Skip to main content
Beantwoord

Welke instellingen heb ik nodig om KPN tv-ontvanger te gebruiken met IPTV TP-Link ER708W Router?

• October 13, 2025
  • 26 reacties
  • 311 keer bekeken

Ik wil graag TV van KPN (HDMI kastje) gebruiken icm mijn eigen router ER706W en deze draait de laatste firmware > gecontroleerd via website TP-Link. Het internet heb ik ingesteld en werkt perfect.

Zelfs zonder speciale IPTV instellingen te maken in de router werkt TV kijken puur met een UTP kabel vanuit de router naar TV-BOX KPN. Enkel vindt ik het scrollen van zenders zeer langzaam gaan en daar zal nog een extra instelling voor nodig zijn denk ik bij de router > IGMP of IPTV.

Kan iemand mij helpen om daar de juiste instellingen te maken en evt poorten die ik moet open zetten naar het interne IP adres welke trouwens vast in toegekend aan de IP-TV Box. Nu heb ik nog niets ingevuld bij de opties IPTV in de (Omada-Systeem) ER706W.

Bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord door ikheetjeff

@SkyFall Heh?

Ik heb het even dubbel gecontroleerd en ik kan inderdaad ook geen VLAN ID invullen onder Virtual WAN als deze al bestaat onder Internet > LAN. Het is voor jou vrij simpel op te lossen door onder LAN dus geen VLAN 4 te gebruiken. 

Het is heel misschien een kleine bug dat je deze foutmelding onterecht krijgt, omdat dit over de WAN zijde gaat. Maar kans is veel groter dat ze dit wel bewust hebben gedaan, omdat het ergens toch verwarring/issues kan opleveren. → Je zou dit eventueel kunnen navragen op het TP-Link forum. 

Verder wacht ik het af want er zal uiteindelijk een oplossing komen dat KPN TV via een andere manier gaat en of zelfs een box niet meer nodig is om perfect beeld te krijgen.

Voor mijn gevoel wacht je nu op een oplossing die waarschijnlijk nooit zal komen. Dus als je maximale uit je KPN TV+ wilt halen, is zo’n wijziging wel aan te raden (voor in de toekomst). 

En als je dat echt niet wilt, dan zou ik je KPN Box op Unicast zetten (zoals ​@joey92) al zei. Op die manier zal je box niet eerst multicast proberen en na paar seconden terugvallen. Dat maakt zappen sneller, maar beeldkwaliteit wel iets minder. 

Instellingen > Beeld > Videomodus

26 reacties

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@SkyFall, coole username! Ik moest meteen denken aan James Bond, haha. Goed, dat ter zijde: leuk dat je er bent en je jouw vraag hier stelt. Voor vragen over het thuisnetwerk ben je hier aan het juiste adres. Onze Community denkt graag met je mee.

In Vrije modemkeuze: gebruik een eigen modem op je KPN verbinding staat het volgende over het gebruik van onze tv-boxen in combinatie met een eigen modem:

Onze tv boxen werken over het algemeen plug en play op een eigen modem. Zorg ervoor dat je modem IGMP ondersteunt en dat dit aan staat. En dat eventuele switches IGMP snooping ondersteunen en actief hebben. Ook is het handig om je LAN IP reeks in te stellen op 192.168.2.xxx.

Daarnaast nog de tip om op kpn.com/eigenmodem te kijken en daar de relevante dingen aan te klikken. Je krijgt van ons dan een document met alle informatie die jij nodig hebt om onze tv-box goed te laten werken op jouw eigen modem!

• October 15, 2025

Ik dacht dat ​@NHendriks deze router ook heeft...

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Ik dacht dat ​@NHendriks deze router ook heeft...

Ik heb de ER605 v1 die dergelijke functionaliteiten nooit gaat krijgen ben ik bang. Heb verder ook geen KPN TV in huis dus nooit reden gehad om het te proberen :(

