Skip to main content

Hi,

 

Sinds 2-3 weken kan ik maar moeilijk verbinding krijgen met mijn beide IP camera's. De camera krijgt dan geen verbinding en gaat op offline, is traag/korrelig of bevriest en/of valt uit. 

 

Zowel op WiFi als 4G valt de verbinding weg, maar 4G is hierin het belangrijkste, gezien ik de camera's gebruik voor verlatingsangsttraining van de hond en ik hiervoor buitenshuis moet zijn. Een goede connectie is belangrijk omdat we zijn gedrag moeten analyseren met de trainer. Een continue verbinding is dus noodzaak zo lang als de training duurt (in ons geval nu zo'n 17min. Vandaag heb ik echter bekant 17 min alleen maar proberen te connecten en re-connecten).

 

Daarvoor had ik nooit problemen. 

Het zijn twee verschillende IP camera's:

- Petcube Play 

- Eufy Pan & Tilt

 

Ze staan beide vlakbij de router. De ene binnen 1meter, de ander op max 3meter. 

 

Er is al meerdere keren gebruik gemaakt van de WiFi manager maar de WiFi blijft op mijn telefoon geregeld wegvallen. 

 

Qua 4G, beide camera's gaan dus geregeld offline, blurry beeld of beeld dat bevriest. Niet handig.

 

Wat ik al heb gedaan:

- Beide camera's volledig gereset.

- Gecheckt op updates, die waren er niet. 

- Telefoon gereset

- Gecheckt voor de 4G dekking, die was in orde. 

- Nieuwe simkaart geïnstalleerd.

- Voor de WiFi verbinding meerdere malen gebruik gemaakt van de WiFi manager. 

 

Als mobiele telefoon heb ik een Samsung Galaxy S9.

 

Hoe los ik dit probleem op?

Ik weet niet of een eigen IP o.i.d. in de modem eventueel nog een oplossing kan zijn, dan graag even stap voor stap uitleg :) 

 

 

Welk type modem heb je? 


Welk type modem heb je? 

Kpn box 12.


Het probleem zit niet in het lokale netwerk, maar in het netwerk van KPN en met name de gecompliceerde routering in dat netwerk. KPN heeft er voor gekozen om informatie met behulp van ping en traceroute te onderdrukken. Daardoor is het extra moeilijk routeringsproblemen te analyseren.

Het netwerk van KPN heeft een gigantische hoeveelheid apparaten die met elkaar op de juiste manier moeten communiceren. Er zijn allerlei parallelle paden en paden voor redundantie, zodat verkeer blijft stromen ook al vallen systemen uit. Dat vergt ingewikkelde routeringstabellen in deze apparaten. Door het ontbreken van gemakkelijke hulpmiddelen voor analyse, zoals ping en traceroute blijft alleen visuele inspectie van routeringstabellen over en dan wordt het oplossen van dit soort problemen moeilijk.

In alle gevallen wordt verkeer van IP-adres A naar IP-adres B langs verschillende paden in het netwerk van KPN gestuurd. Als er een foutje in de routeringstabellen zit dan kan een IP-pakket langs de ene route wel op de bestemming aankomen en een ander pakket niet. Als zo'n pakket verloren gaat dan wordt zo'n pakket later opnieuw gestuurd en kan dan wel aankomen. Dit wordt ervaren als een trage verbinding en dat is precies de klacht die hier wordt geuit.

Bij een andere soortgelijke klacht op dit forum over een trage verbinding werd dit op een later tijdstip ineens ervaren als opgelost. Kennelijk was toen het foutje in de routeringstabellen hersteld.


@Koowl begrijp ik het goed dat de camera's niet met een kabel aan het modem zijn verbonden maar via wifi?


@Koowl begrijp ik het goed dat de camera's niet met een kabel aan het modem zijn verbonden maar via wifi?

WiFi / 4G inderdaad. En voorheen werkte dat prima. 


@Koowl Op de box 12 kan je de 2.4ghz band en de 5ghz band standaard niet splitsen.  Voor de meeste appartuur geen probleem maar sommige appartuur kan daar niet mee omgaan. Daarom heeft kpn een extra wifi netwerk aangebracht waar dat wel kan. Standaard staat dit uit. Door in te loggen in het modem kan je dat netwerk activeren.  Geef de 2.4ghz band een eigen naam en gebruik die voor je camera's. Ik vermoed dat het probleem dan voorbij is. Gaat dat lukken? Hier nog wat extra informatie. 


@Koowl Op de box 12 kan je de 2.4ghz band en de 5ghz band standaard niet splitsen.  Voor de meeste appartuur geen probleem maar sommige appartuur kan daar niet mee omgaan. Daarom heeft kpn een extra wifi netwerk aangebracht waar dat wel kan. Standaard staat dit uit. Door in te loggen in het modem kan je dat netwerk activeren.  Geef de 2.4ghz band een eigen naam en gebruik die voor je camera's. Ik vermoed dat het probleem dan voorbij is. Gaat dat lukken? Hier nog wat extra informatie. 

Ik ga het later eens proberen of ik daar zelf uit kom! Maar dan is het toch gek dat het voorheen prima heeft gewerkt 😅 Thanks voor je hulp dusver, mocht ik er niet uit komen dan reageer ik weer. 


@Koowl Op de box 12 kan je de 2.4ghz band en de 5ghz band standaard niet splitsen.  Voor de meeste appartuur geen probleem maar sommige appartuur kan daar niet mee omgaan. Daarom heeft kpn een extra wifi netwerk aangebracht waar dat wel kan. Standaard staat dit uit. Door in te loggen in het modem kan je dat netwerk activeren.  Geef de 2.4ghz band een eigen naam en gebruik die voor je camera's. Ik vermoed dat het probleem dan voorbij is. Gaat dat lukken? Hier nog wat extra informatie. 

Dit mag je negeren. 


Zie niet hoe ik enkel twee apparaten kan toewijzen aan het 2.4G netwerk en de rest op 5G kan houden. Als ik ze aan zet, gaat alles over op 2.4?


Inloggen in het modem.  Daar zet je het extra wifi netwerk aan. De 2.4ghz band geef je een naam. Daarna laat je de camera zoeken naar een wifi netwerk.  Dan komt het nieuwe netwerk tevoorschijn.  En dan verbinden. En de rest blijft gewoon verbonden met het bestaande netwerk.


Hi Joep,

 

Yes, het was inderdaad gelukt en de training vandaag is zonder disconnectie door gegaan 🙂 dank voor jouw oplossing dus!

 

Wat ik nog even niet begrijp,

Is dat alle apparaten nu op 2.4G staan volgens de gegevens, maar twee daarvan (de camera's) op het netwerk waarvan ik de naam heb gewijzigd, de rest op het "normale" netwerk. Maar enkel de laptop staat hiervan op 5G. 

 

Waar ligt dit aan en gaat dit problemen geven?


Op zich is dat niet iets om je zorgen over te maken.  De 2.4ghz band heeft een veel groter bereik dan de 5ghz band. Om pendelen tussen de twee banden tegen te gaan duurt het een tijdje voor de switch gebeurt. Problemen zijn niet te verwachten. 


Op zich is dat niet iets om je zorgen over te maken.  De 2.4ghz band heeft een veel groter bereik dan de 5ghz band. Om pendelen tussen de twee banden tegen te gaan duurt het een tijdje voor de switch gebeurt. Problemen zijn niet te verwachten. 

Suser. Nogmaals dank!