Skip to main content

VincentvanDrie7 Ik lees dat jij wel de nodige kennis van zaken hebt ;-)

Mijn schoonouders hebben best een flinke Sonos installatie en ervaren al best lang problemen. Het complete netwerk gaat down tegenwoordig. We zijn al zover dat we vermoeden dat het Sonos is. Als we Sonos loskoppelen werkt alles weer. De config is als volgt. 

Opbouw systeem: V10 router van KPN met 2 gestackte lijnen. Op poort 1 aangesloten een Connect:Amp. Deze maakt een eigen Sonos mesh netwerk en daarin hangen: 4x Connect: Amp, 1X Connect, 1x Control bediening. Dus alles volgens het boekje. Geen dubbele aansluitingen op LAN of via Wifi. Wifi is ook niet actief verder op de Sonos apparatuur.

Op de router zelf hangen nog 2 wifi extenders van KPN vast bedraad aan de router. KPN schakeld automatisch de interne wifi van de router uit zodra deze externe AP's aangesloten worden. De wifi komt dus uit die 2 externe AP's. Echter hebben deze AP's verder niets met het probleem te maken omdat het probleem ook al eerder bestaat. Verder zitten er nog 2 windows PC's, Humax en een Qnap NAS vast aangesloten op het KPN modem.

Download snelheid 30 Mbit en upload 15 Mbit

Laatst alles default gezet en alles een voor een de Sonos apparatuur aangesloten. Dit ging allemaal prima. Heeft een week goed gedraaid en nu belde hij op dat het weer compleet vast loopt.

Het lijkt op dezelfde symtomen als je 2 sonos apparaten op een netwerk plaatst en dus een loop ontstaat maar er hangt er maar 1 vast bedraad aan de router. De rest loopt via het Sonos netwerk.

Dus internet gaat compleet onderuit. Je trekt de bedrade UTP stekker uit de Connect:Amp en alles werkt weer (behalve uiteraard Sonos). Heb best wel wat netwerk kennis maar dit snap ik niet helemaal. Het is mijn eigen netwerk niet anders had ik er wel Wireshark aangehangen om exact te kijken wat er gebeurt op dat netwerk.

Hoe kan dan toch alles vastlopen….

Micha

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

 

Dit heeft zeker iets weg van een netwerkloop op een bepaald moment. Hou er rekening mee dat elke sonos speaker onderling bridgeverbindingen met elkaar onderhouden via sonosnet.  Zodra er ook maar 1 speaker via ethernet is aangesloten start deze een parallel sonos wifi netwerk op richting de andere speakers. 

Deze wisselen bridge berichten uit voor het voorkomen van netwerkloops. Er kan echter onbedoeld een netwerkapparaat tussen zitten die een blokkade vormt of juist onbedoeld verkeer doorstuurt voor deze berichten waardoor sonos een loopsituatie heeft over het sonosnet heen. Normale communicatie slaat dan vast.

Het beste is om geen hybride situatie te bouwen met Sonos. Dus de eerste optie is om elke speaker via de sonos app apart op de wifi van het thuisnetwerk te zetten. Deze werkt dan alleen via wifi en maakt geen gebruik meer van de wifi via sonosnet. Doe dit met alle speakers in het huis en zorg dat er niet 1 meer op ethernet zit. 

Indien dit voor het eerst doorlopen wordt dan wordt dus gevraagd om de wifinaam en het gebruikte wifi password.

 

Op zich is het niet zo,n probleem om alle speakers op wifi te hebben aangezien de gebruikte bandbreedte niet zo hoog is.

 

Is het toch niet mogelijk om alles op wifi te zetten zorg  er dan voor dat bij alle speakers die op ethernet zitten expliciet de sonosnet wifi uitstaat. Dit is een optie die per speaker kan worden ingesteld.

Dit zit onder systeem>speaker onder producten selecteren.> dan onder producten van een kamer de speaker selecteren>wifi uitzetten. 

Speaker kan nu alleen op ethernet werken.

 

Onder instellingen > systeem>over mijn systeem> naar beneden scrollen>Over mijn systeem kunnen alle actieve speakers worden bekeken. Daar staat een tag bij WM:0 of WM:1. Dit betekent Wireless Mode. WM:0 is ethernet WM:1 is op de wifi van het thuis netwerk.

Op deze manier wordt het sonos net vermeden. Hopelijk blijft het nu stabiel.

Echter let op zodra er evt een nieuwe speaker bij zou worden gevoegd op ethernet zonder deze instelling dan is deze speaker weer het nieuwe aanhaakpunt voor sonosnet welke dan in deze speaker automatisch gestart wordt.

