Skip to main content
Beantwoord

Topologie klopt na een paar dagen niet meer

• September 13, 2025
  • 45 reacties
  • 304 keer bekeken

Na een herstart van het thuisnetwerk geeft de SuperWifi aan met 3 apparaten verbonden te zijn. Eén paar dagen later zijn dat er 0. Er gaat hier iets mis. Bovendien werkt http://192.168.2.254 niet lekker op de iPhone. Herkennen mensen dit? 

Beste antwoord door Raddraaier

Nadat ik de modem op de defaultwaarden had staan, was mijn internetsnelheid via de SW2 weer zoals het hoort. Helaas al mijn smart home apparaten opnieuw verbinding moeten laten maken met de standaard SSID. Ik gebruik een eigen SSID i.v.m. periodieke overstap naar andere internetproviders. In totaal 16 apparaten verbonden met het “nieuwe” netwerk en patsboem internet op de 1e verdieping weer matig. Eén voor één de smart home apparaten van het stroom gehaald en het lijkt erop dat de Rituals Genie (geurdiffuser) de boosdoener is. Als die van het netwerk afgekoppeld is dan werkt mijn internet goed, als ik ‘m aan het netwerk heb dan verslechterd mijn internet. Kan een apparaat het netwerk verstoren?

45 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Raddraaier, Welkom op de community! Dat klinkt inderdaad vreemd. Als de SuperWifi na een herstart eerst 3 apparaten laat zien, maar na een paar dagen 0 terwijl ze nog wel verbonden zijn, kan dat een fout in de software zijn. Om beter met je mee te kunnen kijken, heb ik een paar vragen. Hoeveel SuperWifi’s heb je aangesloten in jouw netwerk en welke ExperiaBox gebruik je precies?

• Auteur
  • Topper
  • September 16, 2025

Dank je wel Vikash! Ik heb één SuperWifi aangesloten op een Box 12.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Bij de laatste update voor de Experia Box 14 is de weergave van het netwerk al flink verbeterd. Hierdoor zie je beter welke apparaten verbonden zijn. Het is goed mogelijk dat deze verbeteringen later ook naar de KPN Box 12 komen. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dit precies zal gebeuren. Zodra er een update beschikbaar is, laten we dit weten via een Product Update.

• Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Vandaag ben ik erachter gekomen dat de topologie niet meer laadt als ik de wifinaam SSID wijzig. Reset ik de wifi via het instellingen menu op 192.169.2.254 dan laadt de topologie weer correct. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 14, 2025

Als je de SSID wijzigt moeten alle via WiFi verbonden apparaten opnieuw verbinding maken. De netwerknaam is immers veranderd.

• Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Ben te voorbarig geweest. Zodra de SuperWifi 2 wordt opgenomen in het netwerk, dan laadt de topologie pagina niet meer (linkje naar de topologie heet Thuisnetwerk op de admin pagina). Sowieso werkt de admin pagina echt ruk op de iPhone, dus navigeer er altijd op de iPad naar toe. 

• Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Als je de SSID wijzigt moeten alle via WiFi verbonden apparaten opnieuw verbinding maken. De netwerknaam is immers veranderd.

Nee de pagina crasht dan gewoon. Komt in een oneindige loop terecht en zie een scherm met foutmelding dat er teveel pogingen zijn gedaan om de pagina te laden of iets van die strekking. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 14, 2025

Dat is een bekend probleem. Via laptop of PC werkt het wel.

• Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Dat is een bekend probleem. Via laptop of PC werkt het wel.

Gek dat de foutmelding pas verschijnt nadat de SuperWifi 2 wordt toegevoegd aan het netwerk. Lijkt mij een bug in de software. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 14, 2025

Nee hoor, het gebeurt meestal als je een ander tabblad opent.

• Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

Het aantal aan de SW2 verbonden apparaten (uit de initiële post) werkt weer correct na een hard reset van de SW2 terwijl deze bedraad was aangesloten aan de Box 12. Nieuw probleem is dat mijn internetsnelheid via de SW2 verslechterd tov de Box 12 terwijl de Box 12 een verdieping lager en verder weg zit van de client (iPhone 16).

SW2 1e verdieping; client 1e verdieping (SW2 ingeschakeld)

Box 12 begane grond; client 1e verdieping (SW2 uitgeschakeld)

SW2 is geïnstalleerd tussen de Box 12 en iPhone.

Box 12 —————— SW2 —————— iPhone (15 mbps)

Box 12 —————— ——- —————— iPhone (120 mbps)

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Welke verbindingssnelheid geeft de Superwifi weer als je deze via de topologie benadert?

• Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

Welke verbindingssnelheid geeft de Superwifi weer als je deze via de topologie benadert?

5 GHz 

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Ik bedoel de snelheid, niet de band

• Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

54 Mbps

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Lijkt erop dat de SW te ver van het modem staat. O wacht, dit zijn de verbonden apparaten. Ik bedoel de SW zelf. In topologie op de SW klikken en dan onder apparaatinfo.

• Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

Lijkt erop dat de SW te ver van het modem staat. O wacht, dit zijn de verbonden apparaten. Ik bedoel de SW zelf. In topologie op de SW klikken en dan onder apparaatinfo.

Dank voor het meedenken. Ga van het weekend met een verlengsnoer in de hand wat spelen met afstand tussen Box 12 en SW2, kijken wat het punt is waarop de verbinding zo verslechterd.

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Succes, en laat het hier weten.

• Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

Moest er even mijn Windows laptop voor pakken

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Die bitrate moet idd veel hoger kunnen. Ik neem aan dat je die netwerknaam met Ziggo erin zelf hebt ingesteld?

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Hij is ook verbonden via 2,4 GHz, dat hoort 5GHz te zijn. Dus ws te ver van het modem. Is bekabeld aansluiten mogelijk, dat is altijd beter.

• Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

Apparaat info Super Wifi 2

Snelheid Box 12

Snelheid Super Wifi 2

Ik vrees dat de Super Wifi 2 gewoon kapot is. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 18, 2025

Om dat vast te stellen moet je de SW eens bekabeld aansluiten en dan nog eens testen. Op zich heeft hij nu wel een goede draadloze verbinding zo te zien. Staan de WiFi radio instellingen op auto?

• Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

De wifi radio instellingen staan op Wifi 6 compatibiliteit 

Leen59
Wijsgeer
  • October 18, 2025

En de kanalen hetzelfde als in de box12?