Skip to main content

Ik heb sinds vandaag glasvezel van KPN en ik zie dat mijn Synology NAS (ds216play) onbereikbaar is.
Hij valt niet te pingen of te tracerouten, extern is hij wel bereikbaar (via QuickConnect, DNS etc).

Dit is wat ik heb geprobeerd:

  1. Pingen/tracen vanaf telefoon connected met een wifi punt (android, met de app Fing)
  2. Pingen/tracen vanaf desktop PC (aangesloten op een gigabit switch)
  3. Mijn rpi kan ik wel pingen en deze zit op dezelfde switch…
  4. Pingen vanaf rpi 
  5. Modem restarten
  6. Synology restarten
  7. Switch aan uit

 

KPN Box 12
KPN Box 12 DHCP info
 
Traceroute desktop PC

 

ipconfig desktop PC

 

NAS netwerk info





Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Heb je een nieuw vast LAN IP-adres ingesteld voor je NAS in de Box 12 router??
(En staat de instelling in de NAS zelf op DHCP - IP-adres automatisch verkrijgen vanuit DHCP)?

Indien je een vast IP_adres hebt ingesteld in de NAS zelf, en het sub-net van de nieuwe router is anders met wat je voorheen gebruikte, is een NAS daarmee niet bereikbaar….
Dan zijn er wat vervolgstappen nodig om dat te herstellen.


Heb je een nieuw vast LAN IP-adres ingesteld voor je NAS in de Box 12 router??
(En staat de instelling in de NAS zelf op DHCP - IP-adres automatisch verkrijgen vanuit DHCP)?

Indien je een vast IP_adres hebt ingesteld in de NAS zelf, en het sub-net van de nieuwe router is anders met wat je voorheen gebruikte, is een NAS daarmee niet bereikbaar….
Dan zijn er wat vervolgstappen nodig om dat te herstellen.

Ja, de synology heeft een reserved address 192.168.2.2 en DHCP staat op automatisch.

Zou het aan ipv6 kunnen liggen? Ik heb de instelling uitgezet op de box maar alle clients krijgen nogsteeds een lease.

 

 

 


OK volgens mij heb ik mezelf voor de gek gehouden ik weet het niet.

Ik kan er nu wel weer bijkomen, via de webinterface - alleen mijn SMB share werkt niet maar dat is vast een ander issue.

:)


Heb je een nieuw vast LAN IP-adres ingesteld voor je NAS in de Box 12 router??
(En staat de instelling in de NAS zelf op DHCP - IP-adres automatisch verkrijgen vanuit DHCP)?

Indien je een vast IP_adres hebt ingesteld in de NAS zelf, en het sub-net van de nieuwe router is anders met wat je voorheen gebruikte, is een NAS daarmee niet bereikbaar….
Dan zijn er wat vervolgstappen nodig om dat te herstellen.

 

Bedankt! Ik had op m'n NAS ook een firewall rule die nog verwees naar een oude subnet, waardoor SMB niet werkte.


OK, alles dus inmiddels opgelost.   :thumbsup: