Skip to main content

Goedenavond ,

 

Ik zag op youtube dat de Speedport Smart 4 een zeer goede wlan heeft.

Is deze router ook als alternatief voor de Box 12 te gebruiken?

 

Groeten Freddy.

Hoi @freddyg, ik heb geen ervaring met dat type router. 

Een eigen router moet op een bepaalde manier ingesteld worden, dit topic van wjb kan je daarmee op weg helpen: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.


Goedenavond ,

 

Ik zag op youtube dat de Speedport Smart 4 een zeer goede wlan heeft.

Is deze router ook als alternatief voor de Box 12 te gebruiken?

 

Groeten Freddy.

Tv en telefonie van kpn wil nog wel eens problematisch zijn om te laten werken op een willekeurig andere router. Fritzbox is een alternatief waar alle services wel werken omdat fritzbox een kant en klaar kpn profiel erin heeft zitten.


Ik weet niet wat het is maar heb de fritzbox 7590AX laten komen een paar dagen geleden.

Aagesloten en het KPN profiel geladen….hen ee 1gb internet aansluiting en tot mijn verbazing kom ik niet verder dan 300 Mbits download en upload op 1 meter van de fritzbox hetzelfde resultaat als met de kpnbox 12.

Diverse dingen geprobeerd en zelfs contact gehad met AVM…..niets hielp...geen idee waar dit aan ligt.

Nog even en dan stuur ik deze fritzbox terug.

 

Groeten Freddy.

 

 


Welke dingen heb je precies geprobeerd @freddyg, dat hebben we een beter beeld van de situatie.

Ik ben ook benieuwd hoe je deze snelheid meet, is dat draadloos of met een kabel? Als het draadloos is, zou je dan ook eens kunnen proberen hoe het met een kabel is? Via de kabel moet de snelheid wel gehaald worden, als het op die manier ook zo laag is (met beide modems) kan er ook iets anders spelen.


Goedenavond,

@Jasper heb vandaag ook contact gehad met AVM Duitsland en vandaag diverse tests uitgevoerd….hieronder het bericht aan AVM ...misschien geeft dit enige inzicht in het probleem met de fritzbox.

 

Goedenavond Jurgen,

 

Afgelopen dag diverse test uitgevoerd.

Het probleem is dat de wifi veel te langzaam is...heb een 1Gb internet verbinding van KPN.

Het probleem doet zich voort als je op wifi verbind..meteen al als de fritzbox is opgestart en het blijft continu...dit geldt voor zowel de pc als een ipad en iphone en 2 android smarttelefoons.

De trage wifi verbinding begint al meteen na het opstarten en als hij de wifi radardetectie heeft uitgevoerd.

 

Problemen met de PC...heeft een MSI B550 Mortar moederbord met wifi 6

Ipad air...samsung A52...Iphone 6S.

 

Er zijn geen USB 3 apparaten verbonden met de fritzbox.

 

Vandaag getest met de fritzbox bekabeld vanaf het glasvezel aansluitpunt tot in de kamer en verbonden met een pc(bekabeld)...upload/download 940 Mbits...dus uitstekend.

Daarna met wifi...2.4Ghz max 90 Mbits...dat op 3 meter afstand.

Zelfde met 5Ghz....330 met een android telefoon.

Op de pc bijna geen verbinding en als wel max 330 Mbits.

Diverse kanalen handmatig geprobeerd..blijft alles hetzelfde op zowel de 2.4 als 5Ghz .

 

Als ik wifi verbinding doe met de KPNbox 12 en alles heb staan als normaal dus met een superwifi repeater haal ik op de pc 230-250 Mbits over een afstand van 5 meter en dan heb ik ook meteen verbinding dat is geen probleem integenstelling met de fritzbox.

 

Bekabeld met de KPNbox snelheden van ongeveer 940Mbits gehaald..dus netjes en op 1 meter afstand met wifi ongeveer 300 Mbits.

 

Groeten Freddy.


De verbinding die naar jouw huis gaat is prima dus, anders zou je die snelheid niet met een kabel kunnen halen. Het is iets met de Wifi dus. Het modem zelf maakt het Wifi netwerk aan, dat komt niet van buitenshuis. Zowel met de Box 12 als de FRITZ!Box speelt dit blijkbaar. Zijn er mogelijk storingsbronnen voor Wifi in de buurt, zoals een zendmast of iets in die geest?

Je kunt ook kijken of je met de instellingen van de Wifi een verbetering kunt geven, zoals bijvoorbeeld het kanaal te wijzigen.


Gisteren een het advies van AVM gekregen om een Laborupdate door te voeren..helaas geen verbetering..het resultaat is hetzelfde.

Bij mij in de buurt zijn geen stoorzenders en het wifikanaal wisselen brengt ook geen verbetering.

Ik wacht nog 1 keer de reactie van AVM af en dan vind ik het wel mooi geweest en ben dan ook wel redelijk tevreden met wat ik nu heb...het is niet anders.

Kan over een tijdje wel eens iets proberen om een Fritz repeater 3000ax te verbinden met de kpnbox 12...misschien geeft dat wel verbetering.

 


Je hebt alle mogelijkheden dan wel geprobeerd inderdaad. Ik duim ook dat het een verbetering geeft.