Skip to main content
Beantwoord

Streamen icm Unifi Cloud Gateway: Disney+ denkt dat we buiten NL zijn

• January 2, 2026
  • 13 reacties
  • 68 keer bekeken

Ik heb recent een Unifi Cloud Gateway Ultra aangesloten icm enkele Accespoints van Unifi (U6+). 

De gateway is rechtstreeks aangesloten op de KPN Experiabox. 

Alles werkt prima, echter ondervinden wij problemen met de streaming van Disney +. 
Deze ‘denkt’ dat wij op een ander continent zitten, waardoor de content anders is?

Ongetwijfeld heeft dit met een instelling te maken. 

Hoor graag of iemand mij kan helpen. 

Beste antwoord door Sander_Bevers

@Thomas van KPN ​@bnh ​@rvk01 

Het is opgelost. Blijkbaar lag het probleem bij Disney+ zelf!?

bij het opnieuw instellen van ons account en invullen ip-adressen werkt alles gelukkig weer normaal. 

iedereen toch bedankt voor het meehelpen en tips  

13 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Sander_Bevers, welkom op onze community! Het klinkt alsof er ergens iets van een VPN aanstaat. Ik ben niet bekend genoeg met dit soort apparaten om je er inhoudelijk mee te helpen maar als je die VPN uit kunt zetten zou dit niet moeten voor komen. Een VPN kan ook op het streamende apparaat zelf aan staan trouwens.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 5, 2026

Hoi Thomas, dank voor je reactie. Hier heb ik ook al naar gekeken en heb geen VPN aanstaan. 

Via CoPilot krijgt ik de volgende info:

Dit probleem ontstaat meestal door NAT en IP-adresherkomst:

• Je ISP-router geeft jouw UniFi-gateway een privé-IP en die gateway doet opnieuw NAT (router-achter-router).

• Disney+ ziet het publieke IP-adres van de eerste router die naar internet gaat. Als jouw ISP-router een CGNAT of een IP uit een ander land gebruikt (bijvoorbeeld via een load-balancer of datacenter), denkt Disney+ dat je daar vandaan komt.

• Soms gebeurt dit ook als je VPN, Smart DNS of geo-routing actief hebt op de UniFi-gateway (bijvoorbeeld via Threat Management of een custom DNS-provider).

Hoe checken?

• Ga op een apparaat achter de UniFi-AP naar whatismyip.com en noteer het land.

• Doe hetzelfde op een apparaat direct achter de ISP-router. Als die verschillen, ligt het aan de ISP.

Oplossingen:

1. Bridge-mode op ISP-router → laat UniFi-gateway het publieke IP krijgen (geen double NAT).

2. Controleer ISP → sommige providers gebruiken IP-ranges uit buurlanden. Je kunt vaak een ander IP krijgen door modem te herstarten of contact op te nemen.

3. Controleer UniFi-instellingen → geen VPN of custom DNS die via buitenlandse servers loopt.

4. Als bridge niet kan → zet Disney+ op een apparaat dat direct op de ISP-router zit, of gebruik een Smart DNS-service die correct lokaliseert.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

@Thomas van KPN :

ik heb vandaag nog één van de bovenstaande oplossingen uitgeprobeerd waarbij ik alle apparatuur (waaronder ook de modem) opnieuw heb opgestart. Alleen helaas geen succes. 

kunnen jullie iets betekenen in het ander advies?

Bridge-mode op ISP-router → laat UniFi-gateway het publieke IP krijgen (geen double NAT).”

Hoor graag en alvast bedankt voor de moeite.  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Kun je eens opzoeken wat je IP adres is en dit vergelijken met het IP adres wat je hoort te krijgen (deze staat in je MijnKPN).

Als je die laatste niet kunt vinden, wil je dan je profiel eens invullen en me een privébericht sturen? Dan dubbelcheck ik ze even voor je.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 7, 2026

Bridge-mode op ISP-router → laat UniFi-gateway het publieke IP krijgen (geen double NAT).”

Dit is bij KPN helaas niet mogelijk.

Heb je toevallig iets van een VPN mee draaien ?

Waar kijk je Disney+ op, AppleTV, Smart TV of via de KPN TV+ Box?

Kan je eens je modem er tussenuit halen en je UCG Ultra direct op het ONT aansluiten als test met de volgende settings:

IPv4 Configuration

Connection: PPPoE

VLAN: 6

Username: internet

Password: internet

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

@bnh 

Dank voor je reactie. 

