Skip to main content

//Hier exact hetzelfde, 2x Citation 100

Via de Superwifipunten een apart netwerk (5Ghz) gegeven maar geen oplossing dus…

 

Al nieuwe boxen van HK gehad maar nog steeds problemen.

Iemand ervaring met die Fritzbox? Ik word namelijk helemaal gek van dit gedonder iedere keer en HK wil ook niet meer helpen. Denk wel vijftig mails verzonden. Blijkbaar ligt het probleem toch bij KON, bij Ziggo zie ik iet van dit alles op hun forum

 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt aorigineel topic]

Let wel, streamen van Neflix e.d. op mijn tv geen probleem.

Verder veel domotica draaien op het netwerk, geen probs alleen die speakers...


Hoi @Diederdik, welkom terug!
Een antwoord op jouw specifieke vraag heb ik niet echt maar we hebben er wel een handig topic over!

In de meeste gevallen kun je dit soort dingen ook even uitproberen maar als je hem via het abonnement neemt kun je het eerste half jaar niet terug, aan de andere kant krijg je er dan ook weer een serviceplus abonnement bij.

Als je hem simpelweg uit wilt proberen zou je hem elders aan kunnen schaffen en kunnen ruilen binnen je 14 dagen bedenktermijn


Probleem is dar de twee HK speakers steeds wegvallen…

Hebben een eigen netwerk waarop zij alleen zitten, andere apparaten zitten op een ander netwerk.
Allebei de netwerken vanaf de Experia V10.
Dus het ene netwerk heeft twee (2!) apparaten erop staan, op het andere netwerk zit mijn Hue, Homey en allerlei andere zaken

Drie Super wifi extenders (bekabeld), speakers staan er een paar meter vanaf. Signaal is goed, verder geen problemen. Problemen komen voor sinds mei vorig jaar, wat er toen is gebeurd weet ik niet en vanaf dat moment iedere dag opstarten, opnieuw installeren, Super Wifi geplaatst maar zonder succes.

Kan op mijn smart-tv zonder problemen (draadloos) op de geïnstalleerde apps de diverse providers streamen dus ik weet het even niet meer.
Nu geeft HK eigenlijk aan (want ik heb nog garantie, nog wel) dat de KPN-modems zwaar onder de maat zijn en dat ik een andere router moet kopen, dan zou het wel kunnen werken (let wel, dit is slechts een veronderstelling...).
Hieronder hun aanbeveling, ik kan niet geloven dat die speakers (krengen noemen we ze inmiddels) problemen hebben met een verder goed functionerend netwerk…

 

Het is goed mogelijk is dat het probleem veroorzaakt word door het gebruik van een MESH netwerk ( de KPN WIFI punten )of uw modem / router die de hoeveelheid aangesloten apparaten niet kan verwerken. Waardoor er als het waren een file ontstaat en de  verbindingen hun connectie verliezen.

De makkelijkste manier om uw router uit te sluiten, is door gebruikt te maken van een wifi hotspot. Door een wifi hotspot in te stellen, veranderd u uw mobiele telefoon in een router, waar u de speaker  direct op kunt aansluiten. Maar let er wel op dat u voor de installatie, of het bedienen van uw speaker wel een tweede telefoon of tablet nodig heeft.

  • Activeer op uw mobiel de mobiele hotspot. Pak nu een 2e mobiel of tablet en verbind deze via WIFI met de mobiele hotspot van de 1e mobiel.

  • (Installeer en) open op het 2e apparaat de Google Home app en installeer hierop de speaker. Bij de stap waarin u het Wi-Fi netwerk moet kiezen, kiest u wederom voor de mobiele hotspot.

  • Als dit eenmaal is gelukt wil ik adviseren om zo veel mogelijk andere apparatuur in uw huis uit te zetten zodat er zo min mogelijk inmenging van buitenaf is. 

  • Staat alles in de omgeving uit (TV, laptop, liefst even het modem) test dan de chrome-cast functie van de speaker terwijl hij op de mobiele hotspot is aangesloten.

Ik hoor graag van u wat de resultaten van deze troubleshoot stappen zijn.

 

Admin: topics samengevoegd


En dan krijg ik deze mail als “uitleg”waarin staat dat het KPN modem de oorzaak zou zijn terwijl ik denk dat de speakers daar gewoon meeo m moeten kunnen gaan (want alle andere apparaten werken tenslotte).

