Skip to main content

TP-Link Omada ER605 ondersteunt (eindelijk!) multicast voor KPN TV+ / iTV

• June 12, 2025
  • 75 reacties
  • 1548 keer bekeken

Toon eerste bericht

75 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

​Online Detecton Interval, waar heb je deze bij jou op staan?

Deze staat onder Internet settings → WAN option

• Topper
  • August 11, 2025

​Online Detecton Interval, waar heb je deze bij jou op staan?

Deze staat onder Internet settings → WAN option

Klopt maar waarop hebben jullie deze staan? 1 uur of bijv helemaal uit?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Klopt maar waarop hebben jullie deze staan? 1 uur of bijv helemaal uit?

Als deze ON staat, wordt de verbinding automatisch opnieuw gestart als een disconnectie vastgesteld wordt. Dus het is toch logisch bij jouw probleem deze aan te laten staan.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

​Dat is wat lastig inschatten overdag werk ik thuis op de kabel en savonds zit je op de wifi en dan valt het op.

@jvdiesen Hmm, meer ‘onderzoek’ is dan nodig. Er zijn nu teveel dingen die mogelijk een verband kunnen hebben, waardoor de ER605 de schuld geven nu voor mij niet helemaal logisch klinkt. 

Startpunt is inderdaad of je dit alleen op WiFi hebt of ook kabel. Dan kan je nog checken of het aan je DNS ligt. En als het alleen aan je WiFi ligt, misschien heb je simpel gezegd te weinig AP's in huis? En zie je in de log bijvoorbeeld dat de WAN er uitligt, of je AP's?

​Op het omada tplink forum las ik ook nog iets over Online Detecton Interval, waar heb je deze bij jou op staan?

Deze staat bij mij op default 2 minuten. Maar volgens mij, zoals de blauwe melding ook doet vermoeden, is dit puur alleen een check voor Load Balancing/Link Backup en het logboek. 

• Topper
  • August 11, 2025

​Dat is wat lastig inschatten overdag werk ik thuis op de kabel en savonds zit je op de wifi en dan valt het op.

@jvdiesen Hmm, meer ‘onderzoek’ is dan nodig. Er zijn nu teveel dingen die mogelijk een verband kunnen hebben, waardoor de ER605 de schuld geven nu voor mij niet helemaal logisch klinkt. 

Startpunt is inderdaad of je dit alleen op WiFi hebt of ook kabel. Dan kan je nog checken of het aan je DNS ligt. En als het alleen aan je WiFi ligt, misschien heb je simpel gezegd te weinig AP's in huis? En zie je in de log bijvoorbeeld dat de WAN er uitligt, of je AP's?

​Op het omada tplink forum las ik ook nog iets over Online Detecton Interval, waar heb je deze bij jou op staan?

Deze staat bij mij op default 2 minuten. Maar volgens mij, zoals de blauwe melding ook doet vermoeden, is dit puur alleen een check voor Load Balancing/Link Backup en het logboek. 

Oke bedankt voor zover ik heb als DNS de twee orginele van KPN gebruikt. Wat heb jij hier ingevuld?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Oke bedankt voor zover ik heb als DNS de twee orginele van KPN gebruikt. Wat heb jij hier ingevuld?

@jvdiesen Ik heb een lokale piHole DNS server, met daarachter weer Cloudflare (1.1.1.1). 

Maar die van KPN moeten ook werken. Als je merkt dat je geen internet hebt, kan je proberen te pingen naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 (Google). Als pingen dan wel werkt, is het voor mij vaak een teken dat er iets met DNS is. 

• Topper
  • August 11, 2025

@jvdiesen Ik heb een lokale piHole DNS server, met daarachter weer Cloudflare (1.1.1.1). 

Maar die van KPN moeten ook werken. Als je merkt dat je geen internet hebt, kan je proberen te pingen naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 (Google). Als pingen dan wel werkt, is het voor mij vaak een teken dat er iets met DNS is. 

