Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik het beste mijn thuisnetwerk verbeteren?

• 4 augustus 2025
  • 5 reacties
  • 53 keer bekeken

Hoi allemaal, vanwege een verplaatsing van wat apparatuur en de bouw van mn eerste eigen pc, wil ik graag een (gedeeltelijk) bekabeld netwerk aanleggen. Ik zit alleen wat omhoog met aansluitpunten. Momenteel is de situatie zo:

Meterkast met Experia V10:

• patchkabel naar unmanaged switch in woonkamer (televisie en Chromecast 4k)
  • patchkabel naar SuperWifi punt 1 (meterkast)
  • Patchkabel naar Hue Bridge (meterkast)
  • Patchkabel naar unmanaged switch 1e verdieping (pc en Xbox)

Daarnaast heb ik een superwifi punt 2 op zolder voor thuiswerken en streamen naar Chromecast (HD)

Ik zou graag een UTP WCD met 2 uitgangen op de 1e verdieping willen, daar een switch aanhangen voor de apparatuur op de "game kamer" en 1 patchkabel van de WCD naar zolder trekken om de superwifi daar bekabeld aan te sluiten. De afstand zorgt nog wel eens voor storingen. Verder op zolder geen kabels nodig.

Dat betekent dat ik twee FTP kabels naar de 1e verdieping moet trekken, maar ik heb geen poort meer over in de Experia. Wat is verstandig? Een switch in de meterkast om uit te breiden? En mogen switches in serie geschakeld worden? 

Ik ben geen grootverbruiker, maar wil gewoon stabiel internet op de gaming apparatuur en stabiele wifi op zolder voor thuiswerken/streamen. Als iemand tips heeft hoe dit het beste aan te pakken, hoor ik het graag!

5 reacties

• 5805 reacties
  • 4 augustus 2025

Een utp kabel mag 100 meter zijn. Dus afstand kan binnen een normaal huis nooit een probleem zijn bij utp kabel.

Waarom heb je een SuperWiFi in de meterkast staan? Waarom zet je die niet gewoon in de woonkamer neer bij die switch in de woonkamer? 

Gebruik je de tv ontvanger van KPN in de woonkamer? Dan moet die switch daar igmp snooping ondersteunen. Doet die dat?

Waarom wil je een WCD met 2 uitgangen boven als je er toch een switch bij zet? Waarom niet gewoon 1 kabel naar switch en vanaf de switch alles verder?

Ja je kunt meerdere switchen achter elkaar zetten. Ik heb er hier 5 achter elkaar staan. Geen probleem. 

En gebruik gewoon UTP kabels. FTP heeft geen meerwaarde. En 2 FTP kabels door een pijpje trekken gaat je nooit lukken waarschijnlijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 4 augustus 2025
Marlon92 schreef:

Een utp kabel mag 100 meter zijn. Dus afstand kan binnen een normaal huis nooit een probleem zijn bij utp kabel.

Waarom heb je een SuperWiFi in de meterkast staan? Waarom zet je die niet gewoon in de woonkamer neer bij die switch in de woonkamer? 

Gebruik je de tv ontvanger van KPN in de woonkamer? Dan moet die switch daar igmp snooping ondersteunen. Doet die dat?

Waarom wil je een WCD met 2 uitgangen boven als je er toch een switch bij zet? Waarom niet gewoon 1 kabel naar switch en vanaf de switch alles verder?

Ja je kunt meerdere switchen achter elkaar zetten. Ik heb er hier 5 achter elkaar staan. Geen probleem. 

En gebruik gewoon UTP kabels. FTP heeft geen meerwaarde. En 2 FTP kabels door een pijpje trekken gaat je nooit lukken waarschijnlijk. 

Bedankt voor je snelle reactie!

Wat betreft de wcd: de plek waar de kabel uit de muur komt, leent zich perfect voor een wcd. Er zit een groot rond gat, een switch kan er niet lekker wegwerken.

Wat betreft de superwifi in de meterkast, ik begreep dat sowieso 1 wifipunt op de plek van de modem moest staan zodat hij goeie verbinding kan maken met het wifipunt (die is momenteel draadloos) op zolder. Maar als ik die van zolder bekabel, kan die vanuit de meterkast natuurlijk wel naar de woonkamer. Dan is het "probleem" natuurlijk ook opgelost.

• 13743 reacties
  • 5 augustus 2025

Welke software hebben jouw V10 en SuperWifi's? Ikzelf heb nog de klassieke firmware maar al enige tijd de Wi-Fi op de V10 weer aangezet, dat kan tegenwoordig weer, ook al wordt het nog niet geadverteerd. Daarom heb ik de SW1 naast de V10 naar de eerste verdieping verplaatst, op de tweede had ik al een SW1, beiden bekabeld. Werkt goed, ook al doet de V10 formeel nog niet mee in de mesh maar de Wi-Fi schakelt naadloos tussen V10 en beide SW1's. 

Met de nieuwe KPN Software doet de V10 Wi-Fi wel mee in de mesh en dan hoeft ook officieel geen SW meer naast de V10 te hangen. Maar daar kun je nu dus al vast een voorschot opnemen.

En ik wil nog eens herhalen wat hierboven ook al wordt gemeld: zorg ervoor dat switches over IGMP Snooping beschikken en dat die ook ingeschakeld is, zeker wanneer op zo'n switch een TV-ontvanger is aangesloten. In dat laatste geval moet ook iedere eventueel in serie geschakelde switch "hoger in de boom" IGMP Snooping aan hebben staan. Beter kun je ervoor zorgen altijd switches met IGMP Snooping te gebruiken, b.v. Netgear GS105e maar ook TP Link heeft ze, zie de webshop van kpn. 

• 5805 reacties
  • 5 augustus 2025
Thijs13 schreef:

Wat betreft de superwifi in de meterkast, ik begreep dat sowieso 1 wifipunt op de plek van de modem moest staan ...

Maakt niet uit waar die in huis staat. Als die maar bekabeld aangesloten is.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hoi ​@Thijs13, ik hoop dat je intussen verder gekomen bent met de info en tips die hier gedeeld zijn! Hoe staat het er nu voor? Hou je ons op de hoogte?

Reageer