Skip to main content

Dag,

mijn router wisselt automatisch van kanaal, ondanks dat ik in de instellingen niet de optie ‘auto’ heb aangeklikt. Kan iemand uitleggen hoe ik dit kan oplossen?

Hieronder de beschrijving van het probleem: Ik maak gebruik van de KPN-router. Als ik bij de instellingen bij 5GHz het kanaal aanpas naar ‘Channel 100, 104, 108, 112’ en vervolgens de Wifi Analyzer van Windows gebruik om te checken op welk kanaal mijn computer met de router via wifi verbonden is, staat er idd dat ik via de kanalen 100,104, 108 of 112 verbonden ben. Maar na een restart van mijn computer en het opnieuw checken van de Wifi Analyzer staat het kanaal op ‘Channel 36, 40, 44, 48’. Elke keer opnieuw. In de opties van de router staat trouwens nog steeds het kanaal 100+. Dat is vervelend omdat de kanalen 100+ veel beter voor me werken, wil zeggen dat ik een veel sterker wifi signaal heb. Weet iemand waarom de router elke keer opnieuw het kanaal aanpast naar Channel 36, 40, 44, 48 en hoe ik dit kan oplossen?

Ik hoor het graag. Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Groet, Constantin

De hogere kanalen mogen alleen gebruikt worden als ze niet door iets anders gebruikt worden. Zodra de KPN Box detecteert dat dit inderdaad het geval is, dan "vlucht" deze direct terug naar de lagere kanalen. 


Hallo @Constantin_01 , de hogere kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten.

 


En de KPN apparatuur is roomser dan de paus. Dat terugschakelen naar de lagere kanalen doen ze sneller dan menig andere wifi apparatuur. 


Dank Nick83 en JanD voor jullie uitleg. Ik weet eerlijk gezegd niet of de DFS-kanalen voor iets anders gebruikt worden, maar aangezien het kanaal vrij snel weer terug gezet wordt naar kanaal 36, ga ik er maar van uit. Wat zou een alternatief zijn, andere router, of moet ik gewoon accepteren dat ik de DFS-kanalen niet kan gebruiken?


De kans dat DFS hier debet aan is is nagenoeg nihil.

Heb je toevallig een V10 zonder a?

Die heeft namelijk de eigenaardige eigenschap om ook terug te schakelen zodra deze een ander wifi netwerk op kanaal 100-112 detecteert.


Dank voor je reactie, WJB. Op mijn router staat V10, zonder a. Bedoel je dat? Is er nog een andere manier om dit te checken? En wat zou het probleem kunnen verhelpen?


De V10 (zonder a) ziet er als onderstaand uit.

Als je die hebt dan zit er niets anders op dan er in te berusten dat deze naar kanaal 36-48 terugschakelt zodra de 5GHz wifi van de overbuurman boven de horizon uitsteekt.

Er is een richtlijn dat overlap met andere wifi zenders zo veel mogelijk vermeden moet worden en wat dat betreft is de V10 van KPN roomser dan de paus. Hij delft helaas altijd het onderspit bij het gevecht om kanaal 100-112.


Hallo @wjb , @Nick83 en @Constantin_01 , ik heb mijn Telfort-modem V10 bij de 5.0-band eens een vast kanalenbereik gegeven van 100+

Ik houd dit even een week in de gaten en kijk wat de modem doet en doe dan weer verslag.

Mijn dichtstbijzijnde militaire radar is Nieuw Milligen en luchtvaartradar is Teuge en daar woon ik precies tussenin.

Wordt vervolgd op 28-07-2020.

 


Dank je JanD voor het uitzoeken. Ik ben benieuwd.

Is het, gezien de beperkingen van router V10, mogelijk een V10a of een V12 van KPN te krijgen? Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik dacht trouwens dat jullie met hogere kanalen de kanalen 100+ bedoelen. Maar nu heb ik bij kanaal  voor de optie 52 tot 62 gekozen en ook dit kanaal wordt teruggezet naar kanaal 36-48. Helaas. De hardware werkt niet mee.


Installeer de app WiFi Analyzer eens op een Android telefoon of tablet en kijk of er andere wifi netwerken zichtbaar zijn op kanaal 52-64 en 100-112.

 


Is het, gezien de beperkingen van router V10, mogelijk een V10a of een V12 van KPN te krijgen?

Nee. 