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

Het gaat om de ER706W trouwens en beheert via Omada. Ik heb IGMP aangezet en extra instellingen heeft de router zelf gedaan. Mijn gateway gebruikt 192.168.1.1 en ik wil dit niet veranderen (puur om 1 device) naar 192.168.2.1 dus het zal op deze manier moeten gaan en blijven werken. Ik heb vooraf aangegeven bij KPN dat mijn modem of in Brigde modus moet kunnen of zonder en beide was 100% mogelijk werd aangegeven! Nu loop ik tegen diverse problemen aan om Bridge modus aan te zetten, en iedereen die ik spreek bij KPN zegt iets anders en in praktijk blijkt Ziggo daar veel verder in te zijn. Jammer dat een zakelijke klant bij KPN behandeld wordt als een particulier klant en de TV Box functie is zwaar gedateerd en zou enkel internet nodig moeten hebben. Internet en TV werkt nu via mijn eigen router maar zenders bladeren gaat enorm traag! Graag een oplossing voor dat probleem of hulp hoe ik mijn V12 in 100% Bridge modus kan zetten want dat schijnt te kunnen via verborgen opties binnen het toestel. Mocht het uiteindelijk niet lukken zal mijn abonnement geannuleerd moeten worden en ga ik terug naar Ziggo zakelijk waar modem gewoon binnen 5 min in bridge staat.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Ik heb vooraf aangegeven bij KPN dat mijn modem of in Brigde modus moet kunnen of zonder en beide was 100% mogelijk werd aangegeven! Nu loop ik tegen diverse problemen aan om Bridge modus aan te zetten, en iedereen die ik spreek bij KPN zegt iets anders en in praktijk blijkt Ziggo daar veel verder in te zijn. 

Bij KPN is bridge modus niet mogelijk en naar mijn weten ook nooit mogelijk geweest. Ziggo is daar ook niet ‘verder’ in, bij kabelmodems is het gebruik van een bridge mode gewoon veel meer gemeengoed.

Jammer dat een zakelijke klant bij KPN behandeld wordt als een particulier klant

Ligt er maar net aan welk abonnement je hebt. KleinZakelijk valt inderdaad onder de consumentenmarkt maar je kunt wel gebruik maken van de zakelijke klantenservice. Opzich ook niet gek omdat je precies hetzelfde product krijgt.

en de TV Box functie is zwaar gedateerd en zou enkel internet nodig moeten hebben.

Nee, dat is niet gedateerd. TV maakt gebruik van multicast en daarom is het wat complexer om op te zetten met eigen apparatuur, dat is bij iedere provider die met IPTV werkt zo en dat is puur omdat de last op het netwerk anders immens zou zijn met meer dan een miljoen kijkers. Als al het IPTV-verkeer van KPN op Unicast zou draaien dan zou de tv-backbone richting de 5 tot 10Tbit aan moeten kunnen als het niet meer is. Dat is ongelofelijk kostbaar en dan zit je tegen capaciteit van een grote internetexchange aan puur en alleen voor je tv-platform. Dat kan, maar dan ga je niet voor het bedrag wat je nu betaald je tv kunnen kijken, mag ie even naar een factor 5 of factor 10.

Internet en TV werkt nu via mijn eigen router maar zenders bladeren gaat enorm traag!

Dat komt omdat je nu waarschijnlijk op unicast draait waarschijnlijk, dan wordt er per zender opnieuw een  losse verbinding opgezet naar het tv-platform terwijl multicast gewoon een bestaande stream is waarvan afgetapt wordt. Als multicast niet werkt dan betekent dit dat er ergens iets nog niet goed is ingesteld.

Graag een oplossing voor dat probleem of hulp hoe ik mijn V12 in 100% Bridge modus kan zetten want dat schijnt te kunnen via verborgen opties binnen het toestel. Mocht het uiteindelijk niet lukken zal mijn abonnement geannuleerd moeten worden en ga ik terug naar Ziggo zakelijk waar modem gewoon binnen 5 min in bridge staat.

Ik ben niet bekend met de meest recente software van de Box12 maar volgens mij zit zo'n bridge mode daar ook niet in. Zo'n bridge mode heb je in principe ook helemaal niet nodig want je hebt gewoon de vrije modemkeuze. Dat Ziggo daar met tv geen last van had komt omdat het een heel ander netwerk is en tv doorgaans ook via de kabel ging en mogelijk alleen wat meta-informatie via een internet-vlan opgehaald werd. De netwerken van Ziggo en KPN en hun product zijn qua techniek gewoon niet met elkaar te vergelijken. Wat dat abonnement annuleren betreft: dat kan doorgaans binnen 14 dagen na activatie van het abonnement maar ik durf niet te zeggen hoe dat met zakelijk internet zit omdat het herroepingsrecht onderdeel is van het consumentenrecht en wettelijk gezien enkel B2C-verkeer betreft.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 15, 2025

ik weet of het precies hetzelfde is qua instellingen, maar er is wel een topic waarbij iemand het werkend heeft gekregen.

• October 15, 2025

Als je glasvezel hebt is een bridge modus nutteloos. Want dan geeft die gewoon hetzelfde signaal door wat die ontvangt vanuit het glasvezelkastje. Dat houd dus in dat die er dan nutteloos tussen zit. En dan kan je hem er net zo goed tussenuit halen. 

