Skip to main content
Antwoord

Sinds overstap naar KPN is internet bekabeld goed maar wifi hapert

• November 4, 2025
  • 7 reacties
  • 71 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen,

Sinds ik in augustus mijn KPN had aangevraagd en sinds 2 weken geleden pas werkende internet heb, heb ik problemen met mijn Wifi. Sinds jaar en dag was ik klant bij mijn oude internetprovider en had hier nimmer of nooit problemen. Echter kwam KPN met een internetsnelheid wat 2x zo snel zou zijn voor dezelfde prijs, inclusief een mooi welkomst kado.

Toen de monteurs de eerste keer kwamen (17:15 ipv het afgesproken tussen 09:00 en 12:00) wilde ze gelijk de straat openbreken terwijl ik aanhoudelijk had vermeld dat hier bij de bouw van mijn woning er al glasvezel aangelegd was. Al met al hadden ze het witte kastje niet bij hun voor de glasvezel terwijl ik dat ook had vemeld. Toen er de 2e keer iemand langs kwam was het ook zo gepiept. 
Mijn bekabelde internet loopt prima, en heb ik geen klagen maar mijn wifi stopt soms gewoon voor 2 minuten en is dan ook super traag! Heb de modem van het stroom gehaald (reset) en zo ook het glasvezel kastje. Aangezien ik regelmatig thuis werk op mijn laptop en afhankelijk ben van mijn internet (wifi) is dit ronduit irritant te noemen.

Wat kan ik hier aan doen of hoe kan die verholpen worden?? 

Groeten,

Mark

Beste antwoord door Bentvex

Hoi ​@Vikash van KPN ik heb even iemand geraadpleegd in mijn familiekring en die kwam met het idee om mijn linksys router op de “brugmodus” te zetten. 

“Brugmodus (bridge mode) op een Linksys-router deactiveert de routerfuncties zoals NAT en DHCP, zodat de router functioneert als een draadloos accesspoint of een verlengstuk van je bestaande netwerk. Dit is handig om een tweede router aan te sluiten op een modem-router combinatie van je internetprovider (ISP) om dubbele NAT (Double NAT) te voorkomen en netwerkproblemen te vermijden. “

Even kijken hoe dit gaat.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 4, 2025

Beste ​@Bentvex welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen en met welke firmware?

De modem van de stroom halen is geen reset, voor een reset moet het resetknopje een aantal seconden ingedrukt blijven totdat 1 of meer lampjes gaan knipperen en dan weer opstarten.

De glasvezelkast kun je het beste herstarten door deze minimaal 2 minuten van de stroom te halen.

Als je veel thuis werkt is mijn advies de pc bekabeld aansluiten voor een snelle, stabiele en veiliger verbinding.

Zie onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Hoi ​@JanD

Ik heb een KPN box 12 hier hangen in de meterkast. Ik heb wel een mesh systeem zodat mijn wifi verdeeld wordt over 3 verdiepingen wat altijd perfect verliep. Echter sinds de overgang naar KPN is het gewoon niet stabiel en wordt het internet langzaam of valt het zelfs weg. Mijn glasvezel abonnement is 1gb dus ik vind het apart. 
Ik heb inmiddels de reset knop achterop de modem ingedrukt gehad en de glasvezelkast 2minuten van het stroom afgehaald. 

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • November 4, 2025

Beste ​@Bentvex 

Heb je je mesh systeem al even volledig gereset? Wat voor mesh systeem gebruik je? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 5, 2025

Beste ​@Bentvex 

Heb je je mesh systeem al even volledig gereset? Wat voor mesh systeem gebruik je? 

Ik maak gebruik van de linksys velop. Heeft altijd top gewerkt maar de bovengenoemde activiteiten helpen dus blijkbaar niet of nauwelijks. Het wifi signaal verliest gewoon ineens zijn internet en is/wordt dan langzaam. Bedraad is niks mis mee.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • November 5, 2025

@Bentvex Ik zou eerst even alle aangesloten randapparatuur (versterkers, switches, routers, etc.) uitzetten en even enkel je modem laten draaien. Kijk even of het probleem dan ook speelt. Als dat zo is weten we waar we het moeten zoeken. Ik begrijp dat je bereik dan even niet optimaal is, maar het is maar tijdelijk gelukkig!

Als het probleem dan niet speelt moet je het zoeken in je randapparatuur. Sluit je systemen/apparatuur 1 voor 1 aan op je modem met steeds wat tijd er tussen, kijk even wanneer het mis gaat. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Bentvex. Welkom op de community! Ik kan me goed voorstellen dat dit erg vervelend is. Heb je al geprobeerd om tijdelijk alle randapparatuur los te koppelen en alleen de KPN Box 12 te laten draaien, zoals hierboven wordt voorgesteld? Zo kunnen we zien of het probleem dan nog steeds voorkomt. Als alles dan niet stabiel blijft, weten we dat het waarschijnlijk aan de Box 12 of de glasvezelverbinding ligt en niet aan je eigen apparaten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • November 9, 2025

Hoi ​@Vikash van KPN ik heb even iemand geraadpleegd in mijn familiekring en die kwam met het idee om mijn linksys router op de “brugmodus” te zetten. 

“Brugmodus (bridge mode) op een Linksys-router deactiveert de routerfuncties zoals NAT en DHCP, zodat de router functioneert als een draadloos accesspoint of een verlengstuk van je bestaande netwerk. Dit is handig om een tweede router aan te sluiten op een modem-router combinatie van je internetprovider (ISP) om dubbele NAT (Double NAT) te voorkomen en netwerkproblemen te vermijden. “

Even kijken hoe dit gaat.