Skip to main content

Beste forumleden,

Ik zit met een ingewikkeld probleem, in mijn thuisnetwerk heb ik vaak internet problemen waarbij de inkomende lijn goed is. Er zit ergens iets met elkaar te storen maar ik kom er maar niet achter wat. 
 

Het netwerk is als volgt:

de glasvezel kabel komt binnen vervolgens gaat deze in het modem van de KPN. Vervolgens gaat er vanuit het kpn modem een twee tal kabels naar de televisies. Verder gaat er nog een kabel vanuit het modem naar de Netgear Orbi, deze staat ingesteld als een bridge modus. Deze geeft dus enkel het internet door over de WiFi en de andere orbi satellieten. Vervolgens gaat er vanuit de orbi een kabel naar een Netgear switch(managed switch waarbij de dhcp server uitstaat en image snooping ook) achter deze switch hangen een hoop apparaten denk aan televisies, alarminstallatie, time capsule, klik aan klik uit en andere zaken. 
 

Nu komt het dus vaak voor dat het internet er gewoon uitklapt of niet functioneert(zowel op kabel als WiFi) maar ik kan niet de vinger op de zere plek leggen waaraan dit nu ligt. Zitten er apparaten met hetzelfde IP adres te klooien of iets dergelijks? Het is om moedeloos van te worden. Kan ik beter de Netgear switch direct op het KPN modem hangen of niet? Mijn idee was eigenlijk het modem moet de televisies aansturen en een ip adres geven aan de orbi welke dan vervolgens verder opsplitst maar ik kom er maar niet uit. Iemand tips om uit te zoeken waar het nu precies aan ligt? 

Een switch heeft geen dhcp server. Dus die kun je niet uitzetten ook. Ik weet niet wat u precies ingesteld heeft, maar misschien kunt u hem het best resetten.

Heeft u televisies achter de orbi zitten? Geen KPN ontvangers toch?

Welke router van KPN heeft u?


Een switch heeft geen dhcp server. Dus die kun je niet uitzetten ook. Ik weet niet wat u precies ingesteld heeft, maar misschien kunt u hem het best resetten.

Heeft u televisies achter de orbi zitten? Geen KPN ontvangers toch?

Welke router van KPN heeft u?

Beste Nick,

In de instellingen van de switch staat iets van een dchp server dat stond aan wat ik uitgezet heb omdat de harddisk van het alarm anders geen verbinding heeft. Achter de orbi zitten geen televisies er zitten twee kpn ontvangers achter het kpn modem(experia box v10A) dan blijft er nog 1 uitgang over die in de orbi gaat. 


Welk type switch is die Netgear?


Dat is de dhcp client. 

En die kun je het beste aan laten. Het heeft niets te maken met uw hard disk van het alarm.


Welk type switch is die Netgear?

Beste wjb,

dat is de GS108E


Dat is de dhcp client. 

En die kun je het beste aan laten. Het heeft niets te maken met uw hard disk van het alarm.

Wat is hier de functie dan precies van? Want zodra ik die uit had gezet kon de installateur van het alarm de camera’s wel op de harddisk krijgen en daardoor werden deze ook via de app zichtbaar hiervoor niet. 


Je geeft aan een V10A te hebben.

Ik zou je in dat geval willen voorstellen om de Orbi in router mode te gebruiken met een ander subnet (bijvoorbeeld 192.168.1.0/24) en alle apparatuur uitgezonderd de TV ontvangers achter de Orbi te plaatsen.

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".


Je geeft aan een V10A te hebben.

Ik zou je in dat geval willen voorstellen om de Orbi in router mode te gebruiken met een ander subnet (bijvoorbeeld 192.168.1.0/24) en alle apparatuur uitgezonderd de TV ontvangers achter de Orbi te plaatsen.

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Beste wjb,

dank voor jou reactie. Ik zal binnenkort jou geschreven handleiding volgen om te kijken of dit mijn problemen oplost. Vreemde is dat het dus niet altijd zich voordoet. Ik dacht altijd je hebt internet of je hebt het niet maar dat kan ik fout hebben


Dat is de dhcp client. 

En die kun je het beste aan laten. Het heeft niets te maken met uw hard disk van het alarm.

Wat is hier de functie dan precies van? Want zodra ik die uit had gezet kon de installateur van het alarm de camera’s wel op de harddisk krijgen en daardoor werden deze ook via de app zichtbaar hiervoor niet. 

Elk apparaat op uw netwerk heeft een dhcp cliënt. Met uitzondering van de router, die heeft een dhcp server. De dhcp cliënten (op de apparaten) vragen aan de dhcp server (op de router dus) om een ip adres. De dhcp server deelt vervolgens de ip adressen uit. En zorg daarbij voor dat elk ip adres maar 1 x voorkomt in uw netwerk.

Als je op een apparaat de dhcp client uitzet, dan stel je daarmee vervolgens ook automatisch een vast ip in. Dat staat in het veld eronder. De dhcp server weet hier dan niets van en deelt datzelfde ip mogenlijk ook uit aan een ander ap apparaat. En dat krijg je problemen.

Soort van 2 huizen in dezelfde straat die beide huisnummer 15 hebben. Dat gaat niet goed natuurlijk. Dan staat de postbode toch ff achter zn oren te krabben: in welke brievenbus zullen we vandaag de post van huisnummer 15 stoppen…

Je kunt wel de dhcp client uitzetten. Maar zorg dan dat het ip adres een heel hoog nummer heeft. Waarvan het laatste cijfer tussen de 200 en de 240 zit bijvoorbeeld. De dhcp server begint namelijk bij de lage cijfers met uitdelen.


Hoi @Dylandr . Ik zie dat @Nick83 en @wjb je al van advies hebben voorzien. Laat je te zijner tijd weten of je het hiermee opgelost krijgt?