Als ik de DNS weghaal, haalt die dan de DNS op welke behoort bij de DHCP vanuit KPN?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Als ik de DNS weghaal, haalt die dan de DNS op welke behoort bij de DHCP vanuit KPN?

Ja als je DNS op auto zet, verwacht ik dat ‘ie die van KPN pakt

• Topper
  • August 11, 2025

Ja als je DNS op auto zet, verwacht ik dat ‘ie die van KPN pakt

Dat doet die inderdaad, bedankt zover ik hou het met alle wijzigingen even in de gaten, het gaat tot nu toe goed, wellicht is het toch die IPV6 geweest deze heb ik uitgezet.

• Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Probeer ook net zo'n setup te maken met ER605V2.0, EC200, switch en AP's. Zit alleen met de instellingen van de ER605, alles erachter werkt nu. ik heb m nu geüpdatet met de laatste firmware van dit jaar. Kan/wil iemand screenshots delen van de instellingen per pagina? Ik kom er niet uit met zoals het omschreven wordt. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

@RoelKleine, welke pagina’s wil je nog meer screenshot van? Zover ik zie, heb ik van alle pagina’s al een screenshot gedeeld, toch?

• Nieuwkomer
  • August 28, 2025

De screenshots die je laat zien zijn anders dan wat ik zie. Maar dat zou kunnen komen omdat dit screenshots zijn vanuit omada? Ik bedoel namelijk van de router zelf. Ik krijg m wel in beeld, maar niet toegevoegd. Dus kan m niet vanuit omada instellen... Wel direct op IP-adres. En is er nog een specifieke volgorde van aansluiten? Ik heb nu alles gekoppeld via de switch. Moet de oc200 tussen de er605 en switch?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 28, 2025

@RoelKleine Ja, sluit de ER605 switch en OC200 aan. Laat het even opstarten, vooral de OC200 heeft even tijd nodig. Daarna kan je bvb via dashboard van ER605 het lokale ipadres vinden van de OC200. Dan start je die op, volg je de setup, en kan je vervolgens de ER605 en switch adopten

Doordat ik m in controller modus heb, kan ik geen screenshot sturen van dashboard van de ER605 zelf maar alleen vanuit de controller

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Kleine update: hier loopt KPN TV+ op de Soundbox én DIW7022 via multicast als een zonnetje. Alle twee zijn bekabeld aangesloten. 

In dit topic kwam naar boven dat je een foutmelding kan krijgen als je Virtual WAN VLAN toevoegt die al bestaat. Dat heb ik ook nog even toegelicht in het topic zelf.

Verder verwacht ik dat dit topic geldt voor alle Omada Gateways. De ER605 is de goedkoopste instap variant en zie geen reden waarom andere niet zouden werken. Heb ze zelf niet, dus mocht iemand het kunnen bevestigen: altijd welkom. 

Bij het toevoegen van Virtual WAN krijg ik foutmelding “The VLAN ID already exist”

Dit komt omdat je onder Internet > LAN al een VLAN met ID 4 gebruikt. Het beste is om dus onder LAN geen VLAN 4 te gebruiken. Persoonlijk gebruik ik VLAN 4 en 6 niet voor de zekerheid. 

Het kan zijn dat dit een bug is, omdat deze VLAN ID voor de WAN zijde betreft. De kans is groter dat ze dit bewust hebben gedaan omdat het toch ergens verwarring/issues oplevert. Je zou dit altijd kunnen navragen op het TP-Link forum: mocht je uitkomst willen delen, zou dat zeker welkom zijn!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Bij het toevoegen van Virtual WAN krijg ik foutmelding “The VLAN ID already exist”

ER706W V1_1.1.0 Build 20240523 Beta Firmware for Omada Controller v5.13 (Released on May 27th, 2024)

10. Add support for tagging same VLAN ID on different WAN port.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

@TDN Dat lijkt een andere functie te zijn, toch? 

