Skip to main content

Voor mijn opleiding heb ik een computer/ laptop nodig voor 3d modelleren. Daarnaast heb ik ook een computer/ laptop nodig voor gamen. 

Momenteel gebruik ik hiervoor 1 gaming laptop. Dit doe zijn werk maar begint de laptop na 3 jaar toch wel traag te worden. Ik zoek nu naar een betere optie die ook toekomst bestendig is. 

Ik zat er aan te denken om een goeie gaming pc te kopen die dus ook goed is voor 3d modelleren. Zodra ik thuis ben gebruik ik deze dan. Zodra ik extern/op school ben en ik moet 3d modelleren zou ik via Windows extern bureaublad verbinding maken met mij desktop.

Ik moet alleen een mogelijkheid hebben om vanuit school verbinding te maken met mijn thuisnetwerk zodat ik de verbinding van extern bureaublad kan maken. Ik kwam op de optie een VPN verbinding hosten op mijn wifi router thuis. (Hiervoor zou ik bij kpn over moeten stappen naar de Fritzbox)

 

Werkt dit inderdaad zo of zie ik een makkelijkere oplossing (die wel veilige verbinding heeft) over het hoofd? En hoe werkt het instellen van deze vpn host?

Welkom @FamilieIetswaard! Dit werkt inderdaad zo. Je wilt hiervoor een VPN client op je router hebben. Dit kan met een FRITZ!Box, maar er zijn ook andere routers die dit ondersteunen. Die kun je los aanschaffen en bij ons gebruiken (zie daarvoor www.kpn.com/eigenmodem). Dus je hebt keus daarin.

Hoe het verder instellen en gebruiken werkt is iets dat buiten KPN ondersteuning valt. Dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Wellicht dat een van de andere forumgebruikers hier over kan meedenken. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je ook je vraag stellen op het forum van Tweakers.


Welkom @FamilieIetswaard! Dit werkt inderdaad zo. Je wilt hiervoor een VPN client op je router hebben. Dit kan met een FRITZ!Box, maar er zijn ook andere routers die dit ondersteunen. Die kun je los aanschaffen en bij ons gebruiken (zie daarvoor www.kpn.com/eigenmodem). Dus je hebt keus daarin.

Wij maken gebruik van twee kpn superwifi punten dus ben bang dat we vast zitten aan de routers van kpn.

 

Welkom @FamilieIetswaard

Hoe het verder instellen en gebruiken werkt is iets dat buiten KPN ondersteuning valt. Dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Wellicht dat een van de andere forumgebruikers hier over kan meedenken. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je ook je vraag stellen op het forum van Tweakers.

Jammer dat jullie geen service of eigen client voor bieden. Ik ga zeker even kijken of de mensen van het Tweaker forum mij verder kunnen helpen.

 

Erg bedankt voor je reactie.


Wij maken gebruik van twee kpn superwifi punten
dus ben bang dat we vast zitten aan de routers van kpn.

Nee hoor, die KPN SuperWiFi punten zijn prima zelfstandig in te zetten achter andere routers.

 

 


@FamilieIetswaard Je kan ook een VPN-server op jouw desktop installeren (windows10 heeft een ingeboude VPN onder incoming connections)  en port-forwarding in router instellen. Dan hoef je geen extra router te kopen


Alleen maakt die Windows 10   VPN-server  optie gebruik van het PPTP protocol (poort 1723).
Helaas is dat absoluut geen veilige VPN methode.  Is al ruim  11 jaar geleden “gekraakt”  !!
Ofwel NIET gebruiken !!

Zie o.a. de volgende beschrijving om een VPN-server op te zetten onder Windows 10:
https://pureinfotech.com/setup-vpn-server-windows-10/#setup_vpn_server

Set up port forwarding on router

To be able to connect through a public network (such as the internet) to your home VPN server, you will need to forward port 1723 (Point to Point Tunneling Protocol (PPTP)) to allow VPN connections.


@FamilieIetswaard Zoals eerder aangegeven zou ik je afraden de ingebouwde Windows 10 VPN Server te gebruiken. Mocht je wat technische kennis hebben (of iemand in je omgeving) zou ik persoonlijk iets als een Raspberry Pi inzetten met daarop een VPN server. Dan hoeft je pc ook niet dag en nacht aan te staan, en die kun je ook voor andere zaken gebruiken buiten de remote desktop naar je pc toe.

Wireguard VPN is wat ik persoonlijk gebruik, is vrij snel en vraagt ook niet veel van de server zelf.
Kan ook in docker worden uitgevoerd zoals wg-easy


@FamilieIetswaard Zoals eerder aangegeven zou ik je afraden de ingebouwde Windows 10 VPN Server te gebruiken. Mocht je wat technische kennis hebben (of iemand in je omgeving) zou ik persoonlijk iets als een Raspberry Pi inzetten met daarop een VPN server. Dan hoeft je pc ook niet dag en nacht aan te staan, en die kun je ook voor andere zaken gebruiken buiten de remote desktop naar je pc toe.

Wireguard VPN is wat ik persoonlijk gebruik, is vrij snel en vraagt ook niet veel van de server zelf.
Kan ook in docker worden uitgevoerd zoals wg-easy

Ik heb kennis en beschikken over een Raspberry pi maar zit je dan niet met het zelfde probleem als dat @Babylonia zegt. De veiligheid van deze vpn server die niet te vertrouwen is?

 

Daarnaast lijkt wireguard vpn mij zeker een goeie oplossing. Die optie ga ik zeker bekijken.


