Skip to main content

Hoi forumleden,

 

Wellicht dat een van jullie kan helpen. 

Ik zie dat er al het e.e.a. geschreven is over koppelingen die niet gemaakt kunnen worden met de nieuwe Experiabox 12.

Sinds gisteren zijn wij klant geworden bij KPN en een zeer vriendelijke monteur heeft alles goed geïnstalleerd.

Echter kan ik nu mijn Calex Smart verlichting niet koppelen aan mijn Google Home account.

Volgens mij komt dat doordat deze enkel werken op 2,4 ghz, en niet op 5 ghz.

En zoals het nu lijkt kan ik dit niet aanpassen in de software van ons nieuwe modem.

Met als gevolg dat ik mijn smart verlichting dus niet “smart” kan gebruiken.

Iemand van jullie misschien een idee wat ik kan ondernemen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

U kunt een simpele access point kopen die dit wel kan. Als u twijfelt aan het huidige wifi bereik en wilt investeren in goed WiFi (bij gebrek aan utp aansluitingen in huis), dan kunt u ook een mesh systeem kopen en de deco bijvoorbeeld die kan dit netwerk nog wel scheiden.


Hoi Jeroen,

 

Dank voor je snelle reactie!

Mooi om te zien dat er dus kennelijk wel iets aan gedaan kan worden.

Echter ben ik totaal niet thuis in dergelijke oplossingen….

Is dit te doen voor een “leek”?


Ik woon zelf in een woning uit 1968 en daarmee heb ik beton op de 1e etage en hout op de 2e.

Het bereik van de router die KPN levert is tegenwoordig beperkt. Veel huizen hebben veel beton en het aantal apparaten met wifi neemt toe.

Ik heb een aantal lampen van de Action, deurbel van Ring en een aantal camera's die moeten verbinden met de 2.4 band. Met de huidige routers van KPN levert dit problemen op. Niet alleen bij de goedkope lampjes van de Action die prima zijn, maar ook met een deurbel van bijna 300 euro.

Ik wilde ivm kinderen ook investeren in goed WiFi en hoe stom je bij een verbouwing geen utp kabel hebt getrokken, dan zoek je maar naar een andere oplossing. Voor mij is de Deco M9 Plus een mooi systeem (kost wel wat) en daarbij heb ik op alle verdiepingen prima bereik en volledige snelheid (50mbit) in mijn geval.

Als je dus al twijfelt om je netwerk te vergroten, is dat een leuk systeem. Ze hebben trouwens al nieuwere versies.

Zelf heb ik geen vestand van een goedkope accesspoint waar je op in kan loggen en de verschillende frequenties kan scheiden.

Daar kunnen anderen misschien iets over zeggen.


Ik heb begrepen dat KPN het toch in de planning heeft om het mogelijk te maken om de banden te splitsen. Wanneer?...tja dat weet je nooit maar om daarvoor alleen een dure Deco-set aan te schaffen is een beetje onnodig (alhoewel ik een voorstander ben om ver weg te blijven van KPN-apparatuur). 

Optie is dus om te wachten totdat KPN het fixed. Dat kan even duren maar het is wel de makkelijkste oplossing (voor een leek). Om tot die tijd de lampen handmatig aan- en uit te doen is ook te overleven denk ik. 

@Tom nieuwe klant misschien kan dit topic je helpen. Het probleem is in de basis namelijk hetzelfde. 


@SledgehammerNL waar heb jij dat vernomen? Wel interessant om te lezen aangezien er veel vragen over zijn.

Aanschaf van Deco ivm dit probleem is zeker niet wat ik adviseer. Alleen als je twijfelt om je huidige bereik te willen vergroten is het een optie die handig kan zijn.


@SledgehammerNL waar heb jij dat vernomen? Wel interessant om te lezen aangezien er veel vragen over zijn.

Aanschaf van Deco ivm dit probleem is zeker niet wat ik adviseer. Alleen als je twijfelt om je huidige bereik te willen vergroten is het een optie die handig kan zijn.

Ik heb het hier gelezen, maar wel met de kanttekening dat het een tijd kan duren. 

Met een Fritz!Box heb je het probleem niet. Die doet gewoon wat ie moet doen. 


Hoi @Tom nieuwe klant, welkom hier! Goed om te zien dat je al de goede kant op gestuurd bent en verschillende tips gekregen hebt 🙂 Je kunt inderdaad het topic over de KPN Box 12 mesh update volgen voor het laatste nieuws; zoals al verteld komt de mogelijkheid later nog wel om de 2.4 en 5 GHz verbinding te scheiden. Het is nog niet bekend wanneer deze functie er komt. Zo gauw we daarover meer weten, delen we dit op het forum. Ik hoop dat je indien nodig een andere oplossing vindt via bijvoorbeeld de hier gedeelde info en tips.


Hoi Alexandra,

 

Dank voor je reactie.

Fijn om te horen dat er aan een oplossing gewerkt wordt.

Heb je enig idee hoe lang dit gaat duren?

Want ik verwacht niet iedere dag op dit forum te zitten:wink:

Of is er een mogelijkheid dat ik hierover bericht wordt?

Dat zou super zijn!

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Groeten Tom


Ik heb een vermoeden dat dit niet aan alle klanten via een nieuwsbrief vermeld gaat worden. Het in de gaten houden van dit forum (maandelijks?) is denk ik een reële optie.


@Tom nieuwe klant Hi Tom, nee, we weten helaas nog niet wanneer deze functie komt. Zo gauw we daarover meer weten, delen we dit op het forum. Ik raad je aan om zo nu en dan het forum in de gaten te houden, zoals Jeroen ook tipt, dan weet je zeker dat je op de hoogte bent :)