Lijkt mij dat die functie inhoud dat je VLAN ID op twee Virtual WAN's kan instellen. Bovenstaande gaat over dat je helemaal geen Virtual WAN kan instellen met VLAN ID die al is ingesteld onder LAN. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Bovenstaande gaat over dat je helemaal geen Virtual WAN kan instellen met VLAN ID die al is ingesteld onder LAN. 

Wat voor reden hebt je om op LAN dezelfde VLAN-ID te gebruiken als WAN? Je kan van duizenden VLAN-ID kiezen, er is geen noodzaak om dezelfde van WAN te gebruiken. Dezelfde VLAN-ID veroorzaakt alleen maar moeilijkheden bij fouten opsporen. Je kan bijna geen router vinden (behalve zelfsbouw), die dit toelaat.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

@TDN  Uh, bedankt? Heb die vraag niet gesteld. Denk dat je reactie beter in dit topic past: 

Verder kan je natuurlijk zeggen dat het jammer is dat je nooit VLAN 4 op je LAN kan gebruiken, omdat de WAN die nodig heeft. Terwijl het wel zou moeten kunnen, dus een oplossing is niet ongewenst.

Maar als het technisch niet kan, tja, dan gebruik je een andere VLAN inderdaad. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Verder kan je natuurlijk zeggen dat het jammer is dat je nooit VLAN 4 op je LAN kan gebruiken, omdat de WAN die nodig heeft. Terwijl het wel zou moeten kunnen, dus een oplossing is niet ongewenst.

Je kan het wel bij zelfgebouwds routers, b.v. opnsense dit instellen. Op WAN kan je geen VLAN-ID zelfs kiezen, dit is vastgelegd door ISP, op LAN is het jouw keuze. Daarom hebben hersteller zoals TP-Link, Draytek, Cisco, MikroTek toegelaten dezelfde VLAN-IDs te gebuiken bij verschillende WAN, denk aan redundante internet van 2 ISPs met dezelfde VLAN-ID, of 2 van dezelfde ISP

Verder heeft b.v. Zyxel uitgelegd, dat het juist niet wenselijk is WAN en LAN dezelfde VLAN-ID te gebruiken.

It is not allow to create VLANs with the same VLAN ID on both internal (LAN) and external (WAN) interfaces on USG FLEX H Series firewalls.

Additionally, we do not recommend this configuration. Having the same VLAN ID on both sides can lead to ambiguity in traffic flow, potential network confusion, and make troubleshooting significantly more complex. For example, if upstream/downstream devices also use the same VLAN ID, it may cause conflicts and make it difficult to distinguish whether the VLAN belongs to the internal or external network, which may eventually lead to packet loss.

Best practice dictates using distinct VLAN IDs for different network segments, especially when those segments are separated by a firewall and represent internal versus external networks.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Dat laatste stukje over Zyxel is interessant, dank! Vrijwel zeker dat TP-Link dit bewust dus zo heeft ingericht. 

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 14, 2025

@ikheetjeff Ik heb een setup met 1x ER707-M2, 2x  SG2218, Omada software controller v6 en 6x EAP245. Ik krijg IPTV prima werkend met de virtual WAN en DHCP optie 60 IPTV_RG en IGMP v2 proxy maar loop tegen 2 problemen aan welke ik niet heb wanneer ik de fritzbox (tijdelijk) terugzet.

Overdag werkt multicast op de 4x DIW7022 prima en ook op 15mbit. Maar tegen de avond begint deze te stotteren en moet ik automatisch beste beeldkwaliteit uitzetten en valt deze terug op 7 mbit Multicast (LIVE). Een tijdje later moet ik soms zelfs terugvallen naar unicast (live). 

De volgende ochtend is het weer gewoon 15 Mbit multicast. ik snap hier helemaal niets van.

Ik heb 2 routers geprobeerd. De ER707-M2 en de DR3620v. Beide hetzelfde probleem.

