Skip to main content

Na de update van mijn box 12 is de app voor mijn Solar Edge zonnepanelen alleen nog enkele uren actief na een reset  en het kort verwijderen van alle aansluitingen van de modem. De modem is bedraad aangesloten aan de modem.

Tegen het eind van de dag is er geen verbinding meer en is de verbinding ook niet meer te zien als ik inlog in de modem.

Kpn verwijst naar de installateur (of tegen betaling) de installateur verwijst naar kpn omdat voor de update alles keurig werkte, al meerdere jaren. In dit laatste ga ik in mee.

Maar wie kent dit probleem ook en heeft de oplossing.

Hi @Jpla en welkom op het forum! Ik zie dat je in een ander topic ook een reactie hebt geplaatst hierover, en daar heeft de topicstarter een mogelijke oplossing gedeeld: 

Ik heb inmiddels wel iets gevonden vanuit Solaredge. Je kan de omvormer ook een vast IP adres geven.
https://solarpartners.nl/wp-content/uploads/2017/07/communication_troubleshooting_application_note_nl.pdf

Heb je dit ook kunnen testen? 


Heb contact gehad met de instalateur van de panelen en deze heeft dit advies ten sterkste afgeraden.

Dus nee, dit heb ik ( nog ) niet gedaan.

Ik wacht eerst hun antwoord af om verder te gaan 

Ondertussen hoop ik dat KPN zijn verantwoordelijkheid neemt en de oorzaak ( na de update in december j.l. ) repareerd!!


Heb contact gehad met de instalateur van de panelen en deze heeft dit advies ten sterkste afgeraden.

Wat heeft die installateur van die panelen ten sterkste afgeraden en wat was daarbij zijn onderbouwing?


Het betreft een vast IP adres toewijzen aan de omvormer.

De onderbouwing was dat het voorheen altijd goed heeft gewerkt en het probleem dus niet in de omvormer moet worden gezocht maar in de box 12 van KPN in de recente updates.

Buiten bovenstaande wordt het afgeraden instellingen in de omvormer te wijzigen als je hier geen kennis van hebt en dan dus niet weet wat je doet.

Ik heb dus 0 kennis van de instellingen en blijf er om die reden dan ook af.


Ik ben het volledig eens met het feit dat het instellen van een vast IP adres geen enkele positieve invloed zal hebben op dit fenomeen maar dat zo'n monteur het "sterk afraadt" gaat me toch iets te ver.

Klopt het dat er een omvormer van SMA in gebruik is?

Zo ja, kan je dan aan die monteur vragen om de multicast functionaliteit op die omvormer uit te zetten.


Bij mij betreft het een omvormer van Solar Edge


Wat er is gebeurt weet ik niet maar omdat het probleem maar niet werd opgelost en de antwoorden op dit forum ook niet van toepassing waren heb ik een klacht geschreven naar kpn met een duidelijke uitleg van het probleem. Na contact met een medewerker die weer de zelfde actie als zijn collega wilde uitvoeren heeft deze, na mijn betoog, een intern actieformulier aangemaakt

Plotseling na 5 dgn werkte de app weer naar behoren en lijkt alles weer normaal.

Ik weet niet wie of hoe ik iemand kan bedanken maar ben in ieder geval blij met de oplossing die is gedaan.

BEDANKT

Â