Skip to main content
Beantwoord

Superwifi 2.0 schakelt Wifi niet in met eigen Protecli hardware

• February 5, 2026
  • 3 reacties
  • 21 keer bekeken

Hallo! Ik heb onlangs mijn KPN Box 12b-router vervangen door mijn eigen Protecli-hardware met Opnsense en wil de Superwifi 2.0 AP's blijven gebruiken voor wifi. 

Na meerdere pogingen om ze te resetten, heb ik ze eindelijk aan de praat gekregen (één in master en één in slave), maar ze verbreken een paar keer per dag de verbinding. Ook wanneer ik ze reset en inlog op het masterapparaat, staat er meestal “Wi-Fi is uitgeschakeld” en is er geen knop om het weer in te schakelen. Soms is de wifi na het resetten naar de fabrieksinstellingen plotseling weer aan, maar dat lijkt willekeurig te gebeuren.

Is er een manier om wifi geforceerd in te schakelen? Of doe ik misschien iets verkeerd?

Soms krijg ik ook op het inlogscherm van het Master-apparaat deze melding in het rood. Weet u of dat een probleem is?

"Attention! This device is property of KPN and is now operating in a limited functionality mode because it cannot successfully contact KPN network systems."

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Streetfighter en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een eigen topic voor aanmaakt.

Ik ben niet erg thuis in de eigen apparatuur die je gebruikt, maar ik ben benieuwd naar hoe het gaat als de SuperWifi 2 punten bekabeld aangesloten zijn. 
Maken ze dan wel verbinding en houden ze die dan ook vast? Puur als test. Ik snap dat het niet haalbaar kan zijn om kabels door het huis heen te hebben lopen. 

We hebben ook een pagina over het gebruik van eigen apparatuur op het KPN netwerk. Daar kun je ook de technische eisen vinden, jouw apparatuur voldoet daaraan? 
Wat de melding betreft, als je SuperWifi punten niet met een KPN modem verbonden zijn dan kunnen we bijvoorbeeld geen updates voor de SuperWifi 2 binnenhalen. 
Bewaar om die reden je KPN modem dus ook goed en sluit die eens in de zoveel tijd aan als er in de Product Update een nieuwe update te vinden is die je graag wilt. 🙂

3 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 7, 2026

Hi ​@Streetfighter en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een eigen topic voor aanmaakt.

Ik ben niet erg thuis in de eigen apparatuur die je gebruikt, maar ik ben benieuwd naar hoe het gaat als de SuperWifi 2 punten bekabeld aangesloten zijn. 
Maken ze dan wel verbinding en houden ze die dan ook vast? Puur als test. Ik snap dat het niet haalbaar kan zijn om kabels door het huis heen te hebben lopen. 

We hebben ook een pagina over het gebruik van eigen apparatuur op het KPN netwerk. Daar kun je ook de technische eisen vinden, jouw apparatuur voldoet daaraan? 
Wat de melding betreft, als je SuperWifi punten niet met een KPN modem verbonden zijn dan kunnen we bijvoorbeeld geen updates voor de SuperWifi 2 binnenhalen. 
Bewaar om die reden je KPN modem dus ook goed en sluit die eens in de zoveel tijd aan als er in de Product Update een nieuwe update te vinden is die je graag wilt. 🙂

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 7, 2026

Hallo, bedankt voor de goede tip over het updaten! Daar had ik niet aan gedacht. Wat betreft de bekabelde verbinding: beide apparaten zijn altijd via Ethernetkabels met mijn LAN verbonden.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hmmm, dan zou je zeggen dat ze de verbinding gewoon moeten pakken. 

Je kunt nog een schone installatie van de SuperWifi punten proberen. Het zijn een hoop stappen, maar dan begin je met een schone lei en ik ben benieuwd of de wifi dan nog willekeurig uitgaat. 
Voor het gemak: 

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

In jouw geval kunnen de kabels dus aangesloten blijven. 😁
Laat je weten hoe het dan gaat? 

Mocht dat ook niet werken, welk type Protecli modem gebruik je dan precies? Dan ga ik kijken of ik gedetailleerde informatie kan vinden.