Ik heb geen VPN draaien.

Wij kijken Disney+ in 1e instantie via de smartTV met de Disney-app (TV vast bekabeld)  deze werkt prima.

Daarnaast kijken wij Disney+ ook via een mobile device (oftewel dus via het wifi netwerk). Daarin ondervinden wij dus problemen waarbij de app ‘denkt’ dat wij op een ander continent’ zitten en niet alle content beschikbaar is. Verder werkt de app wel prima.

Dit probleem speelt alleen af bij Disney+, oftewel niet bij andere streamingdiensten. 

De verdere optie die jij aangeeft, KPN-router er tussen uit halen gaat volgens mij niet. Ik heb vanuit de Experiabox ook rechtstreeks bekabeld 2 stuks KPN iTV draaien. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Daarnaast kijken wij Disney+ ook via een mobile device (oftewel dus via het wifi netwerk). Daarin ondervinden wij dus problemen waarbij de app ‘denkt’ dat wij op een ander continent’ zitten en niet alle content beschikbaar is. Verder werkt de app wel prima.

Zijn dat Apple devices? Die hebben soms bij privacy wel een optie aanstaan waardoor het lijkt voor de server dat je van een ander IP adres af komt. Of dit alleen voor Safari is of ook voor alle andere Apps weet ik niet, maar je zou de optie eens uit kunnen zetten.

(Je kunt dit overigens wel controleren door met Safari naar https://ident.me of andere ip site te gaan en je IP te vergelijken als je dit op een normale PC doet.)

?   Settings > [Your Name] > iCloud > Private Relay > Toggle iCloud Private Relay On or Off

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

@rvk01 

Dank voor je reactie. Klopt, het zijn allemaal Apple devices  

Ik heb de mogelijkheid die je voorstelt in Safari gevonden en uitgeschakeld. Helaas geen verschil.

Wanneer ik als voorbeeld met mij iPhone en met de Disney+-App switch tussen 5G en mijn wifinetwerk, krijg ik weer de pop up scherm in de App te zien waarbij de app ‘denkt’ dat wij op een ander continent’ zitten en niet alle content beschikbaar is.

Blijft een bijzonder verhaal dit?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

@rvk01 

Ik heb de mogelijkheid die je voorstelt in Safari gevonden en uitgeschakeld. Helaas geen verschil.

Je moet het niet voor safari uitzetten maar in iCloud setting. Ik denk dat de instelling bij safari alleen voor safari is.

Wanneer ik als voorbeeld met mij iPhone en met de Disney+-App switch tussen 5G en mijn wifinetwerk, krijg ik weer de pop up scherm in de App te zien waarbij de app ‘denkt’ dat wij op een ander continent’ zitten en niet alle content beschikbaar is.

Zit je met 5G (data) wel in het goede continent?

Het kan natuurlijk zijn dat Disney met verkeerde ip tabellen werkt maar dan zou het op je tv ook verkeerd moeten gaan. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedankt voor de IP adressen ​@Sander_Bevers, je stuurt me het IP adres dat bij jouw abonnement hoort, het 192.168 adres is het lokale IP adres, dat is ook prima.

Ik heb echt geen idee wat dit issue kan geven. Kun je het eens proberen met je Experiabox aangesloten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

@Thomas van KPN 

Dank voor je reactie. Echter wat bedoel je met je vraag/voorstel? De Unifi is rechtstreeks aangesloten op de Experiabox. 

Nog een extra input/voorbeeld. Iemand anders (familie) heeft de exact dezelfde installatie en op dezelfde manier aangesloten. Deze heeft dit probleem niet. Het enige verschil is dat hij een ‘andere’ Experiabox heeft. Namelijk de zwarte versie. 

hoor graag. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 16, 2026

@Thomas van KPN ​@bnh ​@rvk01 

Het is opgelost. Blijkbaar lag het probleem bij Disney+ zelf!?

bij het opnieuw instellen van ons account en invullen ip-adressen werkt alles gelukkig weer normaal. 

iedereen toch bedankt voor het meehelpen en tips  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi  ​@Sander_Bevers, iik wilde net reageren, wat goed dat jullie dit hebben gevonden. Ik had zelf gegokt dat de unifi toch ergens iets in de war schopte. Dat dit bij disney mis ging had ik zo niet geraden. Ik hou hem in mijn achterhoofd. Bedankt voor je terugkoppeling!