Skip to main content

Normaliter hapert de tv met enige regelmaat, maar heel kort. Vanavond is het niet te doen, pauzes van 5-10 seconden.

Ik heb de volgende set-up:

  •  Experia box in de woonkamer, stabiel 200 Mbit/s op wifi.
  • Netgear EX7700 wifi versterker, op 5 meter afstand van de router, geen muren ertussen, tevens stabiel wifi rond de 200 Mbit/s.
  • Vanaf versterker één bedrade aansluiting naar het tv kastje en één naar een PS4.

Ik ben, terwijl ik dit schrijf, Netflix aan het streamen via de PS4 én via het tv kastje en geen enkele hapering.

Graag advies wat ik kan doen om normaal tv te kijken, want internet van KPN is top, maar TV is echt dramatisch slecht tot nu toe!

Trek een kabel. Tv kijken via WiFi werkt niet. KPN maakt gebruik van igmp snooping voor tv kijken. Dat werkt niet goed over wifi.


Het ITV platform maakt geen gebruik van IGMP snooping, maar gebruikt IGMP Multicasts.

Die multicasts worden in principe naar alle aangesloten apparaten op jouw thuisnetwerk verstuurd tenzij er IGMP snooping actief is. IGMP snooping zorgt er voor dat multicasts alleen naar apparaten verstuurd worden die zich geabonneerd hebben op die multicast. Helaas is IGMP snooping alleen op het vaste netwerk actief, niet op wifi. Bij het verzenden van een multicast op wifi zal deze dus per definitie naar alle via wifi aangesloten appraten verzonden en dat is killing voor de wifi.

Als alleen jouw EX7700 aangesloten is, dan zou het nog goed kunnen gaan, maar als er ook nog eens bijvoorbeeld een telefoon of tablet aangesloten wordt, dan kan het al spaak lopen.

Ik sluit me dan ook aan bij @Nick83, trek een netwerkkabel naar die TV ontvanger.


Bedankt voor de grondige antwoorden. Zoveel vragen die het bij me oproept, ik zal me proberen te beperken tot de belangrijkste:

  • ik kijk ook netflix via het tv kastje; waarom ondervindt dit niet dezelfde problemen?
  • ik kijk ook ITV via iphone en ipad, ook daar geen (of iig veel minder) haperingen; wederom hoezo hierbij niet dezelfde problemen?
  • Kan ik dat snooping (of een soortgelijke oplossing) ergens in mijn netwerk instellen? Iets om er maar voor te zorgen dat het tv signaal alleen naar het kstje verstuurt wordt?
  • Tot slot, en eigenlijk puur voor mijn begrip: waarom gebruikt kon multicast als het dit gedrag vertoont? Is er een beter alternatief?

Nogmaals bedankt! De lay-out van mijn woonkamer maakt het erg onpraktisch om een kabel te trekken, dus ik hoop echt een alternatieve oplossing te vinden.


Bedankt voor de grondige antwoorden. Zoveel vragen die het bij me oproept, ik zal me proberen te beperken tot de belangrijkste:

  • ik kijk ook netflix via het tv kastje; waarom ondervindt dit niet dezelfde problemen?

Alleen de tv ontvanger, dat kastje dus, wat je bedient met de witte afstandsbediening, dat maakt gebruik van igmp. En daarop dan alleen tv van KPN. Want op dat kastje kun je ook Netflix kijken. Of YouTube. Als je dat doet, dan word daarbij geen igmp gebruikt. Als je Jinek zit te kijken op rlt4, dan dus wel.

  • ik kijk ook ITV via iphone en ipad, ook daar geen (of iig veel minder) haperingen; wederom hoezo hierbij niet dezelfde problemen?

Bij iptv op de iPhone word geen gebruik gemaakt van igmp.

  • Kan ik dat snooping (of een soortgelijke oplossing) ergens in mijn netwerk instellen? Iets om er maar voor te zorgen dat het tv signaal alleen naar het kstje verstuurt wordt?

Nee. Kun je handmatig niets aan instellen. Het werkt gewoon niet goed op wifi.