En dan kan het modem de grote pakketten niet verwerken voor het afspelen van muziek (maar wel voor de pakketten voor het streamen van Viaplay, HBO, Netflix en dergelijke)

 

En ik denk dat die uitleg geen stand kan houden gezien bovenstaande, dus ik heb twee dure speakers gekocht, daarvoor drie superwifi punten aangeschaft en nu moet ook nog een nieuwe router kopen, alleen om muziek af te spelen…



Bedankt voor uw antwoord. Ik zal u proberen uit te leggen waarom het in dit geval inderdaad een kwestie is van " Network says no" of eigenlijk meer "Router says no" Daarnaast zal ik proberen uit te leggen waarom u "Slimme Speakers" niet kunt vergelijken met andere "Slimme" apparaten zoals een thermostaat of deurbel bijvoorbeeld.

Hoewel de eerder besproken deurbel en thermostaat wel altijd met het netwerk verbonden zijn, verbruiken deze (bijna) geen data , totdat u daadwerkelijk een opdracht geeft om iets aan te passen., of totdat de deurbel gaat.  Daarom kunt u zo veel slimme apparaten op een modem/ router aansluiten als u wilt zonder echt problemen te zien. Een  slimme speaker werkt echter anders, omdat deze tijdens het afspelen van muziek ontzettend veel informatie verbruikt.  

Helaas is ons internet niet ontworpen om alle informatie in een keer van punt A naar punt B te verzenden , waardoor het afspelen van muziek anders in zijn werking gaat.  Op het moment dat u aan de speaker(s) vraagt om uw favorite muziek af te spelen, dan zal de speaker dit verzoek verwerken en het verzoek via uw router doosturen naar de netwerk servers van het muziek programma dat u in gebruik gaat nemen. ( Spotify bijvoorbeeld ) De servers van Spotify ontvangen dit verzoek en gaan er voor zorgen dat de informatie naar uw speakers toegestuurd kan worden.

Zoals ik al eerder aangaf is het helaas ( nog ) niet mogelijk om al deze informatie in een keer te versturen, waardoor het nodig is om deze informatie in een veel kleine stukjes te hakken ( ook wel pakketjes genoemd ) Deze pakketjes worden over het internet naar uw modem / router verstuurd.

Op het moment dat deze pakketjes binnenkomen zal uw modem / router al deze losse pakketjes apart van elkaar moeten verwerken om te controleren naar wel apparaat deze verzonden moeten worden, en deze vervolgens door moeten sturen naar uw speaker(s) .  Uw speaker zal de pakketjes vervolgens ontvangen, en deze weer samenvoegen zodat u van uw favorite muziek kan genieten.  Nadat de pakketjes verwerkt zijn zullen deze opnieuw naar uw router doorgestuurd worden, die deze dan vervolgens opnieuw moet controleren en retour moet sturen naar de servers. 

U kunt het afspelen van muziek eigenlijk het beste vergelijken met de "ouderwetse  post" zoals die vroeger verzonden word. 

  • De post word verzonden door de afzender 
  • Er word gekeken waar de post naar toe moet
  • De post word opgehaald door de bezorger
  • En de post word bij u afgeleverd.  

Echter worden er tijden het afspelen van muziek zo veel pakketjes verzonden , dat u dit beter kan vergelijken met het verzenden van pakketjes tijdens de feestdagen. Zoals u weet ontstaan er tijdens de feestdagen altijd problemen met het versturen van post om dat de verzenders de hoeveelheid pakketten niet kunnen verwerken.

Naast de constante stream van pakketjes die nodig is voor het afspelen van de muziek zelf, zal er ook nog een tweede en zelfs een derde stream nodig zijn om uw stereo paar daadwerkelijk aan elkaar te koppelen. Waardoor uw modem/ router nog veel meer informatie zal moeten verweken. 

Ik maak deze vergelijking omdat er precies het zelfde gebeurd met uw modem/ router van KPN. Ook deze kan de grote hoeveelheid pakketten die nodig zijn voor het afspelen van muziek niet werken, waardoor de verbinding als het waren overbelast raakt, en de speakers hun verbinding met de Google Home app verliezen. 


Als het goed is dan is de wifi van de v10 uit. U kunt in de SuperWiFi's een extra wifi netwerk inschakelen waar u de 2.4ghz en de 5ghz band wel kunt splitsen.  Activeer de extra wifi en verbind de speakers met de 2.4ghz band. Vrijwel zeker werkt het dan prima. Hier kunt u er alles over lezen.