 

 

 


@MiC2005 Wat vervelend dat het steeds vastloopt! Ik zie dat er ook nog een CONNECT in het netwerk hangt (dus niet de Connect:AMP). Dat is een apparaat dat inmiddels niet meer wordt ondersteund door SONOS (in ieder geval niet met versie 2 van de app). Zou dat misschien het probleem kunnen zijn? Kun je proberen SONOS op te zetten zonder de CONNECT? De tip van @BruisTablet had je al ter harte genomen zag ik. Ben benieuwd!


@saxman Bedankt voor de tip. Alles staat hier nog op versie 1 aangezien het allemaal oude apparaten zijn dus gebruiken ze alleen versie 1. 

Ook wegens die oude afstandsbedienening van Sonos. Die doet het namelijk niet als je overgaat op normale wifi. Heeft mesh netwerk nodig van Sonos en die is voor hun onmisbaar. 

Er hangt inderdaad 1x connect apparaat in het sonos mesh netwerk. Zou dat dan de boosdoener zijn?

Wat ik vanavond ga proberen is een extra Draytek router tussen Sonos en KPN modem hangen zodat het verkeer maar 1 kant op kan. Sonos hangt dan in een apart netwerk.

Iemand had daar goede ervaring mee. Eens kijken of dat werkt. Als dat niet werkt ga ik die connect uitzette. Mocht dat ook niet werken ga ik maar voorstellen alles te upgraden met 30% korting :(

 


@MiC2005 De Draytek tussen de SONOS en de Experiabox neem ik aan? Let wel goed op met de instellingen, je zult niet de eerste zijn die problemen heeft met router achter router. Maar gelukkig is het forum geduldig en snel met reacties dus het zal goed komen wat dat betreft. Hopelijk voor je schoonouders is dat de oplossing!


Het bedienen van Sonos via de app via een telefoon zal dan waarschijnlijk niet meer werken maar dat begrijp ik. Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel ;) 


Mijn schoonpa had vandaag alleen (na het weer vastlopen) de ZP90 losgekoppeld en alles deed het spontaan weer? Ik heb deze gereset maar nu krijg ik hem niet meer in Sonos. Oranje led blijft branden. Enig idee?

 

MiC


Hoe probeer je te koppelen? Met een iPhone? IOS14 kan andere toestemming nodig hebben heb ik gelezen. Misschien de app opnieuw installeren?


Informatie van Sonos support. Is het al opgelost? Niet te hopen voor je schoonvader, maar misschien toch de ZP90 “overleden”? Ik begrijp als deze niet in het netwerk zit dat alles werkt. Het lijkt er dan in ieder geval op dat het probleem is gevonden.


@saxman ik vrees dat die ZP90 is overleden. Hij zag nog wel dat die apparaten op mp worden aangeboden. Misschien moet er er daar een vandaan halen. Is de set toch weer compleet ;-)

Het blijft nu trouwens al een volle dag stabiel draaien. Ik denk dat die ZP90 eerder kuren had omdat hij soms ook helemaal niet een groep kon maken met dat device. Nu na een reset werkt hij dus helemaal niet meer. Zal van het weekend nog eens kijken. Die ZP90 gebruiken ze om de audio uit Sonos op de Denon versterker met boxen en subwoofer af te kunnen spelen. En die set gebruiken ze ook om geluid van TV op af te spelen. Ja daar was goed over nagedacht ;-)

Volgens mij is er geen alternatief voor die ZP90 in een S1 omgeving. Maar ze zijn al dik tevreden omdat alles blijft werken.

Ik had trouwens op 2 manieren proberen te koppelen. Via de S1 app van Sonos en via de Sonos controler. Normaal zie je dat device automatisch te voorschijn komen, nu niet. En via de app had ik ook  nog gekozen om te scannen naar Sonos apparaten die niet zichtbaar zijn (alle rechten aan trouwens). Echter zonder resultaat helaas. Zal nog een keer met de handleiding ernaast proberen maar onderhand weet ik wel hoe Sonos werkt ;-)

Groeten en bedankt voor het meedenken.

 

MiC


Goed om te horen dat het nu stabiel lijkt te zijn, hoewel het natuurlijk jammer is dat de ZP90 niet meer doet wat-ie moet doen.
Graag gedaan! Fijn dat ik kan helpen, ik ben in dit forum ook al vaak geholpen dus leuk als ik dat ook kan "terugdoen”.
Succes ermee!


Reageer