Skip to main content

Recent mijn XS4ALL account omgezet naar de KPN infratructuur... Ik wilde via een externe wat settings op mijn machine checken. Normaal gebruik ik daar  ‘shell.xs4all.nl’ voor. Gelukkig werkt dat nog… 

Maar ik heb uiteraard eerst diverse permutaties ban ‘shell.kpn.€com|nl]]’ geprobeerd. Naks..

Na een beetje browsen kom ik erachter dat KPN waarschijn geen shell accesss gaat leveren en dat usenet waarschijnlijk ook op de schop gaat…

Inloggen op ‘mijn.xs4all.nl’ gaat ook niet meer; account is omgezet…

Ik heb nu al spijt…

PS.

Ik wilde de resolving van ‘vandervlies.xs4all.nl’. Mijn machine geeft gewoon het IPno (non authoritive, bind (en dan toch maar hosts)). Via ‘shell.xs4all.nl’ kom ik erachter dat niet meer bestaat. Ik ben alleen nog bereikbaar via het IPno. Fijn… :-(

... geen bsmtp, ...

Gebruik je dat dan echt nog anno 2022?

Waarvoor gebruik je dat dan?

Ik wil mijn(e)maail in/op mijn (e)mailbox in mijn (e)huis…

wellicht ouderwets… En m’n machine staat niet altijd aan, vandaar batched...

Maar dat doen moderne mailcliënts toch zelf wel. Zodra ik mijn PC aan zet gaat de mailcliënt direct de mails synchroniseren, daar heb ik echt geen bsmtp voor nodig.


Via POP of iMap??? Over oude protocollen gesproken…

Uit 1970 ofzo??  Ik dacht bSMTP iets nieuwer was, wellicht moet ik de RFC’s effe napluizen...

 

Van de belofte van KPN “Dat er niets veranderd voor gebruiker (zie Stephen Pemberton), blijft na een handvol veranderingen weinig over.


Ik heb op één PC een mailcliënt op basis van pop3 zodat op deze PC een offline archief opgebouwd wordt. Alle andere apparaten communiceren uiteraard o.b.v. imap. De term bsmtp was ik al jaren vergeten want ook die stamt uit de prehistorie.


Hoi @André van der Vlies, het technische hierachter weet ik niet zo goed allemaal. Wat ik wel weet is dat de publieke servers van XS4ALL waar Shell een van is komen te vervallen. Dit staat ook in het informatieboekje welke je hebt gekregen. 

In plaats hiervan kan je bijvoorbeeld andere publieke UNIX-server(s) gebruiken.


Hoi @André van der Vlies, het technische hierachter weet ik niet zo goed allemaal. Wat ik wel weet is dat de publieke servers van XS4ALL waar Shell een van is komen te vervallen. Dit staat ook in het informatieboekje welke je hebt gekregen. 

In plaats hiervan kan je bijvoorbeeld andere publieke UNIX-server(s) gebruiken.

Duh… Het blijft m.i. een minpunt dat KPN deze dienst niet levert...


Duh… Het blijft m.i. een minpunt dat KPN deze dienst niet levert...

Wat is dan de toegevoegde waarde van die dienst want ik heb tot op heden nog niets kunnen ontdekken waarvoor je die shell server nodig zou hebben.


Als je het veel gebruikte snap ik dat je baalt. Ik kan er echter niet meer van maken dan dat het niet meer te gebruiken is. 


… ik ben opgegroeid met een shell. Gezien je vorige berichten gebruik zelfs ook wel eens een shell. Soms heb ik behoefte aan een remote shell (resolving, webaccess (via ‘elinks’), iptables…..)

Ik vind het raar dat ik door diverse hoepels moet spingen om dat te bereiken (3de partijen, een non kpn site)

10 jaar geleden zou ik gewoon op m’n werk ingelogd hebben… Dat is geen optie meer 

 


Maar wat biedt zo'n remote shell je nu dat je niet met lokale tools of met publiek beschikbare tools op Internet kunt bereiken? Geef eens concrete voorbeelden.

Ik ben oprecht verbaasd over de ophef hieromtrent want nogmaals, ik zie geen enkele toegevoegde waarde.

En als iets weinig of niets toevoegt aan de dienstverlening dan kan je er beter afscheid van nemen.


Soms geeft lokaal access andere antwoorden dan remote access… Dat maakt t zoeken baar config issues iets makkelijker…

Ophef?? Ik vind ‘t gewoon vreemd. Er wordt beloofd dat er niets veranderd…

Voor mij voegt het wel degelijk iets toe aan de dienstverlening...

Een shell draait sowieso al op die servers, inloggen moet je ook waarom dan geen (restricted) shell?

En het, vaak gebruikte, argument dat het maar door weinig mensen gebruikt wordt vind ik erg zwak...


Soms geeft lokaal access andere antwoorden dan remote access… Dat maakt t zoeken baar config issues iets makkelijker…

Wat voor een config issues moet ik dan aan denken want ik kan me hier werkelijk niets bij voorstellen.

 

Een shell draait sowieso al op die servers, inloggen moet je ook waarom dan geen (restricted) shell?

Wat bedoel je met "die servers"?

 

Voor mij voegt het wel degelijk iets toe aan de dienstverlening...

Wat dan? Sorry maar ik zie nog steeds niet wat de toegevoegde waarde zou moeten zijn van zo'n shell server en dat meen ik oprecht.