Vanochtend deed ik mijn tv aan. Deze stond niet zoals normaal op ontvangst van signaal via hdmi ingang. Ik schakelende over naar dat inputsignaal. Het kan zijn dat ik daarbij op mijn afstandsbediening even een verkeerde knop indrukte. Hoe dan ook, het vervolg was dat ik wel een goed beeldsignaal kreeg, maar geen normaal daarbij behorend geluidsignaal. Het geluidssignaal geeft een storingsgeluid: trillend, mitrailleur geluid. Ik heb een telefoongesprek gehad met een KPN-medewerker/monteur? die geen oplossing kon aandragen en zei: zoek maar externe (aan KPN) hulp. Of zet de tv terug naar de fabrieksinstelling. Ik heb geen idee of daarna ik weer makkelijk de boel in de lucht krijg. (Ben een man van 74 zonder technische achtergrond/ervaring)
Het geluid vanuit mijn TV wordt via een toslink output through een digital to analog converter gestuurd naar mijn versterker (waar ik de input aux ingang gebruik) en gaat via de koptelefoon aansluiting naar een sennheiser kinback gehoorapparaat/zender. ( Het afspelen van cd's via de versterker en de twee speakers via cd output lukt zonder problemen.)
Het lukt me niet om het geluid bij de tv-beelden gewoon via mijn tv te laten lopen. Kennelijk omdat is ingesteld dat het geluid via de toslink naar de de versterker moet lopen. Wel is mijn indruk dat het storingsgeluid op de audiolijn al in de tv ontstaat.
Wie kan me een oplossing aan de hand doen?
Â
Â
Â