Skip to main content

Hallo,

 

Ik ben van plan om een synology nas aan te gaan schaffen dit ter vervanging van mijn Apple AirPort Time Capsule.

 

Wat ik wil weten is als ik de DHCP door deze NAS laat afvangen, om mijn WiFi Punten dan nog zullen ze dan nog werken en heeft het invloed op de werking van op de SuperWifi punten en de KPN TV+ Box?

 

Hoor het graag van iemand die het werkend heeft.

Als jij de DHCP server van de Experia/KPN Box uit zet dan zou dat geen probleem mogen zijn.

Waarom wil je dat die Synology NAS de DHCP server rol voor jouw netwerk gaat vervullen?

Heb je ook aan IPv6 gedacht want IPv6 zal nog steeds door de Experia/KPN Box verzorgd worden.


Dank @wjb voor je reactie.

 

Waarom ik dat wil is heel simpel dan kan ik bepaalde apparatuur buiten de scope zetten, ipv wat nu met de Box 12 moet dat die juist bij een vast ingestelde lease(of beter bekend als reservering), in de scope MOET vallen van waar nu alles inzit.

 

Ik heb ook aan IPv6 gedacht, maar daar maak ik nog geen actief gebruik van, die is zeker goed om in het achterhoofd te houden.


Waarom ik dat wil is heel simpel dan kan ik bepaalde apparatuur buiten de scope zetten, ipv wat nu met de Box 12 moet dat die juist bij een vast ingestelde lease(of beter bekend als reservering), in de scope MOET vallen van waar nu alles inzit.

Maar wat is het probleem dan met buiten de scope zetten, dat kan op een V12 toch ook prima?

Overigens ben ik absoluut geen voorstander van het vast instellen van IP adressen op een apparaat zelf maar als je dat dan echt wilt, prima. Ik zie niet wat het probleem zou zijn i.c.m. een V12.

Kan je eens een voorbeeld geven?


Het feit is waar ik me aan stoor en mis bij de Box 12, is het beperkte van het instellen qua bepaalde zaken op DHCP gebied:

  • Geen andere scope(nog niet), wat dus anders is dan 192.168.2.xxx
  • Geen duratie van een lease langer dan 24 uur
  • Geen adressen resevering buiten de scope(dus niet vast in het apparaat zetten zoals een printer, maar vanuit de router).