Skip to main content

Mijn Harman Kardon receiver 151S via HDMI aangesloten aan de KPN tv/radio ontvanger, en de output van de Harman Kardon via HMDI aangesloten aan mijn Samsung Qled tv. Alles werkt prima beeld en geluid met een tv kanaal. Schakel ik over naar een radio kanaal en zet de tv uit, valt na korte tijd het geluid weg. Hoe los ik dit zonder extra kabels van KPN radio/tv ontvanger naar tv.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 

Ik vind dit wel apart. De versterker blijft gewoon via hdmi verbonden. Dan zou je toch zeggen dat het geluid door blijft gaan. Ook als er via de versterker geen beeld naar de tv hoeft.

Mijn kabeltuner (ja, die heb ik ook nog) staat ook zo. Kan prima radio luisteren via de versterker daarop als de tv uit is.


Probleem aangemeld bij winkel (BCC) waar TV is gekocht en Samsung (doet nu ook Harman Kardon), beide weten geen oplossing aan te dragen behoudens anders bekabelen dus niet via de receiver maar dan krijg je weer het probleem met de lip synchronisatie.


maar dan krijg je weer het probleem met de lip synchronisatie.

Nee hoor. De KPN box heeft daar een correctiemogelijkheid voor.

Hier:
KPN STB → hdmi → tv
KPN STB → optical → Pioneer versterker

Zowel op de KPN STB als op mijn versterker zit een prima sync-instelling.


Met het geluid wegvallen bedoel je dat de HK set wordt uitgeschakeld ofwel naar standby gaat?

Lijkt op de nadelige bijkomende gevolgen van de CEC functie. Gaat de TV uit dan krijgt de HK set een seintje ook uit te gaan. Dit zou je enkel kunnen voorkomen door CEC funties uit te schakelen.

Of zelf de HK aanzetten en daarna de TV ontvanger.

Ik merk hier hetzelfde de volgorde van aan of uitzetten is erg belangrijk.

Het doet me aan de hier beschreven situatie denken.

Een ander (klein) nadeel van HDMI-CEC is dat je er zelf geen controle over hebt als het eenmaal ingeschakeld is. Stel je stopt een muziek CD in de Blu-ray speler omdat je muziek wilt luisteren via de gekoppelde receiver. De tv weet niet dat het om puur muziek gaat en springt daarom ook aan. Je wilt echter geen beeld en dus moet de tv handmatig weer uitgeschakeld worden. Omslachtig en onhandig, maar alleen te voorkomen door HDMI-CEC uit te schakelen.


Ah, dat. In mijn Pioneer is een extra instelling voor CEC om 'm aan te laten als de tv uitgezet wordt. Mogelijk in de Harman Kardon ook?


Ik had alle mogelijkheden al geprobeerd, maar geen effect. De Harman Kardon blijft wel gewoon aan alleen het geluid valt weg.

Inmiddels een goede tip gehad van een oudere technicus van BCC, ik heb een optische kabel aangesloten van de KPN box naar mijn receiver, en ook de HDMI kabel aangesloten gelaten. Via het OSD (on screen display) van mijn receiver kon ik de bron aansluiting wijzigen van HDMI in Optisch, en zie het probleem is opgelost. Moet wel als ik van radio kanaal wijzig naar tv kanaal steeds weer switchen van Optisch naar HDMI en vice versa, maar beter zo dan de tv continu aanlaten.


Ik liep hier ook tegenaan en ik heb het (wel wat omslachtig) ‘opgelost’ door de versterker weer aan te zetten terwijl de tv uit staat. En dan kan ik radio luisteren via de KPN decoder met de TV uit.
Hier gaat via CEC ook alles tegelijk uit. Wellicht het proberen waard. 


Dus de verkeerde ingangsbron op de HK. Soms is het heel simpel, toch klinkt dat vreemd het geluid moet ook via de HDMI worden door gegeven. Helaas vaak werkt het niet zoals het moet.

 


Was niet de verkeerde ingangsbron, maar de Optische kabel overruled schijnbaar het signaal van de Samsung naar de Harman Kardon om de audio te stoppen. De Optische kabel kan wel audio doorgeven maar geen video.


Dat klink juist zo vreemd. Als de HK beeld door stuurt naar de televisie moet deze gewoon het geluid via HDMI kunnen doorgeven of de tv nu aanstaat of niet.

Met de verkeerde ingangs bron bedoelde ik dat je op de HK meteen die optische ingang moest kiezen voor radio geluid dat klinkt op zich logisch. Ik zou enkel optical gebruiken, en de HDMI uit de ontvanger direct op de TV.


Als ik de de HDMI niet via de HK laat lopen, moet ik ook mijn blue ray speler ook direct op de tv aansluiten. Met tv en blue ray speler is er dan weer het probleem met de lip synchronisatie, omdat het geluid wel via de HK gaat. Zoals ik het nu heb gedaan, functioneert het goed.

 


Daar gaat het om dat het naar wens werkt.


Reageer