Skip to main content

Sinds een paar dagen werkt m'n Linksys switch LGS108P achter de Experia V10 niet meer (na half jaar normaal functioneren), geen activiteit op de aangesloten porten (ledjes) te bespeuren en geen internet signaal op de (via kabel) aangesloten apparaten. Vervolgens een nieuwe aangeschaft dit keer een TP-Link TL-SG108 maar hetzelfde resultaat geen internet signaal achter de switch. Aan de setup heb ik zelf niets veranderd. Als ik de kabels rechtstreeks in het Experia modem steek werkt wel alles naar wens. Heeft iemand enig idee in weke richting ik de oplossing moet zoeken?

Heeft u al een andere kabel geprobeerd? Want ... die richting zou op moeten zoeken denk ik.


Hallo @Stef761, het lijkt er dan op dat 1 van de kabels die in de switch gaan niet goed meer is. Het zou dan de kabel van de Experiabox naar de switch kunnen zijn of de kabel van de switch naar 1 van de aangesloten apparaten. 


Staat de switch zelf wel aan? Ik neem aan dat die met een voeding wordt aangesloten, want PoE voedt de switch zelf niet.

Anders zou ik zoals al gezegd eerst de kabels testen.


Ik heb via de KPN webstore inmiddels een TP-link TL-SG-108E aangeschaft (een switch waarvan ze de compatibiliteit in relatie tot  KPN apparatuur gsranderen) en de kabels overgezet en alles werkt nu weer naar behoren. Waarom de TL-SG108 zonder E het dan niet doet is mij even een raadsel. Tevens het feit dat mijn initiële switch het eerst maanden prima deed begrijp ik nog steeds niet. Het was in ieder geval geen kabel issue.


Waarom de TL-SG108 zonder E het dan niet doet is mij even een raadsel. 

Die ondersteund geen IGMP-Snooping. En dat is wel nodig indien u tv van KPN heeft. Ook voor sommige andere apparatuur kan het nodig zijn.


Ik heb via de KPN webstore inmiddels een TP-link TL-SG-108E aangeschaft (een switch waarvan ze de compatibiliteit in relatie tot  KPN apparatuur gsranderen) en de kabels overgezet en alles werkt nu weer naar behoren. Waarom de TL-SG108 zonder E het dan niet doet is mij even een raadsel. Tevens het feit dat mijn initiële switch het eerst maanden prima deed begrijp ik nog steeds niet. Het was in ieder geval geen kabel issue.

Stef, ik ben blij dat je de boel weer aan de praat hebt. 
Toch heb ook ik zo mijn vraagtekens bij de oplossing, want “compatibiliteit in relatie tot  KPN apparatuur” is wel heel curieus. Ook KPN moet gewoon voldoen aan het OSI model.

Het enige verschil tussen de 2 switches is IEEE 802.1q, voor als je een VLAN wilde opzetten.
IGMP-snooping is op zijn best een verbetering, maar het niet-ondersteunen kan geen belemmering zijn.

Ik had echt gedacht aan een kabelbreuk, mede omdat je al 2 switches er aan verbonden had. Mocht het probleem nou terugkomen, dan moet je echt aan de kabels gaan denken. Vooral aan de stekkers in dit geval.