Je kunt de TP-Link prima gewoon achter de Experiabox zetten. Dan heb je alleen wel dubbel NAT. Dat is geen enkel probleem. Ik heb dat zelf ook zo. Al jaren. En ik merk er nooit wat van.

De TV ontvangers heb ik daarbij wel rechtstreeks aan de Experiabox hangen. Alle andere apparaten achter de tweede router.

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

Dank allen voor de informatie en goede tips! Ik heb van een afdeling binnen KPN bevestigd gekregen dat bridge modus mogelijk is maa lees hier dat het geen verschil zou maken. De opzegging trouwens zou gewoon ook buiten de 14 dagen kunnen want er is mondeling afgesproken dat het mijn voorwaarde is om bridge te gebruiken of andere manier om IPTV te gebruiken zoals ik gewend was bij Ziggo. De gesprekken worden opgenomen dus zal annuleren abonnement altijd kunnen als blijkt dat ik niet tevreden ben. Echter is dat niet mijn doelstelling en werk ik liever naar een oplossing. Gezien ik niet 2x een NAT wil in mijn netwerk haal ik uit de reacties dat het modem van KPN evt ook ergens op een utp kabel kan bij de TV en daar enkel de TV box KPN op aan te sluiten via UTP verbinding en bepaalde poorten open zetten op eigen router? Dan heb ik geen last van de NAT V12 binnen mijn eigen netwerk. Alsnog wat mij “verkocht” is door de KPN medewerker blijk in de praktijk niet te kunnen en dat is gewoon jammer als het door een klant specifiek wordt gevraagd. Mooiste zou zijn als iemand van support binnen KPN de juist multicast instellingen kan geven voor mijn TP-Link router. 

• October 15, 2025

De opzegging trouwens zou gewoon ook buiten de 14 dagen kunnen want er is mondeling afgesproken dat het mijn voorwaarde is om bridge te gebruiken of andere manier om IPTV te gebruiken zoals ik gewend was bij Ziggo.

Maar dat heb jij niet zwart op wit. Dus KPN zal nergens van af weten.

De gesprekken worden opgenomen …

De stem aan het begin van het telefoongesprek zegt: "Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden".

KPN zal de opname alleen hebben als deze in het voordeel van KPN is. Anders zal KPN gewoon zeggen dat er niets is opgenomen. 

Gezien ik niet 2x een NAT wil…

Waarom niet? Wat is het probleem? 

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

Laten we de opzegging voor wat het is en je hebt gelijk ik had het moeten laten mailen, jammer dat het vaak nodig is als bewijs. Maar ter info er is mij al toegezegd dat we alles kunnen terug draaien indien gewenst dus de service vanuit KPN is op dat gebied prima en komen ze niet strikt met verstreken opzeg datums en ik ben trouwens ook pas 4 dagen aangesloten. 
Ik wil geen dubbele firewall omdat ik dan problemen krijg met toegang van buitenaf naar mijn bedrijf. En het zal niet de 1e keer zijn dat een provider firmware updates doet aan een modem/router en dan bepaalde NAT instellingen niet meer werken en vaak krijg je die toestellen ook niet volledig open gezet. Dat is juist waarom ze Bridge modus tegenhouden om klanten soort van te beschermen. 

• October 16, 2025

Je kunt DMZ gebruiken. Dan heb je geen 2 firewalls.

• Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

DMZ zou kunnen idd maar ik krijg IP conflicten en het is mooier om zonder de V12 te werken. Dan is er ook geen kans op problemen bij b.v. de V12 en geen internet door gebruik 2 toestellen. Ik zag een ander topic waar deze link gedeeld word voor Omada en IPTV en ik heb het juiste toestel daarvoor.
How to configure Virtual WAN on Omada Gateway | TP-Link Nederland

Zal laten weten hoe dit afloopt en als het een goede oplossing is zal ik dit in een aparte topic uitgebreid delen zodat andere er ook gebruik van kunnen maken. Nogmaals dank voor jullie hulp!

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hopelijk is dit voor jou de oplossing! En als dat zo is, dan horen we dat graag!

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 16, 2025

@SkyFall Ik zie geen reden waarom de ER706W niet zou werken met multicast. Als je mijn topic volgt moet het werken.

Je zou ook kunnen beginnen eerst multicast werkend te krijgen door de ER706W achter de KPN Box te pluggen in DMZ: heb je geen gedoe met dubbele NAT en is soort van hetzelfde als ‘Bridge modus’ van Ziggo. 

Hiervoor hoef je verder geen virtual wan in te stellen, alleen IGMP Proxy in de controller. 