De FRITZ!Box heeft standaard een Wireguard VPN server ingebouwd en voor de apparaten waarmee je verbinding wilt maken zijn gratis Wireguard cliënts beschikbaar.

Vraag is wel of je zo'n cliënt mag en wilt installeren op een werkstation op school. 


@FamilieIetswaard Windows VPN Server met 56bit-versleuteling is idd niet veilig maar je kan het risico beperken. Maak een extra gebruiker aan zonder toegang tot files/printers met heel sterk password en beperkt hij alleen tot uitvoeren van jouw modellering-programma. Maak een regel port-forwarding in router met een random internet port (geen 1723) op jouw pc port 1723 en internet adres in de rang van jouw school. Stel wake on lan op jouw PC en zet jouw pc op slapen/hybernate. Dat betekent alleen iemand van jouw school die van jouw random port weet kan theoretisch inbreken maar dan kan hij ook niet veel maken behalve voor jou modelleren. 


Stel wake on lan op jouw PC en zet jouw pc op slapen/hybernate.

Als je een Synology NAS hebt dan kan je de PC rustig een shutdown geven immers dan kan je met de door mij ontwikkelde Synology Wake on LAN Gateway die PC nog steeds ontwaken.


@wjb  Dan kan hij ook gelijk VPN server op Synology NAS installeren. Ik weet niet van jouw programma, ik heb toevallig een 10-bay Synology NAS.


Ik weet niet van jouw programma, ik heb toevallig een 10-bay Synology NAS.

Ik zou zeggen installeer hem eens op jouw 10-bay Synology NAS en probeer hem uit. 😉

Zelf gebruik ik hem om computers op mijn thuisnetwerk aan te kunnen zetten.

 


@FamilieIetswaard Zoals eerder aangegeven zou ik je afraden de ingebouwde Windows 10 VPN Server te gebruiken. Mocht je wat technische kennis hebben (of iemand in je omgeving) zou ik persoonlijk iets als een Raspberry Pi inzetten met daarop een VPN server. Dan hoeft je pc ook niet dag en nacht aan te staan, en die kun je ook voor andere zaken gebruiken buiten de remote desktop naar je pc toe.

Wireguard VPN is wat ik persoonlijk gebruik, is vrij snel en vraagt ook niet veel van de server zelf.
Kan ook in docker worden uitgevoerd zoals wg-easy

Ik heb kennis en beschikken over een Raspberry pi maar zit je dan niet met het zelfde probleem als dat @Babylonia zegt. De veiligheid van deze vpn server die niet te vertrouwen is?

 

Daarnaast lijkt wireguard vpn mij zeker een goeie oplossing. Die optie ga ik zeker bekijken.

Nee daar heb je geen last van aangezien Wireguard een ander protocol is dan PPTP.
Wireguard kan ook op een Synology draaien, soms is daar wel wat instelwerk voor nodig.
Het script/programma van @wjb wake-on-lan zou een mooie combi zijn.


Wireguard kan ook op een Synology draaien, soms is daar wel wat instelwerk voor nodig.

Daar is zeker wel wat instelwerk voor nodig, want is geen basis functie van een Synology NAS met het door Synology geleverde “VPN Server”.  Daarbij zou je moeten kiezen voor OpenVPN  of  L2TP/IPSec.

Er zijn wel third party Wiregard pakketten, die onder een “Docker” container draaien.

https://www.blackvoid.club/wireguard-spk-for-your-synology-nas/

https://www.blackvoid.club/wireguard-vpn-for-your-synology-nas/


https://recoverit.wondershare.com/nas-recovery/synology-wireguard.html

 


Wireguard kan ook op een Synology draaien, soms is daar wel wat instelwerk voor nodig.

Daar is zeker wel wat instelwerk voor nodig, want is geen basis functie van een Synology NAS met het door Synology geleverde “VPN Server”.  Daarbij zou je moeten kiezen voor OpenVPN  of  L2TP/IPSec.

Er zijn wel third party Wiregard pakketten, die onder een “Docker” container draaien.

https://www.blackvoid.club/wireguard-spk-for-your-synology-nas/

https://www.blackvoid.club/wireguard-vpn-for-your-synology-nas/


https://recoverit.wondershare.com/nas-recovery/synology-wireguard.html

 

Klopt, dat is inderdaad wat ik bedoel 😉
Geen idee waarom Synology nog geen officiële ondersteuning voor WG heeft, maar zou geen overbodige luxe zijn..


@Babylonia Het is een VPN Server van Synology met ondersteuning voor L2TP/IPSec, OpenVPN en PPTP

https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/VPNCenter

 


Dat geef ik toch ook aan:

….. want is geen basis functie van een Synology NAS met het door Synology geleverde “VPN Server”.  Daarbij zou je moeten kiezen voor OpenVPN  of  L2TP/IPSec.

(Waarbij dat Wiregard géén basis functie is).    Verder benoem ik dat PPTP bewust niet.
Want ook voor Synology geldt dat het niet veilig genoeg is om dat protocol in te zetten.

En dat is bij Synology ook bekend.
Want als je het probeert in te schakelen krijg je de volgende melding.
 

 


@Babylonia Ik heb te vluchtig gelezen, dacht dat je zei dat synology geen vpn server in pakket aanbod heeft. Een reden om geen wireguard te ondersteunen is misschien dat wireguard geen echte voordeel heeft tegenover ipsec met chacha20-encryptie maar wel nadeel heeft bij instelling en foutenopsporing. Indien wireguard niet werkt, krijgen gebruikers geen feedback.