Skip to main content

Dag KPN,

Gisterennacht de mesh-update voor de Experia box V10a gekregen.

Ik heb hier een TP-link 650RE (v1) wifi-extender staan die voorheen probleemloos het 2.4 en 5 signaal apart doorstuurde. Dit is een wifi-extender die mesh niet ondersteund. Sinds de update wordt het 5ghz signaal niet meer doorgestuurd en heb ik dus een probleem. Ik snap dat jullie hardware van 3e partijen niet kunnen ondersteunen (hier werd ik gisteren dan ook tot 3x toe mee afgescheept door een kpn-medewerkster) maar zijn er andere oplossingen te bedenken om mijn probleem op te lossen? Ik werk vanuit huis dus u begrijpt de noodzaak.

Hardstikke goed dat kpn haar producten wil blijven verbeteren maar is het niet een beetje naïef om te denken dat er geen kpn-klanten zijn die 3e partij hardware gebruiken om hun wifi op orde te krijgen? Om dan dus van de een op de andere dag (ik kreeg de attentie-sms precies 11 uur vóór de update) de boel om te gooien waardoor ALLE wifi-extenders zonder mesh-functionaliteit praktisch de prullenbak in kunnen, vind ik op zijn zachtst gezegd het klagen waard! Je zou bijna denken dat dit idee van de sales afdeling komt om maar meer super-wifi punten te kunnen verkopen.

Met gefrustreerde groet,

René



*admin: afgesplitst

Dag KPN,

Waarom wordt bovenstaande bericht direct 'afgesplitst’ van het forum?


Dag KPN,

Waarom wordt bovenstaande bericht direct 'afgesplitst’ van het forum?

Hallo @RENEVDENH1983 , De moderatoren hebben dit hoogstwaarschijnlijk gedaan omdat het niet handig is een vraag in een bestaand topic van iemand anders te plaatsen om geen verwarring te krijgen en daarom een eigen topic voor je aangemaakt.

 


Hoi @RENEVDENH1983, welkom!

@JanD heeft gelijk, jouw vraag gaat over jouw wifi versterkers en niet specifiek over de nieuwe firmware. (Het heeft er natuurlijk wel mee te maken :wink:) Door jouw vraag af te splitsen en er een eigen topic van te maken is jouw vraag beter zichtbaar voor onze community en is de kans groter dat er mensen bij springen om jou te helpen. 

Ook ik denk graag met je mee, maar als moderator en medewerker van KPN kan ik eigenlijk, net als mijn collega's van de telefonische klantenservice, niet heel veel met eigen apparatuur. Gelukkig zit je op het forum op de goede plek, want gelukkig hangen hier niet alleen KPN medewerkers rond, maar ook een hele hoop medeklanten die vaak wel de oplossing weten. 

Voor nu heb ik wel een paar vragen, wat bedoel je precies met: “5ghz signaal niet meer doorgestuurd”? Had jij jou 2,4ghz en 5ghz band gesplitst? Dat is inderdaad op de V10A niet meer mogelijk. Ik heb even gespiekt naar de specificaties van de TP-link. Ik raad je aan om jouw TP-Link opnieuw in te stellen. Als het goed is kan je deze TP-Link zo instellen dat je een apart Wifi Netwerk creëert naast de Wifi vanuit het V10A modem, dit zou in theorie prima naast elkaar moeten kunnen werken. Ik hoop dat het lukt! 


Hoi Hanna,

Bedankt voor je aandacht.

Laat ik voorop stellen dat ik niet veel verstand heb van wifi-netwerken etc. Na wat basiskennis houdt het al gauw op. 

Ik had inderdaad mijn 2.4ghz en mijn 5ghz signaal/band gesplitst over 2 wifi-netwerken zodat mijn apparaten niet (op sommige plekken) constant van 2,4 naar 5 gaan lopen switchen bijvoorbeeld. Ik weet niet of dat ook anders kan maar voor mij werkte dit. De TP-link 650re extender heeft de mogelijkheid om een 2.4 en een 5 signaal separaat door te sturen (‘te extenden’). Ik kon dus voor het 2.4 netwerk een ander wifi-netwerk selecteren (en dus extenden) als voor het 5 ghz netwerk. 

Nou heb ik uiteraard al geprobeerd om dat ene mesh wifi-netwerk, wat er nu nog over is vanwege de update, te koppelen aan beide 'banden’ van de extender. Dit werkt zo'n 10 seconden en dan is ie het 5ghz signaal kwijt. Wat ik mij zo voor kan stellen is dat de extender dus niet om kan gaan met één 'gecombineerd’ signaal. In de productomschrijving staat dan ook dat de extender (TP-link 650RE v1) niet mesh-compatible is. 

U begrijpt mijn frustratie vanwege de plotselinge update waar de, in ieder geval deze wifi-extender, niet mee compatible is.

gr.


Hoi @RENEVDENH1983

Ik snap je. Als het goed is heeft jouw TP-Link ook een ethernet poort. Je zou de Experiabox met een ethernet kabel aan jouw eerste TP-Link kunnen aansluiten, zo versterkt de TP-Link niet het wifi signaal maar creëer je een eigen signaal dat naast de Wifi van de Experiabox draait. Zo kan je dus de TP-link apart instellen en heb je geen last meer van de Mesh-functionaliteit van de Experiabox. De tweede TP-link verbind dan met de eerste TP-link. 

Als dit niet werkt hoop ik dat de community nog tips heeft! 


Als het goed is heeft jouw TP-Link ook een ethernet poort. Je zou de Experiabox met een ethernet kabel aan jouw eerste TP-Link kunnen aansluiten, zo versterkt de TP-Link niet het wifi signaal maar creëer je een eigen signaal dat naast de Wifi van de Experiabox draait.

Vaak zien we dat dergelijke wifi repeaters gebruikt worden omdat er geen netwerkkabel naar die plek gelegd kan worden om een echt wifi accesspoint aan te sluiten. Daarnaast wordt die LAN poort op zo'n repeater ook juist vaak gebruikt om een apparaat dat zelf geen wifi heeft toch via wifi op het netwerk aan te kunnen sluiten.

In beide situaties gaat jouw voorstel dus niet werken.

Overigens staan dergelijke wifi repeaters bij onze op de lijst van verboden apparatuur. Ze.geven weliswaar een sterkere wifi op verder weg gelegen locaties maar de maximaal haalbare snelheid wordt wel gehalveerd.


Ik had hetzelfde probleem met een tp link maar ook mijn Nefit easy deed het niet meer (forum staat er vol van)

Een down grade heeft hier het probleem opgelost 


Hoi @Roos79

Uiteindelijk krijgt iedereen de update, een downgrade is maar tijdelijke. Voor klanten met een Netfit draaien we de update nu tijdelijk terug omdat anders de thermostaat niet meer werkt, maar ook dat zal uiteindelijk opgelost worden en zal deze groep klanten ook de Mesh update krijgen. Daarom kunnen we beter meedenken hoe we de problemen met de TP-Link nu kunnen oplossen, een downgrade is maar een tijdelijke fix en geen echte oplossing.