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/tp%2Dlink%2Domada%2Der605%2Dondersteunt%2Deindelijk%2Dmulticast%2Dvoor%2Dkpn%2Dtv%2Ditv%2D636406?postid=2134394#post2134394

KPN TV loopt hier nu al tijdje soepel en snel, dus heb alle vertrouwen. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor je toevoeging, ​@ikheetjeff!

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Ik heb de instructies gevolgd zoals bij de ER605 maar als ik VLAN 4 geef krijg ik een error dat ik al een VLAN 4 heb en dat klopt (1 t/m 4 VLAN in gebruik). Op een andere VLAN zoals 5 bijvoorbeeld werkt het niet. Verder had ik alle instellingen hetzelfde staan zoals het topic aangeeft. Ik heb alles verwijderd en puur IGMP aangezet op V3 voor de standaard WAN poort. TV werkt enkel is bladeren zenders heel traag. Misschien dat KPN en of Omada daar ooit nog een oplossing voor vindt en heb liever dit “nadeel” van bladeren dan een modem van provider tussen mijn netwerk en internet.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 17, 2025

wat je ook nog zou kunnen proberen is de TV+ ontvangers op Unicast. dan lever je iets in qwa beeld kwaliteit, maar dan gaat het zappen wel weer snel. maar waarschijnlijk schakelt de ontvanger nu zelf ook al terug naar Unicast als het zappen zo lang duurt.

Instellingen > Beeld > Unicast instellen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

@SkyFall kan je screenshot sturen van wanneer je die melding precies krijgt? 

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Ik gebruik trouwens ook geen Soundbox maar de standaard Box van KPN
De TV App werkt overigens wel prima op mijn TV ipv de HDMI Box.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

@SkyFall Heb je denk ik al onder LAN een VLAN met id 4? Volgens mij kan je dit zien als bug, omdat deze VLAN settings voor de WAN zijn.

Zelf heb ik voor de zekerheid geen VLAN 4 en 6 intern om enige verwarring te voorkomen. Denk dat dat reden van de foutmelding is. 

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Het is zeker een bug maar de VWAN wordt niet opgeslagen. Misschien als ik ooit mijn VLAN 4 niet meer nodig heb zal ik die weg halen. Verder wacht ik het af want er zal uiteindelijk een oplossing komen dat KPN TV via een andere manier gaat en of zelfs een box niet meer nodig is om perfect beeld te krijgen.

Vrees dat het op moment onmogelijk is maar ik ga niet mijn gehele setup veranderen voor TV.

Dank voor de hulp en goede tips!

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 17, 2025

@SkyFall Heh?

Ik heb het even dubbel gecontroleerd en ik kan inderdaad ook geen VLAN ID invullen onder Virtual WAN als deze al bestaat onder Internet > LAN. Het is voor jou vrij simpel op te lossen door onder LAN dus geen VLAN 4 te gebruiken. 

Het is heel misschien een kleine bug dat je deze foutmelding onterecht krijgt, omdat dit over de WAN zijde gaat. Maar kans is veel groter dat ze dit wel bewust hebben gedaan, omdat het ergens toch verwarring/issues kan opleveren. → Je zou dit eventueel kunnen navragen op het TP-Link forum. 

Verder wacht ik het af want er zal uiteindelijk een oplossing komen dat KPN TV via een andere manier gaat en of zelfs een box niet meer nodig is om perfect beeld te krijgen.

Voor mijn gevoel wacht je nu op een oplossing die waarschijnlijk nooit zal komen. Dus als je maximale uit je KPN TV+ wilt halen, is zo’n wijziging wel aan te raden (voor in de toekomst). 

En als je dat echt niet wilt, dan zou ik je KPN Box op Unicast zetten (zoals ​@joey92) al zei. Op die manier zal je box niet eerst multicast proberen en na paar seconden terugvallen. Dat maakt zappen sneller, maar beeldkwaliteit wel iets minder. 

Instellingen > Beeld > Videomodus

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Ik zal kijken of ik na mijn vakantie de VLAN4 reserveer voor VWAN4 en de apparaten op LAN4 verwijs naar VLAN5 > nieuwe LAN. Tot die tijd inderdaad Unicast gebruiken.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Top! Als je wilt laten weten als je het werkend hebt gekregen met jouw router, zou dat welkom zijn. Dan kan ik die detail toevoegen aan mijn topic. 😀En fijne vakantie gewenst :)

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Zeker ik zal het delen en sowieso ga ik ermee door tot ik 100% zeker weet dat het wel of niet werkt en maak screenshots indien nodig als aanvulling op die van jouw.