Installeer de app WiFi Analyzer eens op een Android telefoon of tablet en kijk of er andere wifi netwerken zichtbaar zijn op kanaal 52-64 en 100-112.

 

Heb ik opgezocht. In regio Leiden, centrum:

kanaal 36 - 48 - 12 kanalen

52 - 4 netwerken

60 - 1 netwerk

104 - 6 netwerken

120 - 1 netwerk

124 - 1 netwerk

Is het trouwens mogelijk binnen de KPN-router instellingen een specifiek kanaal te kiezen, dus bijvoorbeeld kanaal 56?


Is het trouwens mogelijk binnen de KPN-router instellingen een specifiek kanaal te kiezen, dus bijvoorbeeld kanaal 56?

Dat heeft u toch al gedaan?

"Als ik bij de instellingen bij 5GHz het kanaal aanpas naar ‘Channel 100, 104, 108, 112’"


Hallo @Constantin_01 , dat kan, kies dan bij de 5.0 band voor A/N i.p.v. A/N/AC of kies alleen voor N


Hallo @Constantin_01 , dat kan, kies dan bij de 5.0 band voor A/N i.p.v. A/N/AC of kies alleen voor N

Maar dat wil je toch niet?


Hallo @wjb , ik geef slechts antwoord op de vraag van @Constantin_01 


Hallo @wjb , ik geef slechts antwoord op de vraag van @Constantin_01 

Dat was idd mijn vraag, dank @JanD . Ik heb de band aangepast naar N, en dan voor kanaal 60,64 gekozen. Even afwachten wat dat oplevert.

Is het, gezien de beperkingen van router V10, mogelijk een V10a of een V12 van KPN te krijgen?

Nee. 

Jammer, maar duidelijk. Dank @Nick83 

Is het trouwens mogelijk binnen de KPN-router instellingen een specifiek kanaal te kiezen, dus bijvoorbeeld kanaal 56?

Dat heeft u toch al gedaan?

"Als ik bij de instellingen bij 5GHz het kanaal aanpas naar ‘Channel 100, 104, 108, 112’"

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd, @Nick83, maar ik heb voor de optie 100+ gekozen waarbij de router zelf een kanaal uit de vier opties kiest. Ik wilde graag weten of ik één specifiek kanaal kan kiezen, zoals 100. Ik vroeg dit omdat ik na de analyse van de netwerken hier in de omgeving zag dat op bepaalde kanalen nog geen netwerken draaien.

 


Hallo @wjb , ik geef slechts antwoord op de vraag van @Constantin_01 

Dat was idd mijn vraag, dank @JanD . Ik heb de band aangepast naar N, en dan voor kanaal 60,64 gekozen. Even afwachten wat dat oplevert.

Kanaal 36-48 o.b.v. 802.11ac zal een snellere wifi verbinding opleveren dan kanaal 60-64 o.b.v. 802.11n.


Hallo @wjb , ik geef slechts antwoord op de vraag van @Constantin_01 

Dat was idd mijn vraag, dank @JanD . Ik heb de band aangepast naar N, en dan voor kanaal 60,64 gekozen. Even afwachten wat dat oplevert.

Kanaal 36-48 o.b.v. 802.11ac zal een snellere wifi verbinding opleveren dan kanaal 60-64 o.b.v. 802.11n.


Zou dat theoretisch zo moeten zijn? Ik heb hier de test gedaan. En kanaal 60 obv 802.11n doet het uitstekend. Volgens Wifi Analyzer 97-100% optimal bij -44 dBm.


Hallo @wjb , ik geef slechts antwoord op de vraag van @Constantin_01 

Dat was idd mijn vraag, dank @JanD . Ik heb de band aangepast naar N, en dan voor kanaal 60,64 gekozen. Even afwachten wat dat oplevert.

Kanaal 36-48 o.b.v. 802.11ac zal een snellere wifi verbinding opleveren dan kanaal 60-64 o.b.v. 802.11n.

Zou dat theoretisch zo moeten zijn? Ik heb hier de test gedaan. En kanaal 60 obv 802.11n doet het uitstekend. Volgens Wifi Analyzer 97-100% optimal bij -44 dBm.

802.11ac heeft bij gelijke veldsterkte (dBm) een hogere snelheid.

Ik weet niet wat de snelheid van jouw Internet verbinding is, maar als die hoger is dan wat je via wifi met de speedtest app meet dan zou je ook eens een meting moeten doen met 802.11ac op kanaal 36-48.