  • Tot slot, en eigenlijk puur voor mijn begrip: waarom gebruikt kon multicast als het dit gedrag vertoont? Is er een beter alternatief?

Ja... dat is ook voor mij een grote vraag. Waarom dit gebruiken op het thuisnetwerk. Want het beperkt enorm in de mogenlijkheden.

Ik weet wel wat het doel is. Als er in een wijk 20 adressen naar Jinek zitten te kijken, dan hoeft er maar 1 stream vanaf de KPN hoofdserver naar de wijkcentrale. Vanaf die wijkcentrale gaat deze stream naar de 20 kijkers. Er hoeven dan dus niet 20 streams helemaal vanaf de hoofdserver te komen. Bespaard bandbreedte. Maar waarom dit helemaal doorgetrokken word tot in het thuisnetwerk is mij nog altijd een raadsel.

Nogmaals bedankt! De lay-out van mijn woonkamer maakt het erg onpraktisch om een kabel te trekken, dus ik hoop echt een alternatieve oplossing te vinden.

 


Dankjewel, ik zal kijken of ik me met deze info tot KPN kan wenden. Waarschijnlijk simplificeer ik het veel te veel, maar lijkt me toch dat als ik consistent 200 Mbit/s haal dat ik dan normaal tv moet kunnen kinken over wifi. Als ik de speedtest op m’n extender uitvoer zegt ie dat ik met gemak tegelijkertijd kan streamen in 4K en gamen enz enz.

Wat me eigenlijk toch nog op een vraag brengt… hoeveel capaciteit(/vermogen?) in Mbit/s “kost” tv kijken? Als dat namelijk 2 Mbit/s is dan zou ik nog 99% over hebben..dan zou het signaal nog zo vaak vermenigvuldigd kunnen worden zonder impact, lijkt me… maar wellicht dat ook dat te simpel gedacht is...


  • Kan ik dat snooping (of een soortgelijke oplossing) ergens in mijn netwerk instellen? Iets om er maar voor te zorgen dat het tv signaal alleen naar het kstje verstuurt wordt?

IGMP snooping kan alleen op switches ingesteld worden. Als je wilt dat de TV stream alleen naar de TV ontvanger gestuurd wordt dan zal je deze bedraad aangesloten moeten worden.

 

  • Tot slot, en eigenlijk puur voor mijn begrip: waarom gebruikt kon multicast als het dit gedrag vertoont? Is er een beter alternatief?

Multicasts zorgen er voor dat een TV stream maar één keer verstuurd hoeft te worden ookal zijn er meerdere apparaten aangesloten op die TV stream aangesloten. Op Internet is dit dus essentieel immers dat betekent dat een TV stream maar één keer naar jouw woonplaats gestuurd hoeft te worden voor alle televisies die naar die zender kijken.

Op jouw thuisnetwerk heeft multicasting minder toegevoegde waarde maar IGMP multicasting is helaas zo opgezet dat dit van bron tot TV ontvanger door moet lopen. 

 

Waarschijnlijk simplificeer ik het veel te veel, maar lijkt me toch dat als ik consistent 200 Mbit/s haal dat ik dan normaal tv moet kunnen kinken over wifi.

Nee, IGMP Multicasts en WiFi gaan echt niet samen. Alleen als je een dedicated wifi accesspoint hebt waarop alleen de EX7700 op aangesloten is zal het wellicht kunnen werken. In alle andere gevallen ... vergeet het, gaat niet stabiel werken en dat heeft niets met de snelheid van jouw Internet verbinding te maken.

Overigens vergt een TV stream voor een HD-"Glas" zender (kanaal 661 t/m 670) zo'n 12,5 Mbps.


En deze theoretische setup? (eigenwijs als ik ben...)

Experia box > wifi versterker > switch mét IGMP snooping > tv kastje

 

of ga je dan de mist in omdat dat snooping vóór de versterker plaats moet vinden?


Nee, gaat niet werken want de IGMP multicasts lopen tussen de Experia Box en de wifi versterker nog steeds over wifi. De TV ontvanger moet volledig bedraad met de Experia Box verbonden zijn.