Wat het nog gekker maakt: ik hang in de avond om te testen even de fritzbox terug en voila alle problemen zijn weg…

Heb jij misschien enige tips voor mij??

gr Roy

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

@TheMuk Ik moet zeggen dat ik die lastig vind. Je bent niet ondertussen iets aan het downloaden op het netwerk? En is het alleen dat de bitrate zakt, of zie je ook echt freezes andere verstoringen?

En wanneer de bitrate lager is, zie je nog wel LIVE staan in hoofdletters? En loopt het beeld verder dan soepel door? 

Ik dacht mij ergens te herinneren dat heel soms KPN de bitrate verlaagd bij bijvoorbeeld voetbal wedstrijden, omdat juist veel mensen dat tegelijk kijken. Maar ik weet niet of KPN dat ook bij multicast doet. Ik dacht het wel bij oa Ziggo Sport. Volgens mij weet oa ​@PeterG (en vast nog wel andere hier) dat beter.

Verder nog wat meer algemenere dingen:

• Heb je al eens geprobeerd om de DIW7022 echt even volledig opnieuw op te starten? Dus KPN knop ingedrukt houden en dan “Opnieuw opstarten”. Blijft ‘ie dan ook op lagere bitrate? 
  • Heb je die lagere bitrate op alle zenders, of specifieke zenders?

Voor zover ik weet gebruikt TV+ alsnog adaptieve bitrate. Dus bij netwerkdrukte kan de kwaliteit (tijdelijk) naar beneden gaan maar heb je nog wel beeld (ipv bufferen). Misschien dat het nu lijkt dat de Fritzbox het oplost, terwijl het puur komt door de restart en de box weer (vanwege minder drukte) hogere bitrate kiest. Dus twijfels of het ook wel aan de router ligt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Het lijkt op een capaciteit problemen van KPN. Zie de berichten 2 jaren geleden (ook van me)

Zoals geschreven, het probleem was met V12 modem, met andere router verdween ook de hapering. Waarschijnlijk gebruikt KPN v12 of TP-Link geen buffer voor multicast.

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 15, 2025

@ikheetjeff Het beeld op alle zenders valt dan weg maakt niet uit of het zender 1-10 of de andere zijn. Het gekke is dat ik dit bij 2x verschillde routers heb geprobeerd. En capaciteit problemen etc kunnen het niet zijn want wanneer ik de fritzbox terughang werkt het gelijk weer super stabiel en 1-10 op 15mbit en de rest op 7.

Kan het zijn dat ik ergens een instelling verkeerd heb staan?

Dus bv niet iets in Virtual WAN maar on Lan of snooping in het LAN wat ik verkeerd heb staan. Misschien kunnen we screenshots delen van de wan/lan en igmp settings?

Ik ga de router vanavond weer eens terugzetten in standalone modus om eens te kijken wat het kan zijn.

Want als jullie het stabiel krijgen moet mij dat toch ook lukken hoop ik.

Alvast bedankt!!!!!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

En capaciteit problemen etc kunnen het niet zijn want wanneer ik de fritzbox terughang werkt het gelijk weer super stabiel en 1-10 op 15mbit en de rest op 7.

Een capaciteit probleem kan toch optreden als teveel mensen tegelijk een stream wil bekijken, bij multicast is onmogelijk een pakket lost te detecteren, met bufferen vangt je het problemen op, de TV loopt wel paar ms achter, maar de gebruiker merkt niet van. Vandaar mijn vermoeden dat KPN V12 en TP-Link geen buffer gebruikt.

Het is een misverstand dat multicast geen bandbreedte problemen heeft. Zie hier de uitleg

What is Multicast Networking and How Does It Work?

While multicast optimizes delivery simultaneously to large receiver pools, scaling constraints still apply around interface capacities and replication processing burdens. Caution against bursting streams without limit.

Multicast bottlenecks compound non-linearly as streams duplicate traversing links and routers.