Skip to main content

Ik wil de DHCP clients in mijn thuisnetwerk gebruik laten maken van de Google DNS server 8.8.8.8 in plaats van de KPN DNS server. Ik heb dit ingesteld op de volgende plek:

Hierna klik op Apply en krijg ik een warning dat parental controls dan niet meer werken wat prima is want dat gebruik ik toch niet.

Hierna begint de ‘ellende’ … De status van het internet in het modem staat op Disconnected (zie plaatje hierboven) en heel veel instellingen in het modem zijn niet meer te benaderen. Als je een paar keer opnieuw in het modem inlogt is internet ineens wel connected en zie je de DNS servers weer. En meteen daarna zijn ze weer weg. Ik heb het modem via Mijn KPN al gereset naar factory default en het nog eens geprobeerd maar helaas met hetzelfde resultaat.

De DHCP clients hebben nergens last van trouwens. De Google DNS server wordt na een ipconfig /renew (of een herstart) netjes overgenomen en internet is gewoon voor iedereen connected ook al zegt het modem van niet.

Is dit een bug in de (GUI van de) Sagemcom F5359? Wat is hier aan de hand? 

 

Je logt dan zeker in op https://192.168.2.254 omdat https://mijnmodem.kpn dan niet meer werkt. Klopt dat?

Ik denk dat in de firmware echter wel gebruik gemaakt wordt van verwijzingen naar mijnmodem.kpn en die zijn dan niet meer te benaderen immers de DNS server weet het bijbehorende IP adres niet. Dit is een architectonisch foutje in de firmware.

Ik snap overigens ook niet waarom je de kennis over jouw interesses op een presenteerblaadje naar Google wilt brengen want dat is wat je doet door 8.8.8.8 als DNS server te gebruiken.

Kies dan voor de DNS server van Cloudflare op 1.1.1.1, dan weet je tenminste dat jouw DNS verzoeken binnen 24 uur weer verwijderd worden en verder niet gelogd worden.


Hoe los ik dit op? Entry in hosts file zetten?


Hoe los ik dit op? Entry in hosts file zetten?

Dat is natuurlijk geen echte oplossing immers dan moet je dat op elk apparaat afzonderlijk doen.

Echte oplossingen:

1) Die Experia Box de deur uit schoppen.

2) Een petitie beginnen om KPN te dwingen met een oplossing te komen. @Erik_?


Ik ben de enige die De Box beheert dus 1 hosts file was voldoende. Ben het met je eens dat dit inderdaad een workaround is voor een rare designkeuze in dat apparaat.

 

Heb me al zitten inlezen om een eigen router te gaan gebruiken maar weet nog niet of ik dat ga doen.


Het lijkt erop alsof het invullen van een Static DNS Server bij elke reboot van het modem weer verdwenen is. Beetje jammer weer.


Het lijkt erop alsof het invullen van een Static DNS Server bij elke reboot van het modem weer verdwenen is. Beetje jammer weer.

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Ik merk dat namelijk ook en dat is niet heel handig….


Helaas niet :(


Rebooten jullie hem elke dag dan ofzo?


Rebooten jullie hem elke dag dan ofzo?

Ik niet hoor; dat ding doet dat af en toe spontaan. Geen idee waarom…. Ik merk het vooral als de reclame weer eens voorbij komt op mijn netwerk (ik heb er een pi-hole tussen zitten)

 


Zelfde schuitje hier… iemand al een stabiele oplossing gevonden?


Na de update die nu uitgerold wordt blijft de statische DNS wel netjes bewaard!

Helaas voelt de webinterface nu wel retetraag aan maar dat is een ander verhaal.