Dankjewel wjb.

Je schreef overigens: “gaat niet stabiel werken en dat heeft niets met de snelheid van jouw Internet verbinding te maken.”

Waar heeft het wel mee te maken dan? Wat “faalt” er waardoor het beeld gaat haperen?


Je schreef overigens: “gaat niet stabiel werken en dat heeft niets met de snelheid van jouw Internet verbinding te maken.”

Waar heeft het wel mee te maken dan? Wat “faalt” er waardoor het beeld gaat haperen?

Als er meerdere apparaten op de wifi aangesloten zijn dan gaat die stream naar al die apparaten en al die apparaten moeten ook reageren dat ze de datapakketjes ontvangen hebben zodat het volgende datapakketje verstuurd mag worden. Aangezien het volgende datapakketje pas verstuurd mag worden als alle apparaten gemeld hebben dat het voorgaande datapakketje ontvangen hebben gaat daar een vertraging ontstaan en daar zijn je haperingen.

Geloof me, IGMP multicasts over wifi ... nee, niet doen tenzij het een dedicated wifi verbinding betreft tussen een wifi accesspoint en een TV ontvanger.


Het is me helemaal duidelijk nu. Jammer dat KPN dat IGMP gebruikt, maar wellicht kan het niet anders...iig bedankt voor de uitvoerige antwoorden!


Jammer dat KPN dat IGMP gebruikt, maar wellicht kan het niet anders...

IGMP multicasting is technisch vereist om de benodigde bandbreedte op de centrale infrastructuur binnen de klauwen gehouden kan worden.

Zonder IGMP snooping moet voor elke TV ontvanger een aparte TV stream vanaf de ITV server van KPN naar de TV ontvanger verstuurd worden i.p.v. één keer naar alle TV ontvangers. Je mag zelf uitrekenen hoeveel minder data daardoor over de lijnen hoeft te gaan. Dat is gigantisch.


Hey @TKubin, welkom op het KPN forum. Ik heb geen aanvulling, Nick en wjb zijn zeer deskundig op dit gebied en hebben de materie uitstekend uitgelegd. Dank heren! Ik hoop dat je een goede oplossing vindt voor je installatie :) Is ook wel fijn om stabiel tv te kijken. 


Hoi Nadia, tis is niet per sé een “goede” oplossing want ik vrees dat ik nu een metertje of 15 door m’n kruipruimte moet gaan om netjes een kabel van het ene punt naar het andere punt te krijgen..

Dus erg jammer dat dit is hoe het werkt met KPN tv, maar ik heb niet de illusie dat hier iets in zal veranderen omdat ik daar een probleem mee heb (alhoewel ik verre van de enige ben als ik het zo lees)

Ik ben de heren wel heel dankbaar voor de uitleg, dat maakt het makkelijker om over de frustratie heen te komen en op zoek te gaan naar oplossingen. Begrijpen wat het mechanisme is dat “faalt” helpt daar enorm bij.


Ik snap je frustratie best, @TKubin. Maar ik durf niet te stellen of het falen is, of gewoon de beste oplossing om met een beperktere data bandbreedte meerdere tv's aan te sluiten. Met een stabiel netwerk. Je hebt de mogelijkheid nog om via de kruipruimte een kabel te trekken. Kost even wat tijd en moeite, maar dan heb je voor een hele lange periode veel plezier van :) 


Het is in die zin “falen” dat het product niet aan de klantverwachting voldoet. Dat komt natuurlijk van twee kanten, ik had misschien te hoge/afwijkende verwachtingen.

Maar dat IGMP dingetje is wel iets waarvan ik vind dat daar veel duidelijkere informatie over verschaft mag worden op voorhand. Maar dat is mijn mening.

Het had in mijn beleving ook al heel anders geweest als zo’n DVS set bijvoorbeeld via een zelfde constructie als het tv kastje uitgeleend wordt, en dat je niet nog eens €80 uit moet geven.

Maar nu heb ik genoeg geklaagd. Ik weet waar ik aan toe ben. Bedankt tot dusver


Reageer