Skip to main content

Ik had twee jaar geleden de volgende setup in huis:

  • Experiabox v10
  • Unmanaged switch TP-Link TL-SG1016D
  • Achter de switch bedrade KPN Wifi versterkers (die witte staande variant) en TV ontvangers (HMB 2260)

Deze configuratie heeft twee jaar probleemloos gedraaid. Recent ontstonden er echter problemen met de apparaten achter de switch: wifi via de versterkers had geen internetconnectie meer en TV begon ook meldingen te geven en niet meer te reageren.

 

Monteur ter plaatse gekomen om het probleem te onderzoeken en hij wees de switch als boosdoener aan, immers alles achter de switch werkte niet meer en het wifi of TV signaal direct vanuit de Experiabox was wel ok. Plausibel verhaal dus daarom € 50 afgetikt voor de monteur en de switch vervangen door een 24 poort switch van hetzelfde merk type: TP-Link TL-SG1024D

 

Switch vervangen en aangesloten: alles weer ok!

 

Nu zijn we inmiddels weer een paar weken verder en treedt exact hetzelfde probleem op: wifi versterkers achter de switch hebben geen connectie naar internet en TV komt opnieuw met meldingen en geeft geen beeld.

 

Wat gaat hier mis? Waarom werkt dit een aantal jaar (eerste instantie) en een aantal weken (tweede instantie) wel en gaat het daarna mis? 

Als de combinatie Experiabox - switch niet zou werken, verwacht ik dat dit niet een hele tijd goed gaat en daarna faalt.

Dat de eerste switch overleden is en vervolgens de tweede ook, lijkt ook een te grote toevalsfactor. 

 

Voordat ik weer een nieuwe switch aanschaf, wil ik iets meer duidelijkheid.

 

 

Hallo @Jeroen_Badger  als je de tv-decoder rechtstreeks aansluit op het modem is het tv-probleem dan over?

Als je de tv-decoder op een switch aan wilt sluiten moet de switch IGMP-snooping ondersteunen, anders werkt tv kijken niet (goed)

 


Hallo @JanD,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ja, dat rechtstreekse connectie van TV-decoder aan Experiabox werkt wel. 

  1. Wat ik niet begrijp, is dat als deze switch niet compatibel is (geen IGMP snooping ondersteunt), dit twee jaar lang probleemloos heeft gewerkt en nu pas tot problemen leidt. Is er recent een update geweest in een van de componenten, waardoor dit nu pas aan de oppervlakte komt?
  2. De oplossing zou dus toch weer een nieuwe switch met ondersteuning van IGMP snooping zijn? Mag dat een unmanaged switch zijn of moet ik nog specifieke dingen configureren?

Groeten,

Jeroen

 

 

 


Hallo @Jeroen_Badger er is begin dit jaar een technische aanpassing geweest aangaande de tv-decoder, die werkt nu alleen in de routed mode en niet (meer) in de bridged mode.

Een voorbeeld voor een goede switch, zie hieronder:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pos=219


Heb ongeveer hetzelfde probleem. Na introductie van nieuwe firmware op de Box12 met de SuperWifi WAPs een nieuw mesh netwerk opgezet. De oude switch (Hikvision) werkte wel, maar gaf bij kanaalwisseling een paar seconden geen beeld en krakerig geluid, na ongeveer 10 seconden genoeg gebuffered en weer goed beeld. Deze switch bleek een 10 mbit verbinding met de router op te zetten. Vervangen door een TP-link TL-SG2008P switch met PoE voor de buitencamera's. Port isolation geconfigureerd en IGMP snooping aangezet. Dat werkte een paar dagen prima, maar nu krijg ik bij het TV kijken wel even beeld, maar na ongeveer 10 sec een foutmelding met code: stb-nmc-400. Op de TV werkt Netflix en Youtube gewoon keurig, het is de TV ontvanger die de ellende veroorzaakt. De uplink kabel van de switch met de TV ontvanger verbinden lost het stb-nmc-400 probleem weliswaar op, maar dan heb ik geen bedraad wifi meer en liggen de buitencamera's eruit.


Hallo, ik heb de V10 en sinds een paar dagen hetzelfde probleem; jaren perfect gelopen met 3 switches TP link (?!) en 5 accespoints Unifi; 

hier liepen 5 accespoints, 5 appletv’s en philips tv en desktop probleemloos op LAN

nu plots V10 wel wifi, maar wegvallend en geen LAN??
er was wel onlangs wel ook een update van KPN gedaan blijkt nu! Harde reset door KPN van afstand; niet de oplossing;

alles losgehaald en utp kabels één voor één ingestoken totdat boosdoener bekend was; nog onduidelijk waardoor die ene utp kabel stoort

achter andere switch blijkt de philips TV het echte probleem waardoor hele signaal op switch verstoord word en niets meer doorgeeft

Waarom?  TP link? Update?

Â