Skip to main content

Ik wil graag mijn KPN modem router vervangen door een Archer C7 V5 omdat daar een VPN server op zit.

Kan dit? En wat moet daarvoor ingesteld worden? Ik heb een glasvezel aansluiting.

De beschreven stappen zijn mij niet heel duidelijk.

Ik heb uitsluitend internet

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Heb je ook televisie van kpn?


Heb je ook televisie van kpn?

 Uitsluitend internet, schrijft @Marc Tin .

Dan weet u wel of hij die Archer kan gebruiken, en hoe dat te doen. 👍


Dus alleen Internet:

Dat betekent dat je een pppoe verbinding op vlan 6 moet opzetten.

De login gegevens kunnen willekeurige waarden bevatten.


Ik wil graag mijn KPN modem router vervangen door een Archer C7 V5 omdat daar een VPN server op zit.

Kan dit? En wat moet daarvoor ingesteld worden? Ik heb een glasvezel aansluiting.

De beschreven stappen zijn mij niet heel duidelijk.

Ik heb uitsluitend internet

Als de beschreven stappen je nu al niet duidelijk zijn, kun je er beter niet aan beginnen, dat soort dingen is meer voor de nerds onder ons, die weten waar ze mee bezig zijn en als het fout gaat hoef je niet op ondersteuning van KPN te rekenen. Je kunt dan beter de TP-Link als AP achter het KPN-modem plaatsen.

Succes.

 

 


Ik had graag de KPN router laten staan als deze een ingebouwde VPN server zou hebben. Helaas blijkt de KPN router erg lastig te vervangen. Effectief heb je zo dus eigenlijk geen vrije routerkeuze. Bij bijvoorbeeld Caiway werkt het zonder enige problemen icm de eigen AC1200.

De stappen die ik nu volgde waren van de KPN site, maar die zijn uitermate summier. Zie hieronder. Gezien veel nieuwere TP Link routers dezelfde UI hebben zou ik behoefte hebben aan screenshots of heldere beschrijving waar wat te zetten. 

Internet

  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Ik heb PPPoE ingesteld, maar kon daar geen protocol selecteren in de UI. Gezien het gebruikersnaam en ww vroeg ga ik ervan uit dat het PAP is. Hoe VLAN 6 in te stellen weet ik niet, dus dat zou misschien niet goed staan (?). 

Maximale pakketgrootte is bij PPPoE 1492, dus 1500 kan niet. Bij DHCP staat standaard wel 1500. Mogelijk is dat ook een issue.

DNS en IPv4 via ISP conform 4e bullet (WAN poort was uiteraard eerder wel connected).  Het 4e punt “IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen”: wat nog meer te doen dan PPPoE selecteren?

 

In de laatste stap wordt gesproken over IPv6 adres reeks voor de router. Ook onduidelijk welke dat is. Het format heb ik wel gevonden op internet. De LAN gaf 2 adressen, dus ik heb maar 2 eindcijfers daar tussenin gekozen. Weet iemand hoe ik erachter kom of deze goed zijn?

 

Weet iemand wat er fout gaat en wat wel te doen?

 

Alvast dank


Zet de pppoe verbinding op vlan 6 op.

Dat vlan kan je instellen onder IPTV/VLAN.


Dank wjb, in de custom mode kon dit gezet worden.

Ik lijk er bijna te zijn. Echter ik heb nog geen internet. IPv4 lijkt goed te werken, maar IPv6 niet.

Ik vermoed dat Primary DNS en Secondary DNS niet goed staan, Die heb ik namelijk zelf gekozen o.b.v. het enige dat ik vond op internet. Enig idee?


Het werkt!

DNS moet je kiezen en zit natuurlijk niet in je router. Google IPv6 DNS werkte niet, maar de OpenNic doet het wel. Ook IPv6 geeft nu een vinkje.

Dank nogmaals aan wjb