Klopt, ik heb een extra wifi netwerk opgezet voor de speaker en alleen die staan op dat netwerk.

Heb nu wifi-sturing uitstaan (als test) en alleen het 5ghz netwerk aan (want speakerspaar werkt niet op 2.4ghz).

 

Waarvoor dient de wifi sturing eigenlijk, heb geprobeerd dat op te zoeken maar kon er niets over terugvinden, heeft dat te maken met mesh of zoiets?

 


En dan is dus nu de wifi-sturing uitgezet  voor dat tweede, speciaal voor de speakers opgezette, netwerk…

 


Maar werkt het nou?


Beste Joep,

 

Dat extra netwerk heb ik al sinds november vorig jaar, daarna zijn beide speakers onder garantie vervangen.  Wijziging nu is dat ik wifi-sturing heb uitgezet.

Dit is weer de zoveelste test die ik vandaag opstel. Het werkt nu nog, ca. vijf uur aaneen.

Dat is alweer een winst, maar ik moet nu ervaren of en hoe lang dit zo blijft.  Als het lukt en ik heb probleemloos muziek op mijn speakers dan zal ik dat op dit forum meedelen. Want dan heb ik uiteindelijk de code gekraakt… 

 

Maar ik waak voor teveel optimisme omdat ik te vaak heb meegemaakt dat uiteindelijk de speakers weer van het padje raken.

 

 


Bijzonder dat het zo moeilijk moet.  Normaal gesproken is het extra wifi netwerk inschakelen en de speakers op de 2.4ghz band zetten  en klaar.  Het is al heel vreemd dat ze zeggen dat die band niet wordt ondersteunt.  Verder hoef je helemaal niks te doen. 


Is echt problematisch en men  wijst naar het modem.

Ook extra netwerk is de oplossing  niet


Nauwelijks voor te stellen dat het modem het probleem is. Wat is er zoal aangesloten op het modem?


Hi Thomas,

Even weggeweest, problemen helaas niet…

Vraagje, kan ik de superwifi nog wel gebruiken I.c.m.de Fritzbox?

Want ik heb nu tenminste overal lekker dekking 


Nou, heb je even?

Op extra netwerk twee speakers 

Op ander netwerk een Hue, Homey en de tv als ik Netflix o i.d. stream, vaatwasser als die aanstaat.

Verder incidenteel een laptop bij thuiswerken en de telefoons 


PS4 als die wordt gebruikt (zelden)

 


O, en beide speakers geven weer aan dat ik moet inloggen via de Google home app.

Dus de oplossing was geen oplossing. 

Is dus 5 kilo nutteloze elektronica voor € 400,00

En ik heb daarom Superwifi aangeschaft maar eigenlijk alleen voor de speakers...


Ik heb je topics even samengevoegd @Diederdik, het is niet handig hier meerdere topics over aan te maken. 

Je kan de Superwifi punten gebruiken met een Fritzbox maar de automatische functies niet.
We hebben hier een handige handleiding voor:


Hi Thomas,

Welke automatische functies? Dan heb ik waarschijnlijk die Superwifi punten voor niets aangeschaft?

En nu heb ik nog steeds geen antwoord op  de oorspronkelijke vraag.

Is die Experia echt zo slecht als Harman Kardon zegt?

Die speakers ga ik ritueel in de fik steken want  die raad ik iedereen af. Schuld bij niet functioneren wordt bij het netwerk gelegd want, o,o, wat is het druk (met twee speakers op het extra netwerk) terwijl de tv’s probleemloos streamen, thuiswerken super goed gaat en de domotica goed functioneert…

 


Want ik heb nog steeds een Experia V10A namelijk…


Nou normaliter nemen superwifi punten automatisch al je wifigegevens over van je experiabox en vergroot je dus je bereik zonder zelf iets aan te hoeven passen. Als je een Fritzbox of ander modem gebruikt zul je dat allemaal zelf in moeten stellen. In het kennisbankartikel dat ik eerder deelde staat hoe je dat in kunt stellen.

Dat gezegd hebbende werken de meeste apparaten gewoon goed met de experiabox, ik zou niet zeggen dat ze slecht zijn.


Dat is namelijk ook mijn idee en daarom ga ik ook dat avontuur met een ander modem niet aan.

Dank  voor jouw terugkoppeling!