Skip to main content

De eerste generatie SuperWifi vond ik niet zo super. Op zich heb ik wel interesse in de SW2. 

 

Huidige opstelling: 

Experiabox V12 met daarachter een TP-link AX20 en 2xRE-505X voor een Mesh netwerk. Dat werkt op zich goed, maar heb wel een extra apparaat. 

 

Bij de eerste generatie SuperWifi moest er een punt aan het modem gehangen worden als AP en dan doorzenden aan de andere punten, dit zorgde voor wat snelheidsverlies (vandaar de TP-link opstelling). 

 

Vraag: 

Als ik het goed lees hoeft bij SW2 geen punt meer aan het modem te hangen, omdat het modem als master fungeert. Klopt dat? Ik kan het modem dus gebruiken als AP en een SW2 punt verderop, zonder bekabeld te zijn aan het modem, neerzetten? 

 

Nog een vraag: 

Kan ik een SW2 punt ook als AP inzetten op een andere verdieping? Ik heb een huis met op elke verdieping LAN aansluitingen. Kan ik op een andere verdieping een SW2 punt bekabeld inzetten als AP? Zonder snelheidsverlies? 

Dat hangt af van wel modem u heeft. Bij de Experiabox v10a en KPN Box 12 kunnen de SuperWiFi's los geplaatst worden. Ook de witte die u "eerste generatie" noemt. Bij de Experiabox v10 (zonder a) moet er 1 bekabeld aangesloten zijn.

Verwacht niet te veel van de zwarte SuperWiFi’s. Ze hebben een extra utp poort. En ondersteunen WiFi 6. Maar verder zijn ze gewoon hetzelfde als de witte. De mogelijkheden zijn verder gelijk.

U kunt alle SuperWiFi's gewoon bekabeld aansluiten. Dat is ook verreweg het beste. Dus ook op die andere verdieping. 


Ah thanks! 

Ik heb de 12. De witte kon ik dus niet los neerzetten en moest er 1 bekabeld zijn om de wifi functie over te nemen van het modem. 

 

Ook de snelheid werd gehalveerd bij Mesh. Dat wil ik dus wel voorkomen mocht ik weer overgaan naar zwart. 


De witte hoeft niet meer bekabeld te worden. Ook de eerste niet. Uiteraard is alle super wifi's bekabelen veel beter want het verlies is aan snelheid is onbekabeld heel groot


Ah thanks! 

Ik heb de 12. De witte kon ik dus niet los neerzetten ...

Zoals Joep zegt: dat kan nu met de laatste firmware wel.