Skip to main content
Beantwoord

SuperWiFi's aansluiten op Draytek Vigor 2765

• 13 januari 2025
  • 6 reacties
  • 300 keer bekeken

Alex van KPN schreef:

Hi @JandeJong21, welkom bij onze community. 

Ik denk graag mee. Begrijp ik het goed dat je de DrayTek Vigor2765ac gaat gebruiken in plaats van de KPN modem? Zo ja, dan tip ik jou onderstaand topic waar veel user verstand hebben van andere routers. Stel daar gerust en zo uitgebreid mogelijk je vraag, je krijgt ongetwijfeld een reactie van de ervaren users in dat topic. 

Hallo Alex, 

Weet je toevallig hoe het kan dat mijn superwifi niet verbindt met de Draytek Vigor 2765 modem? Ik heb ze tot voor kort verbonden met de Experiabox v10 met een KPN abonnement voor tv en internet. Dat werkte prima, 4 superwifipunten werkten als Mesh en ik zag maar één wifinetwerk waarmee devices verbonden konden worden.

Afgelopen zaterdag ben ik overgestapt naar Budget TV en Internet, met een Draytek modem en dezelfde superwifipunten (de witte) van KPN. Ik heb ze allemaal gereset en per UTP kabel rechtstreeks aangesloten op het modem. Elke keer als de groene lamp op het superwifipunt continu brandt, en ik haal de UTP-kabel eruit, gaat het lampje paars branden. Dat gebeurt bij alle 4. Ik zie daarnaast het WIFI netwerk van het modem en daarnaast 4 afzonderlijke Wifinetwerken van de Superwifipunten. Dus, ze verbinden niet, en ze werken niet als mesh. Ik hoop dat je een idee heb. Dank alvast. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Bastiaan Z, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat het is gelukt, dankjewel ook voor de terugkoppeling hier. Hier hebben andere meelezers ook iets aan. ðŸ™‚

Bastiaan Z schreef:

Het is inmiddels opgelost door hulp van ChatGPT. Het komt erop neer dat je handmatig inlogt op het IP adres van het bekabelde superwifipunt en die geef je vervolgens dezelfde netwerknaam en wachtwoord als wat de modem als wifisignaal uitzendt. Als je vervolgens de overige wifipunten via een UTP kabel aansluit op het modem, en de eerste wifipunt aangesloten laat, dan nemen de volgende wifipunten de gegevens over.

Bekijk origineel

6 reacties

• 3335 reacties
  • 13 januari 2025
Bastiaan Z schreef:

Ik heb ze allemaal gereset en per UTP kabel rechtstreeks aangesloten op het modem. Elke keer als de groene lamp op het superwifipunt continu brandt, en ik haal de UTP-kabel eruit, gaat het lampje paars branden. Dat gebeurt bij alle 4. Ik zie daarnaast het WIFI netwerk van het modem en daarnaast 4 afzonderlijke Wifinetwerken van de Superwifipunten. Dus, ze verbinden niet, en ze werken niet als mesh. Ik hoop dat je een idee heb. Dank alvast. 

Bij het resetten het reset knopje zowat 20 seconden vast gehouden? 

Er moet er altijd 1 bekabeld aangesloten blijven. Maar dat was met de Experiabox v10 ook zo. Dus dat moet je bekend in de oren klikken. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 14 januari 2025
Marlon92 schreef:
Bastiaan Z schreef:

Ik heb ze allemaal gereset en per UTP kabel rechtstreeks aangesloten op het modem. Elke keer als de groene lamp op het superwifipunt continu brandt, en ik haal de UTP-kabel eruit, gaat het lampje paars branden. Dat gebeurt bij alle 4. Ik zie daarnaast het WIFI netwerk van het modem en daarnaast 4 afzonderlijke Wifinetwerken van de Superwifipunten. Dus, ze verbinden niet, en ze werken niet als mesh. Ik hoop dat je een idee heb. Dank alvast. 

