Skip to main content
Vraag

SPA112 2024 Instellen op pfSense Router

• 7 september 2024
  • 2 reacties
  • 56 keer bekeken

Ik heb een pfSense Router die de Experia Bov V10 vervangt deze kreeg ik snel ingesteld en werkt goed,

daarachter heb ik nu een SPA112 om het vaste bellen te doen, maar deze krijg ik niet aan de registratie.

Het probleem is dat ik op dit forum al verschillende configs heb gezien met verschillende proxy’s en sommige gebruiken een ip adres ipv de kpn proxy, en dan heb je daar nog combinatie’s in, maar het gevolg is dat er hier veel mensen hun SPA112 met verschillende combinatie’s werkend hebben en dat er dan ook nog KPN medewerkers zijn die stellen dat je alleen de kpn proxy moet gebruiken en een ander ding is ook nog dat de SPA112 de user name anders ingevoerd moet krijgen volgens sommige hier door na het apenstaartje een ip te zetten ipv het imscore.net.

Op deze manier kun je wel tig verschillende configs hebben en om dan te proberen welke werkt bij mij zou veel te veel tijd in beslag nemen.

Is er hier een medewerker die de juiste 2024 heeft die meteen werkt? 

En zijn er ook mensen hier  die overgestapt zijn naar een andere service zoals Cheapconnect met Nummerbehoud en zo ja werkt dat dan meteen goed met hun aangedragen instellingen zonder al deze rare toestanden?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

wjb
Superuser
  • 74638 reacties
  • 7 september 2024
T.H.J schreef:

En zijn er ook mensen hier  die overgestapt zijn naar een andere service zoals Cheapconnect met Nummerbehoud en zo ja werkt dat dan meteen goed met hun aangedragen instellingen zonder al deze rare toestanden?

Welke rare toestanden? 

Overigens heb ik een zakelijk nummer van een andere provider laten porteren naar CheapConnect en dat werkte uiteraard direct probleemloos.

Welke SPA112 config heb je al voorbeeld gebruikt?

Kan je jouw config eens delen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 2 februari 2025

Ik heb inmiddels alles aan de gang zonder KPN apparatuur de nieuwe Router is een dedicated pfSense device met daarachter mijn SPA112, ik ben overgestapt naar Cheapconnect hun aangeleverde settings werkte meteen en waren makkelijk in te stellen, binnen twee weken was ook de portering van het nummer actief zonder problemen.

Met de KPN Router v10 ben je regelmatig je instellingen kwijt als er een update is geweest

(eind 2024 en begin 2025 waren de laatste updates) het grote probleem als je vast bellen hebt bij KPN als provider is dat je telefoon niet meer werkt en je dit niet in de gaten hebt, en uiteraard is dit gebeurd in een periode dat we hem nodig hadden!

Je kunt dit telkens oplossen door de SIP gegevens opnieuw in te voeren maar een vaste telefoon waarvoor je betaald moet onafhankelijk blijven werken en bovendien kunnen mensen zonder technische kennis dan helemaal niks meer en dan zit je in een vervelende situatie, maar boven alles hoor je als klant geen problemen hoeven op te lossen.

Het internet gedeelte houden we aan van KPN dat is gewoon stabiel en heeft zich bewezen, maar als je vast bellen wilt ben je veel beter af bij een bedrijf dat zich hierop specifiek richt en ook snellere service en gegevens kan aanleveren.

pfSenSe loopt super ik heb hiervoor gekozen omdat er een aantal tutorials zijn te vinden hoe je de PPoE instellingen van KPN en een vlan tag moet aanmaken in pfSense en dat werkte vrijwel meteen,

met opSenSe zou dit ook vrij makkelijk moeten kunnen.

Port Forwarding en je eigen instellinegn blijven op je eigen Router lekker werken en kunnen niet meer vernietigd worden door een update van buitenaf die in je netwerk binnendringt zonder dat je er iets tegen kan doen als je een KPN Router in gebruik hebt.