Skip to main content
Beantwoord

Slechtere wifi na een update op 15 december 2025

• January 3, 2026
  • 10 reacties
  • 105 keer bekeken

Boob
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Na een update op 15 december 2025 heeft kpn de modem Experia box V10 volledig terug gezet naar de fabriek instellingen en waren al mijn 43 wifi apparaten offline en ben ik  2 dagen bezig geweest alles weer werkend te krijgen…..grrrrr Kpn

Na deze update heb ik slechtere wifi op een aantal plekken waar het eerder wel goed was.

ik heb 2 Sw punten van mijn broer overgenomen maar kon die niet geïnstalleerd krijgen, daarom Kpn gebeld voor hulp, lang verhaal na meer dan 2 uur aan de telefoon is het ook Kpn niet gelukt om de 2 Sw punten geïnstalleerd te krijgen. 

Ik kreeg wel het aanbod voor een nieuw modem V12, maar dan moet weer alles opnieuw geïnstalleerd worden. (43 wifi apparaten en sensoren)

Vraag: hoe krijg is betere wifi met een Experia box V10 inde Mk en 2 witte wifi punten in de woonkamer en op de 1e en 2e verdieping met ethernet kabel aangesloten experia versterkers ivm thuiswerk plek op 1e en tv kijken op de 2e verdieping

vraag: kan een nieuw V12 modem aan de Experia box V10 gekoppeld worden zonder de gegevens hiervan te wissen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Gr. Bob

Beste antwoord door Boob

Beste Jan,

Bedankt voor je bericht, ik ben al eerder met de wifi manager aan de slag geweest maar ben gestopt omdat ik bang was om weer alles kwijt te raken.

Vraag: is er een mogelijkheid om alle 42 apparaten ergens op te slaan of een eigen wifi omgeving te maken?

De slechte wifi lijkt opgelost omdat ik op Mp 2 Experia wifi versterkers heb gekocht voor 20 euro, die heb ik met een eternet kabel vast aangesloten en daar is nu ook goede wifi.

Nu hier in huis 1 Experia box V10, 2 witte wifi punten waarvan 1 vast met kabel in de meterkast  (geen zwarte) en 4 stuks Experia wifi versterkers alle vast met kabel aangesloten. 

Ik hoop dat de V10 het nog een tijdje uithoud….

Vriendelijke groet,

Bob

10 reacties

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Als het in de cloud gebackuped is vermoed ik van wel ja , als je nu toch alles kwijt ben probeer de reset naar laatst bekende instellingen , als het goed is komt dan alles terug zoals het stond (althans zou)

Boob
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 3, 2026

Ik heb alles net weer werkend na 2 dagen tobben…

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Op de oude V10 of nieuwe V12 ?

Boob
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 3, 2026

Op de oude V10

zoals hierboven ook staat…

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

Qua omvang heb ik ongeveer dezelfde apparatuur + diverse servers etc. Ik gebruik Home Assistant en gebruik geen cloud oplossing. Middels Unify heb ik een eigen wifi netwerk in elkaar geknutseld en mocht dit in elkaar zakken, dan kan ik altijd de lampen nog aankrijgen via de schakelaar. 

De router heb ik zelf gebouwd, omdat ik hier meer instellen kan als bij een KPN model. 
Hiervoor had ik een Fritz!box die alleen diende als koppelvlak naar het KPN netwerk toe.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 7, 2026

Hoi ​@Boob en bedankt voor jouw bericht :)

Dat is natuurlijk wel enorm zuur dat je na een update al die 43 apparaten weer dient te verbinden, snap wel heel goed dat je daar niet blij van wordt. Nu geef je aan dat de wifi op bepaalde plakken slechter is geworden waar het eerder wel goed was; kun je dit nader toelichten? Bedoel je dan dat de wifi langzamer is geworden of bedoel je wellicht iets anders? Verder begrijp ik dat je 2 Super Wifi punten van je broer hebt overgenomen; als ik het goed begrijp zijn dit de witte Super Wifi punten? Om de wifi te verbeteren/optimaliseren, zou ik je ook nog willen adviseren om eens aan de slag te gaan met de KPN Wifi Manager. Dit is een online tool die jou kan helpen om de wifi in huis te optimaliseren. Omdat je aangeeft dat het op bepaalde plekken minder is geworden, kan het geen kwaad om hier eens mee aan de slag te gaan!

vraag: kan een nieuw V12 modem aan de Experia box V10 gekoppeld worden zonder de gegevens hiervan te wissen?

Nee, je krijgt altijd 1 type modem van ons in bruikleen. Op het moment dat de Experia Box v10 wordt vervangen voor een Box 12, dan dien je de v10 weer retour te sturen. Deze kun je dus niet aan elkaar koppelen! Laat je ons weten wat de stand van zaken op dit moment is en of de KPN Wifi Manager nog heeft geholpen? Hoor het graag en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

Boob
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 7, 2026

Beste Jan,

Bedankt voor je bericht, ik ben al eerder met de wifi manager aan de slag geweest maar ben gestopt omdat ik bang was om weer alles kwijt te raken.

Vraag: is er een mogelijkheid om alle 42 apparaten ergens op te slaan of een eigen wifi omgeving te maken?

De slechte wifi lijkt opgelost omdat ik op Mp 2 Experia wifi versterkers heb gekocht voor 20 euro, die heb ik met een eternet kabel vast aangesloten en daar is nu ook goede wifi.

Nu hier in huis 1 Experia box V10, 2 witte wifi punten waarvan 1 vast met kabel in de meterkast  (geen zwarte) en 4 stuks Experia wifi versterkers alle vast met kabel aangesloten. 

Ik hoop dat de V10 het nog een tijdje uithoud….

Vriendelijke groet,

Bob

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 8, 2026

Hoi ​@Boob en bedankt voor de toelichting!

Het is helaas niet mogelijk om een back up te maken van alle gekoppelde wifi apparaten of om deze ergens op te slaan binnen bijvoorbeeld de KPN Wifi Manager. Apparaten onthouden zelf het wifi netwerk en zodra deze gegevens veranderen moeten we weer opnieuw worden gekoppeld. 

Kortom, zolang je netwerknaam (SSID) en wifi wachtwoord exact hetzelfde blijft, dan raken apparaten hun verbinding ook niet kwijt. 

Dat is fijn om te lezen en een prima oplossing in jouw situatie. De Experia Box v10 zou het trouwens zeker nog een tijdje vol moeten houden, deze wordt nog altijd ge-update! Om hiervan op de hoogte te blijven, kun je je ook abonneren op onze Product Updates. En mocht je toch ooit een keer vragen hebben hierover of er niet uitkomen, laat het ons hier dan vooral ook weten zodat we met je mee kunnen denken!

Boob
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

Bedankt voor je bericht en toelichting. 

ik hoop dat het zo blijft werken en ga me abonneren op de updates. 

Vriendelijk groet,

Bob

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 8, 2026

Graag gedaan ​@Boob en ik hoop ook dat alles nu blijft werken zoals het doet! 🙏🏻