Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds ongeveer 2 weken wonen wij in ons nieuwe huis. Ik heb hier thuis een eigen netwerk opgebouwd met o.a. een proxmox hypervisor met hierop wat linux virtuele machines, en een eigen dns server, en nog wat andere dingen. Hiervoor zat de apparatuur zonder enige problemen aangesloten via een modem in bridge van een concurrent 😁

Sinds ik mijn eigen apparatuur aangesloten heb op de glasvezel verbinding van KPN merk ik dat we last hebben van wat problemen. Zo haal ik de downloadsnelheid niet, en heb ik regelmatig last van een enorme latency tijdens bijvoorbeeld het gamen. Ik heb hierop de modem van KPN terug aangesloten, en hier merk ik dat er geen problemen zijn en de verbinding stabiel blijft. 

Ik maak gebruik van de Unifi Cloud Gateway Ultra, en ik heb hieraan 3x een AC-PRO aangesloten. Het apparaat waarvan ik het test zit bekabeld direct in de modem. Ik heb de DNS server van mijn desktop tijdelijk ook terug gezet op 1.1.1.1, maar ook dit maakt geen verschil. Ik heb hieronder wat afbeeldingen. 

Speedtest met KPN modem

Pingtest met KPN modem
Speedtest met Cloud Gateway Ultra
Reply met Cloud gateway ultra.

Zoals te zien is is de snelheid die ik haal met mijn Unifi modem vele male lager, en duidelijk meer latency als ik een speedtest uitvoer dan de KPN verbinding. 

Heeft iemand enig idee waar ik nog kan kijken, of wat eventueel een oplossing zou zijn hierin?

Ik heb misschien al een antwoord gevonden op mijn vraag, maar dat weet ik even niet zeker. 

Dit vond ik bij de service tools;

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

KPN Box V12 F5359

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)

FTU_GN02

Eigen of een KPN glasvezel ONT

KPN ONT

Jouw aansluiting type is GoF en de NTU hoef je echt niet te vervangen, daar zit de oorzaak niet.

Je kunt jouw UCG Ultra gewoon op de NTU aansluiten, dat moet prima werken en je moet ook de maximaal haalbare snelheid kunnen bereiken. Die NTU hoeft ook niet vervangen te worden.

Is de nieuwste firmware op die UCG Ultra geïnstalleerd?

Hoi ​@wjb,

Mijn UCG draait op firmware versie 4.0.20.

Kan jij de UCG Ultra eens achter jouw V12 kunnen aansluiten?

Dat gaat dan niet via pppoe maar o.b.v. DHCP.

Haal je dan wel 1Gbps?

Ik heb het op kunnen lossen ​@wjb,

Probleem is dus dat de UCG-Ultra in combinatie met IDS/IPS en een PPPoE verbinding moeite heeft. Wat er gebeurt is dat de CPU op 100% zit, en zo eigenlijk een bottleneck heeft. Op de community bij UniFi staat het vol met klachten van de UCG-Ultra en de UCG-Max met dit probleem.

Ik heb nu een community versie geinstalleerd, UniFi OS 4.1.9. En deze verhelpen alle problemen. Mijn verbinding is nu wel stabiel, en de speedtest haalt ook gewoon de gewenste snelheden die ik accepteer. Zie hieronder wat leesvoer; 

Toch bedankt nog voor je reactie op mijn topic 😁

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

Reageer