Skip to main content

Ik heb een Experiabox V10a met daaraan hard-wired 4 wifiversterker (van die zwarte blokjes). Nu wil ik een TP-Link Omada EAP225-Outdoor aansluiten, buiten voor wifi in de tuin. Omdat ik geen extra kabel heb wil ik de poort gebruiken van de wifiversterker en die door de muur naar buiten doen. Is dat verstandig? 

 

Ja, dat kan. Maar welke "blokjes" bedoelt u? De zwarte SuperWiFi’s? Dat zijn toch geen "blokjes"? Of bedoelt u de Experia WiFi's? 

Maakt verder niet uit, het kan in beide gevallen. 


Dat kan zeker als het de Experia-wifi's betreft zoals die hierboven getoond worden, de EAP225 is een uitstekend apparaat en een betaalbare optie voor outdoor wifi. Let wel op dat je de wifi van deze een andere naam geeft dan de Experiawifi's nu uitzenden en zorg voor een outdoor-rated kabel. Als de access point een beetje hoog hangt kan je op best een afstand nog zeker een degelijk signaal halen. Ik woon in een vrij drukke straat wat wifi betreft maar tot op 50 meter is er nog een semi-bruikbaar signaal. Tot 25 meter haal ik prima snelheden met een stabiele verbinding.

Bij het boren door de gevel is het tevens belangrijk dat je vanuit buiten iets schuin naar boven boort, of van binnen iets naar beneden zodat er via de kabel geen water naar binnen sijpelt, daarna met een goed waterstopproduct afdichten zodat er geen lekkage kan ontstaan.


Bedankt! Hier kan ik mee verder.
Met het “een andere naam geven” heb ik geen ervaring. Wij hebben nu 1 naam/netwerk met 1 experia V10a (modem) en 4 experia versterkers met elk een eigen kabel. 
Hoe doe je dat? Die eigen naam. 


Zoals je het nu hebt is het prima, bij het instellen van de EAP225 moet je dus een andere naam instellen dan wat je nu gebruikt om zo te voorkomen dat je buiten mogelijk toch slechte wifi hebt omdat de 225 niet goed samenwerkt met de Experiawifi.


Zoals je het nu hebt is het prima, bij het instellen van de EAP225 moet je dus een andere naam instellen dan wat je nu gebruikt om zo te voorkomen dat je buiten mogelijk toch slechte wifi hebt omdat de 225 niet goed samenwerkt met de Experiawifi.

Dat is mijns inziens niet echt noodzakelijk aangezien die EAP225 zich aan de rand van het dekkingsgebied van de wifi bevindt en, neem ik aan, geplaatst wordt omdat de wifi van Experia WiFi's daar een te slechte dekking heeft. Bij goede spouwisolatie en HR++ ramen is dat ook wel te verwachten.

En als je onverhoopt toch blijft hangen op een Experia WiFi terwijl je naar buiten bent gegaan dan is het vaak een kwestie van de wifi op je mobiele apparaat even uit en weer aan te zetten.

Ook ik heb aan de rand van het dekkingsgebied van mijn smart/fast roaming wifi netwerk op de 2e verdieping nog een oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" staan en dat is geen enkel probleem.


Super bedankt, dit ga ik proberen.