een niet-bestaand doel.

• De tweede poging werkt wel, omdat dan via ARP/NAT-cache of fallback het juiste IP wordt bereikt.

• Een vaste hostmapping in het HOST-bestand bleek helaas geen effect te hebben, vermoedelijk door overrule via router-DNS of mDNS.

Conclusie:
Het probleem is terug te voeren op een verkeerde naam-naar-IP mapping in de router (ExperiaBox).
De firmware-update lijkt daarbij oude DNS-informatie of hostregistratie niet correct te vernieuwen.

Workaround:
Verbinding maken via IP-adres werkt altijd direct.
Een structurele oplossing zou zijn: DNS-cache management op de router, of ondersteuning voor handmatige naam-IP-koppelingen.

Hopelijk helpt deze analyse ook andere gebruikers met vergelijkbare symptomen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 12, 2025

Dar is een heel ander verhaal. Dus geen IPv6 beschikbaar met buitengebied of uitgeschakeld.

Ik zou verwachten dat “systeem/herstart  thuisnetwerk” of desnoods “reset naar fabrieksinstellingen” de oude mappings zou moeten verwijderen. De handmatige naam-IP  functionaliteit is juist niet meer beschikbaar, de naam wordt via DHCP doorgegeven en in DNS ingevoerd. Voor zover ik weet werkt dat goed, alleen krijg je soms naam-1, naam-2 etc. als verbindingen niet netjes afgesloten worden.

In Linux heeft de hostfile absolute prioriteit, in Windows dus blijkbaar niet. Ik dacht dat je op die manier vervelende advertentiesites naar localhost kon mappen, maar dat werkt dus niet bij Windows. Staan zowel “ naam” als “naam.home” achter het IP adres?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Staan zowel “ naam” als “naam.home” achter het IP adres?​​​

Ja, beide staan in de hostfile

Ik heb net mijn IP reeks van DHCP aangepast en hogerop gezet(van 192.168.2.50 - 192.168.2.254 Maar ook dat blijft hij over zeuren en adressen vasthouden . Denk dat er nu nog 1 optie overblijft:

KPN het DHCP-profiel op afstand laten wissen/resetten met deze boodschap

“Mijn ExperiaBox blijft hardnekkig een verkeerde hostname-naar-IP-koppeling vasthouden voor een intern apparaat. Ook na herstart blijft dit probleem bestaan op alle clients. Kan iemand op afstand de lokale DNS-hostmapping of DHCP-lease-tabel wissen?”