Skip to main content
Antwoord

TP-Link 7212 direct aansluiten op de glasvezelaansluiting

• April 9, 2025
  • 6 reacties
  • 289 keer bekeken

Ik ben de blije eigenaar van een TP-Link 7212 3-in-1 Router met een 4-tal AP's die ik nu mooi met PoE aangesloten heb. Dit werkt allemaal prima achter de KPN12 box, maar zou het nog mooier vinden om die er tussenuit te halen aangezien dat volgens mij kan?

Ik heb veel op dit forum gelezen maar kom er toch niet uit; kabel uit glasvezelkastje direct in de Router doen en wat instellen bracht mij nergens, las ook mensen die direct een glasvezelkabel in een SFP module staken; heeft iemand concrete ervaring en instructies hoe ik dit aan de praat kan krijgen?

Beste antwoord door Lucremonkey

Ik heb een deel-oplossing op mijn eigen vraag mocht er nog hier eens iemand komen met ook een TP Link 7212-PC 3-in-1 Gateway. Ben nog niet op het punt dat de glasvezel er direct in kan; maar wel al dat hij van de KPN glasvezel box meteen in de TP Link kan en internet werkt.

Dit lukte door meteen de UTP-kabel van de Glasvezel box in de meterkast in de WAN poort te doen en dan bij de Controller onder: Settings > Wired Networks > Internet; de gekozen WAN poort op deze manier in te stellen hieronder op de foto. Username / Password kan gewoon beiden “internet” zijn, zolang hij maar niet leeg is. En onder “Advanced Settings” is de VLAN ID belangrijk.

Mijn vermoeden is dat als ik zo'n nieuw plaatje op de glasvezel box en module voor de TP Link koop die unit er ook tussenuit kan; zal hier een update geven mocht dat gelukt zijn.

Ik las overigens dat TV / Bellen eventueel in het verleden wisselende resultaten geeft met KPN Modem er tussenuit halen, maar ik heb geen bellen en de KPN TV+ box die direct op Internet zit, dus dat blijft het hiet gewoon doen.

6 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Lucremonkey. Welkom op de KPN Community! 

Ik wil je graag wijzen op dit zeer uitgebreide topic over het gebruik van een eigen router op een KPN verbinding: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box. Dit is een verzamelbak van veel informatie en waar ook gebruikers over de jaren heen veel vragen hebben gesteld en antwoord op hebben gekregen. 

Ook hebben we een kennisbankartikel hier aan gewijd en deze vind je hieronder. Tot slot vind je op onze website ook nog informatie over het instellen van eigen apparatuur

Mocht je toch nog vragen hebben hierna, stel ze dan gerust. Op deze Community zitten zeker kundige gebruikers die ervaring hebben met jouw situatie. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • May 7, 2025

Ik heb een deel-oplossing op mijn eigen vraag mocht er nog hier eens iemand komen met ook een TP Link 7212-PC 3-in-1 Gateway. Ben nog niet op het punt dat de glasvezel er direct in kan; maar wel al dat hij van de KPN glasvezel box meteen in de TP Link kan en internet werkt.

Dit lukte door meteen de UTP-kabel van de Glasvezel box in de meterkast in de WAN poort te doen en dan bij de Controller onder: Settings > Wired Networks > Internet; de gekozen WAN poort op deze manier in te stellen hieronder op de foto. Username / Password kan gewoon beiden “internet” zijn, zolang hij maar niet leeg is. En onder “Advanced Settings” is de VLAN ID belangrijk.

Mijn vermoeden is dat als ik zo'n nieuw plaatje op de glasvezel box en module voor de TP Link koop die unit er ook tussenuit kan; zal hier een update geven mocht dat gelukt zijn.

Ik las overigens dat TV / Bellen eventueel in het verleden wisselende resultaten geeft met KPN Modem er tussenuit halen, maar ik heb geen bellen en de KPN TV+ box die direct op Internet zit, dus dat blijft het hiet gewoon doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Heel erg fijn dat je hier deelt hoe je je TP-Link router direct op de NT hebt kunnen aansluiten en met welke instellingen dat gelukt is. Daar hebben toekomstige lezers zeker iets aan. 

Laat vooral later nog weten of het gelukt is met het plaatsen van een SFP-module en het bypassen van de NT-unit :) 

• Deelnemer
  • June 10, 2025

Hi ​@Lucremonkey 

ik probeer al even mijn TP-Link ER7212PC 3in 1 werkend te krijgen maar het is mij nog niet gelukt. 
met deze instelling krijg ik een error: 

PPPoE internet failed to connect to the server because sending PADI times out.

Maar wat dit betekent of hoe het op te lossen is kan ik helaas niet vinden.

jij nog suggesties?

bedankt alvast

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 10, 2025

Hi ​@ArneRamak ,

Ik heb het eerst geprobeerd met dus nog KPN modem er tussen, dan doet hij het neem ik aan wel? Als je dan de UTP-kabel uit modem direct in de WAN poort doet? Heb je daarna dus de UTP-kabel direct uit glasvezelkastje in de WAN poort gedaan en dan instellingen zoals hierboven gebruikt? Ook met die VLAN?

Wat bij mij ook eerst niet goed ging is dat ik door de Omada app zonder dat ik het helemaal doorhad in een setup werd geleid waarbij hij een Cloud Controller aanmaakte; daarmee werkte het systeem helemaal niet goed natuurlijk tot ik hem even opnieuw had opgezet met een Local Controller.

Ik heb ook een module dus gekocht waarmee ik direct de glasvezel in de TP-Link zou moeten kunnen stoppen, hier ben ik echter tot op heden nog niet uitgekomen hoe ik dit aan de praat krijg en bewaar ik voor als er iets meer tijd in de agenda is :)

Gr.
Maarten

Ik had naast de VLAN id (6) instelling een checkbox 802.1Q tag. Pas na het aanvinken kwam connectie tot stand….