Skip to main content

Na het aansluiten van een Experia Wifi op mijn Experia moden V8  lukt het me niet meer om mijn Thermosmart thermostaat te verbinden met wifi. 

In de handleiding van de thermostaat geven ze dat het modem zo moet zijn ingesteld:

  1. 2,4 ghz: Het netwerk dat je wilt gebruiken moet 2,4 ghz WiFi zijn.
  2. b/g: WiFi op 2,4 ghz moet op b/g ingesteld zijn. De instelling b/g/n werkt meestal niet.
  3. Verschillende netwerknamen: Als je router tegelijkertijd op zowel 2,4 ghz als 5 ghz uitzendt, zorg dan dat beide netwerken een eigen naam hebben. 
  4. Alleen WPA2: Gebruik, in plaats van de combinatie modus WPA/WPA2 alleen WPA2.
  5. Vast kanaal (channel): laat de modem niet automatisch een kanaal kiezen. Mocht je wel een vast kanaal hebben gekozen en er zijn veel netwerken in je omgeving, dan kan het zijn dat het gekozen kanaal te zwak is en door de omgeving wordt weggedrukt. Probeer daarom ook andere vaste kanalen om te kijken waar de sterkste verbinding zit. Kies bij voorkeur niet voor kanaal 12 of 13, deze geven soms problemen.
  6. DHCP server: Op de router (of elders in het netwerk) moet een DHCP server actief zijn. Voor alle modems is een actieve DHCP server standaard.

Ik heb ingelogd op de webinterface van de experia wifi en kan alleen ontdekken dat deze automatisch een kanaal kiest.
Waar zou het aan kunnen liggen?

Beste @mvlgouda, welkom! Is het probleem inmiddels opgelost? Je kunt onder de kopjes voor de 2,4 en 5 Ghz frequentie wel degelijk een vast kanaal instellen. Of dat het probleem daadwerkelijk oplost, durf ik niet te zeggen. 


Ja, maar ik heb wel een nieuwe thermostaat moeten kopen die wel met 2 netwerken overweg kon met dezelfde naam. Daar zat het probleem in. Een vast kanaal was ook de oplossing niet.
Het zou handig zijn als je het 5Ghz netwerk bijvoorbeeld zou kunnen uitzetten, maar dat is helaas niet mogelijk.
 


Ah, dat is even een investering geweest dus! Goed dat het daarmee opgelost is. Tegenwoordig is het juist zo dat netwerken goed met elkaar samenwerken en de 2,4 en 5 Ghz afwisselen, zodat je optimaal gebruik maakt van je verbinding. Niet alle apparaten kunnen daarmee overweg inderdaad. Ik neem jouw signaal dan ook intern mee. Bedankt daarvoor!


De Thermosmart was ook al van 2002 en kon niet overweg met 2 netwerken. Gewoon een verouderde thermostaat.
De Nefit Easy kan dat wel. Binnen 2 minuten verbinding.