Skip to main content

Mijn ouders hebben de Deco X50 van TP-link aangeschaft op aanraden van een expert, omdat ze al jaren ellende hebben met de tv-ontvanger van KPN zelfs met de verschillende DVS kastjes die ze op aanraden van KPN hebben aangeschaft blijft deze continu uitvallen. 

De X50 leek de oplossing, echter na 2 dagen viel hij weer uit met de melding STB-NMC-400. Alle menu´s werken echter het beeld loopt 2 seconden en dan krijg je de foutmelding.

Er is nu een monteur van KPN geweest welke claimt dat dit systeem niet werkt met de TP-link deco X50 en heeft mijn ouders een zelfde systeem aangesmeerd van KPN zelf €300,-… Tv werkt weer.

Volgens mij is het een setting in de TP-link of een verouderd kastje van KPN.

Kan iemand bevestigen dat het systeem met een DecoX50 werkt? 

Alvast bedankt 

Dag @Roland124 het deco x50 systeem gaat prima werken maar alleen voor wifi. Het is niet verstandig om de tv ontvanger er op aan te sluiten.  Voor probleemloos tv kijken moet de ontvanger met een kabel aangesloten worden aan het modem. Draadloze verbindingsets moet je echt niet gebruiken.  Die kunnen goed werken maar vaak ook niet.


 Hi @Joep1965, dank je voor je reactie…het probleem wat ik vooral heb is dat de KPN monteur een exact hetzelfde ‘draadloze’ systeem heeft neergezet maar van KPN. Waarom werkt het van TPlink dan niet?? Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit wel werkend hebben. 


 Igmp snooping zal hier de oorzaak zijn. Ik heb vaker gezien dat igmp snooping met tp link appartuur problemen geven. Maar je hebt vast het andere topic waar je een berichtje plaatste al gelezen 😉


Dag @Roland124 het deco x50 systeem gaat prima werken maar alleen voor wifi. Het is niet verstandig om de tv ontvanger er op aan te sluiten.  Voor probleemloos tv kijken moet de ontvanger met een kabel aangesloten worden aan het modem. Draadloze verbindingsets moet je echt niet gebruiken.  Die kunnen goed werken maar vaak ook niet.

Hi @Joep1965, dank je voor je reactie…het probleem wat ik vooral heb is dat de KPN monteur een exact hetzelfde ‘draadloze’ systeem heeft neergezet maar van KPN. Waarom werkt het van TPlink dan niet?? Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit wel werkend hebben. 

Igmp snooping zal hier de oorzaak zijn. Ik heb vaker gezien dat igmp snooping met tp link appartuur problemen geven. Maar je hebt vast het andere topic waar je een berichtje plaatste al gelezen 😉

Inderdaad, linkje:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/via-een-tp-link-deco-x50-werkt-itv-niet-565145?postid=1571332#post1571332

 

De SuperWiFi's zijn door KPN geoptimaliseerd om het TV signaal goed door te geven. Zonder dat andere apparaten daar last van hebben.

Bij TP-Link werkt dat kennelijk niet goed. Het TV signaal komt bij alle aangesloten apparaten terecht. Het netwerk word daardoor overbelast. Het word stroperig en loopt vast.

 

Admin: berichten samengevoegd en aangepast voor volledig antwoord


KPN maakt voor live tv channels gebruik van een distributiemodel via multicast communicatie.  IGMP snooping als protocolmechanisme waar vaak over gesproken wordt is noodzakelijk in het thuis netwerk om binnen alle netwerk apparaten (modem, superwifi,s , deco apparaten) een mechanisme te hebben dat bepaald achter welke aansluiting de tv box zit die aanvragen doet voor tv channels.

Het verkeer kan dan specifiek alleen naar die aansluiting gestuurd worden zodat andere apparaten hier geen last van hebben.

Dus ook de deco,s dienen goed uit te voeren als er een tv box is aangesloten.

Er is echter nog een additioneel mechanisme nodig naast IGMP snooping indien er wifi in het spel is. Het protocol in gebruik voor tv verkeer is zonder bewerking ongeschikt om over wifi te transporteren. 

De bewerkingsactie is niet heel spannend maar moet ook door de deco,s juist worden toegepast indien de deco,s onderling via wifi met elkaar verbonden zijn. 

Bij problemen op dit vlak kan het grofweg 3 kanten opgaan:

  1. Falende tv box
  2. Grote degradatie in prestaties van de wifi communicatie
  3. Communicatie die eventjes werkt en dan in elkaar klapt