Bij het resetten het reset knopje zowat 20 seconden vast gehouden? 

Er moet er altijd 1 bekabeld aangesloten blijven. Maar dat was met de Experiabox v10 ook zo. Dus dat moet je bekend in de oren klikken. 

Dankjewel, inderdaad reset ingedrukt tot het lampje rood knippert, daarna wordt het paars. Niets helpt tot nu toe. 

• 3335 reacties
  • 14 januari 2025
Bastiaan Z schreef:

Dankjewel, inderdaad reset ingedrukt tot het lampje rood knippert, daarna wordt het paars. Niets helpt tot nu toe. 

En dit gaat om de bekabeld aangesloten SuperWiFi?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 14 januari 2025

Het is inmiddels opgelost door hulp van ChatGPT. Het komt erop neer dat je handmatig inlogt op het IP adres van het bekabelde superwifipunt en die geef je vervolgens dezelfde netwerknaam en wachtwoord als wat de modem als wifisignaal uitzendt. Als je vervolgens de overige wifipunten via een UTP kabel aansluit op het modem, en de eerste wifipunt aangesloten laat, dan nemen de volgende wifipunten de gegevens over. Hier meer detailinfo vanuit ChatGPT:

KPN SuperWifi-punten zijn ontworpen om optimaal te functioneren in combinatie met een KPN-router, omdat ze dan automatisch een mesh-netwerk vormen. Als je een DrayTek 2765 modem van Budget Internet gebruikt, zal het mesh-systeem niet volledig functioneren omdat de KPN SuperWifi-punten afhankelijk zijn van specifieke functies van KPN-routers, zoals de EasyMesh-standaard en geoptimaliseerde integratie.

Hier zijn enkele mogelijke problemen en alternatieven:

Problemen

1. Geen automatische mesh: De SuperWifi-punten zullen niet als een mesh-netwerk samenwerken, maar als losse access points opereren.

2. Beheersfunctionaliteiten: Je kunt de KPN Home-app niet gebruiken om de SuperWifi-punten te beheren.

3. Complexe configuratie: Je moet de SuperWifi-punten handmatig instellen via de LAN-poorten, wat niet ideaal is.

Mogelijke oplossingen

1. Andere mesh-oplossing: Kies voor een volledig onafhankelijk mesh-systeem zoals Google Nest Wifi, TP-Link Deco, of Netgear Orbi. Deze werken goed met vrijwel elke modem of router.

2. Bridge-modus: Overweeg om de DrayTek in bridge-modus te zetten en een KPN-router te gebruiken, maar dit is alleen mogelijk als je die kunt verkrijgen.

3. Access point-modus: Stel de SuperWifi-punten handmatig in als losse access points (geen mesh), maar dit beperkt de voordelen van een mesh-netwerk.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23397 reacties
  • Antwoord
  • 16 januari 2025

Hi ​@Bastiaan Z, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat het is gelukt, dankjewel ook voor de terugkoppeling hier. Hier hebben andere meelezers ook iets aan. ðŸ™‚

Bastiaan Z schreef:

Het is inmiddels opgelost door hulp van ChatGPT. Het komt erop neer dat je handmatig inlogt op het IP adres van het bekabelde superwifipunt en die geef je vervolgens dezelfde netwerknaam en wachtwoord als wat de modem als wifisignaal uitzendt. Als je vervolgens de overige wifipunten via een UTP kabel aansluit op het modem, en de eerste wifipunt aangesloten laat, dan nemen de volgende wifipunten de gegevens over.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 4 februari 2025

Ik ben overgestapt van KPN naar Budget Internet en kon mijn KPN Super WiFi-punten weer goed gebruiken. Ik heb de onderstaande stappen gevolgd om een ​​werkende opstelling te krijgen.

