Skip to main content
Beantwoord

Tibber Pulse verliest verbinding met slimme meter

• 3 januari 2025
  • 10 reacties
  • 111 keer bekeken

Hallo,

Ik ervaar met mijn Experia Bix v10 en 2 SuperWifi punten een soortgelijk probleem sinds ik 15 apparaten in mijn netwerk heb.

Sinds de zomer heb ik o.m. een Tibber Pulse (voor uitlezen slimme energiemeter). Werkte goed tot 2 weken geleden, toen “bevroor” de Pulse paar keer per dag en moest ik hem ontkoppelen en weer aan de slimme meter koppelen. Dan deed ie het weer even. Met de Tibbet helpdesk heb ik al diverse dingen geprobeerd, oa het toekennen van een vast Izp-adres. Tevergeefs. Bij het zoeken in de KPN community kwam ik bij toeval dit topic tegen en realiseerde ik mij dat het probleem voor het eerst is ontstaan nadat ik 3 airco’s op mijn Wifi netwerk heb gekregen en ik nu op 15 apparaten zit. Wat kan ik nu het beste verder doen?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor vraag aangemaakt

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@Stef229,

Ik heb hier echt niet een verklaring voor 🤔 Jouw V10 hoort 32 apparaten aan te kunnen maar omdat je SuperWifi punten aangesloten hebt, maak je geen gebruik van de wifi van je V10. De SuperWifi punten die de wifi overnemen van de V10, horen echter óók 32 apparaten aan te kunnen. 

Misschien is het een wisselwerking, dat er gekke dingen gebeuren in de communicatie tussen al die apparaten. Of kan het een kwestie zijn van niet optimale plaatsing van de SuperWifi punten waardoor de onderlinge verbinding niet helemaal goed is. Zou je eens kunnen testen of je een verschil merkt als je de SuperWifi punten wat dichten bij elkaar zet? (puur om te testen, als het geen verschil maakt kan je ze direct weer terugzetten hoor!)

Bekijk origineel

10 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 8 januari 2025

Hi ​@Stef229,

Ook met 15 apparaten zou het goed moeten werken voor zover ik weet, echter snap ik wel dat je de link legt gebaseerd op het topic waar je oorspronkelijk in hebt gereageerd!

Is er 1 apparaat dat je -tijdelijk- uit het netwerk kunt halen, zodat je weer onder de 15 komt? Mocht alles dan wel weer werken, dan wil ik er toch even verder in duiken hoe het zit met die 15 apparaten!

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 8 januari 2025

@Stef229 

Kunt u een 2.4Ghz netwerk aanmaken? En dan het apparaat verbinden met dat 2.4Ghz netwerk. U moet dan inloggen in het web interface van het super wifi punt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 8 januari 2025

@PPRO58x

Dank voor deze tip. Het apparaat hangt nu al samen met een aantal andere apparaten aan een apart 2.4 GHz netwerk (naast mijn reguliere 5 GHz netwerk).

Of bedoelt u dat ik een apart (2e) 2.4 GHz netwerk moet creeeren waar alleen deze Tibber Pulse in komt te hangen (samen met de Experia Box en 2 SuperWifi punten)?

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 13 januari 2025

Ja precies dat laatste

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 13 januari 2025

@PPR058x  
@Maja van KPN

Dank voor jullie reacties.
Dit weekend heb ik een nieuwe Tibber Pulse gekregen (de oude kon ik niet meer aan mijn Tibber app koppelen) en tot nu toe blijft die verbonden met mijn Wifi met op dit moment in totaal 14 apparaten.
De Tibber hangt met 3 andere apparaten (airco's) nu in 1 Wifi 2.4 GHz. De rest aan 5GHz.

Ben benieuwd als ik later nog een 15e apparaat koppel of ik dan weer problemen krijg.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 17 januari 2025
Maja van KPN schreef:

Hi ​@Stef229,

Ook met 15 apparaten zou het goed moeten werken voor zover ik weet, echter snap ik wel dat je de link legt gebaseerd op het topic waar je oorspronkelijk in hebt gereageerd!

Is er 1 apparaat dat je -tijdelijk- uit het netwerk kunt halen, zodat je weer onder de 15 komt? Mocht alles dan wel weer werken, dan wil ik er toch even verder in duiken hoe het zit met die 15 apparaten!

Hallo Maja,

Vanavond had ik weer 15 apparaten verbonden en toen verloor mijn draadloze Macbook ineens de internetverbinding terwijl de Wifi verbinding nog wel intact was. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • Antwoord
  • 21 januari 2025

Hi ​@Stef229,

Ik heb hier echt niet een verklaring voor 🤔 Jouw V10 hoort 32 apparaten aan te kunnen maar omdat je SuperWifi punten aangesloten hebt, maak je geen gebruik van de wifi van je V10. De SuperWifi punten die de wifi overnemen van de V10, horen echter óók 32 apparaten aan te kunnen. 

Misschien is het een wisselwerking, dat er gekke dingen gebeuren in de communicatie tussen al die apparaten. Of kan het een kwestie zijn van niet optimale plaatsing van de SuperWifi punten waardoor de onderlinge verbinding niet helemaal goed is. Zou je eens kunnen testen of je een verschil merkt als je de SuperWifi punten wat dichten bij elkaar zet? (puur om te testen, als het geen verschil maakt kan je ze direct weer terugzetten hoor!)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 28 januari 2025

Is het al gelukt om hiermee bezig te gaan ​@Stef229? Zo ja, dan hoor ik graag je bevindingen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 3 februari 2025

Maja, sorry voor mijn late reactie, ik ben met vakantie in het buitenland. Voor mijn vakantie had ik geen problemen meer, maar ook minder dan 15 apparaten. Ik wil het na thuiskomst nog wel proberen uit te testen met 15 apparaten. 

Mijn huidige opstelling (geplaatst door KPN monteur) is Experia box en 1 Wifi punt in de meterkast (heel dicht op elkaar) op de begane grond en 1 Wifi punt in mijn werkkamer in het souterrain (daar zit betonnen vloer van de begane grond tussen). Zou dat tot problemen kunnen leiden?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 4 februari 2025

Oh heerlijk, geniet dan vooral nog even van je vakantie ​@Stef229 en dan hoor ik van je als je weer thuis bent!
De betonnen vloer zou inderdaad voor problemen kunnen zorgen, maar dat is iets dat we wel kunnen testen als je daar weer aanwezig bent 🙂

Reageer