• Sluit de DrayTek Vigor 2765ac aan en stel deze in volgens de stappen in de installatierichtlijnen van Budget Internet.
  • Als de modem Dual bands uitzendt (2,4 en 5 GHz), voer dan de volgende stappen uit om "Band Steering" in te schakelen.
  • Open een browser en typ het IP-adres van de router: 192.168.1.1 (standaard voor de meeste DrayTek-routers).
  • Voer uw beheerdersgebruikersnaam en -wachtwoord in om toegang te krijgen tot de routerinstellingen.
  • Navigeer naar de draadloze instellingen:
  • Ga, nadat u bent ingelogd, naar LAN > Draadloos > Algemene instellingen.
  • Schakel Band Steering in:
  • U zou zowel de opties 2,4 GHz als 5 GHz moeten zien onder de draadloze instellingen.
  • Zoek naar een optie genaamd Band Steering
  • Schakel deze optie in. Zodra ingeschakeld, combineert uw router de twee banden (2,4 GHz en 5 GHz) onder één SSID.
  • Zorg ervoor dat beide banden zijn ingesteld op dezelfde SSID-naam. Dit is cruciaal, want als de namen verschillen, kunnen apparaten niet automatisch schakelen tussen de twee banden.
  • U kunt ook hetzelfde wachtwoord instellen voor beide banden, wat doorgaans de gemakkelijkste manier is om een ​​soepele ervaring te garanderen.

KPN Super Wifi #1 instellen

• Sluit de KPN Super Wifi #1 aan op een stroombron en druk op reset totdat u het rode lampje ziet knipperen.
  • Sluit de KPN Super Wifi #1 aan op een LAN-poort op uw DrayTek Vigor 2765ac en wacht tot het lampje stabiel groen blijft.
  • U kunt zien dat de KPN Super Wifi #1 een andere SSID uitzendt en dit is precies het probleem wanneer we hem niet gebruiken met een KPN-router die automatisch een mesh-netwerk vormt. We gaan dit nu oplossen door dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord in te stellen voor onze KPN Super WiFi-punten als die worden uitgezonden door de DrayTek Vigor 2765ac.
  • U kunt het IP-adres van het KPN Super Wifi-punt #1 vinden door te kijken naar de DHCP-clientlijst of door het overzichtsdiagram te controleren wanneer u inlogt op het DrayTek Vigor 2765ac-beheerportaal. U kunt ook de KPN "Thuis"-app gebruiken om het IP-adres van de repeater te vinden. Met de KPN Thuis-app kunt u ook een nieuw beheerderswachtwoord instellen voor het KPN Super Wifi-punt #1. Ik heb het zo ingesteld dat het overeenkomt met het beheerderswachtwoord van de DrayTek Vigor 2765ac (voor de eenvoud)
  • Zodra u het IP-adres hebt, logt u in met het beheerderswachtwoord dat u hebt ingesteld. Wijzig nu de SSID en het wachtwoord voor KPN Super Wifi #1 zodat ze overeenkomen met de netwerkuitzending van de DrayTek Vigor 2765ac.
  • Deze repeater moet via een ethernetkabel verbonden blijven met DrayTek Vigor 2765ac, omdat het nu een toegangspunt is in onze opstelling in plaats van een onderdeel van een mesh-netwerk zoals bij de opstelling van de Kpn Experia-box (KPN-voorconfiguratie en -instelling maakten dit eerder mogelijk)

KPN Super Wifi #2-installatie

• Sluit de KPN Super Wifi #2 aan op een stroombron en druk op reset totdat u het rode lampje ziet knipperen.
  • Sluit de KPN Super Wifi #2 aan op een andere vrije LAN-poort op uw DrayTek Vigor 2765ac en wacht tot het lampje stabiel groen blijft.
  • KPN Super Wifi #2 kan nu worden losgekoppeld en verplaatst naar een gebied waar u dekking nodig hebt.

Herhaal stappen 9-11 voor KPN Super Wifi #3 #4 enzovoort om meer repeaters toe te voegen. Alleen de eerste hoeft via een ethernetkabel verbonden te blijven met DrayTek Vigor 2765ac

Reageer